W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Posłusznie melduję… się!

14.03.2019

Zmieniliście miejsce zamieszkania? A może wróciliście z zagranicy i nie macie meldunku w Polsce? Spokojnie, nie musicie iść do urzędu. Zameldujcie się przez Internet.

Kobieta siedząca przed monitorem z napisem "Zamelduj się online".

– E-meldunek to jedna z uruchomionych przez Ministerstwo Cyfryzacji e-usług, której celem jest po prostu ułatwienie życia obywatelom. Działa od początku 2018 r. Do tej pory skorzystało z niej niemal 45 tysięcy osób – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski.

Zacznijmy od początku…

Na początek – ważna informacja. Kiedy się zameldować?

  • najpóźniej w 30. dniu od przybycia do miejsca zamieszkania,
  • jeśli na stałe mieszkasz pod konkretnym adresem — zamelduj się na pobyt stały,
  • jeśli tymczasowo mieszkasz pod innym adresem niż adres twojego zameldowania i będziesz tam mieszkać dłużej niż 3 miesiące (ale nie chcesz zmieniać obecnego adresu zameldowania) — zamelduj się tam na pobyt czasowy. 

WAŻNE! Równocześnie możesz mieć jedno miejsce pobytu stałego i jedno miejsce pobytu czasowego.

Co przygotować?

Jeśli chcesz załatwić wszystko szybko i bez problemu, przygotuj niezbędne dokumenty. Po pierwsze – musisz mieć Profil Zaufany. Jeśli jeszcze go nie masz, sprawdź jak założyć go w kilka minut.

Kolejna ważna sprawa – jeśli jesteś właścicielem lub masz inny tytuł prawny do mieszkania, w którym chcesz się zameldować – dołącz do formularza elektroniczną wersję (skan) JEDNEGO z następujących dokumentów, który to potwierdzi, na przykład:

Jeśli NIE jesteś właścicielem i nie masz też innego tytułu prawnego do mieszkania, w którym chcesz się zameldować — dołącz do formularza elektroniczną wersję (skan):

  • oświadczenia właściciela lub innego podmiotu, który ma tytuł prawny do mieszkania, potwierdzające twój pobyt w lokalu,
  • dokumentu, który potwierdza tytuł prawny do mieszkania właściciela lub innego podmiotu.

Formularz wysyłasz do urzędu gminy, na terenie której mieszkasz.

Kilka kliknięć

Wejdź na stronę www.obywatel.gov.pl i wybierz sekcję Meldunek. Oto – droga na skróty.

Kliknij przycisk „Zamelduj się”. System przeniesie cię na stronę Profilu Zaufanego. Zaloguj się na swoje konto. Jeszcze tylko kilka kliknięć i będzie po sprawie:

  1. Wybierz rodzaj pobytu, na jaki chcesz dokonać zameldowania.
  2. Zaznacz, kogo chcesz zameldować.
  3. Wypełnij pozostałe pola i dołącz odpowiednie dokumenty.
  4. Jeśli zaznaczasz, że chcesz dostać zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt czasowy, dołącz dokument, który potwierdzi płatność za to zaświadczenie.

Wydanie zaświadczenia o zameldowaniu na pobyt stały – jest bezpłatne, na pobyt czasowy – kosztuje 17 zł.

5. Sprawdź i podpisz wniosek elektronicznie. Potwierdzenie złożenia wniosku otrzymasz na swoją skrzynkę ePUAP.

I po sprawie

– Jeśli składając wniosek online dołączymy wszystkie potrzebne dokumenty – urzędnik zamelduje nas od razu po otrzymaniu zgłoszenia. Jeśli dołączamy skany dokumentów – możemy zostać poproszeni o ich oryginały. Warto sprawdzać swoją skrzynkę na ePUAP, by nie przegapić wiadomości z urzędu – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski. – Przez Internet możemy także sprawdzić, czy urzędnik już nas zameldował. Wystarczy sprawdzić swoje dane w rejestrze PESEL. Aby to zrobić również potrzebujemy Profilu Zaufanego. To kolejny dowód na to, że naprawdę warto go mieć – dodaje szef Ministerstwa Cyfryzacji.

Sprawdź swoje dane w rejestrze PESEL.

O projekcie

Projekt „Kampanie edukacyjno-informacyjne na rzecz upowszechniania korzyści z wykorzystywania technologii cyfrowych” realizowany jest przez Ministerstwo Cyfryzacji we współpracy z Państwowym Instytutem Badawczym NASK. Kampanie mają na celu promowanie wykorzystywania technologii w codziennym życiu przez osoby w różnym wieku, przełamywanie barier z tym związanych oraz wzrost cyfrowych kompetencji społeczeństwa. Projekt obejmuje cztery obszary: jakość życia, e-usługi publiczne, bezpieczeństwo w sieci i programowanie.

Informacje o publikacji dokumentu
Ostatnia modyfikacja:
14.03.2019 14:28 Kinga Graczyk
Pierwsza publikacja:
14.03.2019 14:28 Kinga Graczyk
{"register":{"columns":[]}}