Profil Zaufany ułatwia życie – dowiedz się jak!
10.04.2019
943 474 Polaków dzięki Profilowi Zaufanemu sprawdziło do tej pory swój e-PIT. To oczywiście nie wszystko, co możesz dzięki niemu załatwić. Ułatw sobie życie, po prostu go załóż. Okazja do skorzystania pojawi się sama.
3 319 360 osób obecnie ma i korzysta z Profilu Zaufanego (PZ). Polacy najczęściej zakładają go za pośrednictwem bankowości elektronicznej (ponad 2 miliony osób skorzystało z tej możliwości). To nie tylko najbardziej popularny, ale i najszybszy sposób, by stać się właścicielem PZ. Jednak niejedyny.
Co to w ogóle jest?
Zacznijmy od tego, czym jest Profil Zaufany. Mówiąc w skrócie: to Twoja cyfrowa tożsamość, Twoje cyfrowe „ja”.
– Profil Zaufany to zbiór informacji o użytkowniku, który umożliwia potwierdzanie tożsamości online. Dane, które zawiera są weryfikowane, a także odpowiednio zabezpieczone przed niepowołanym dostępem. Każdy z nas może mieć tylko jeden potwierdzony Profil Zaufany. Jest on bowiem przypisany do konkretnego, niepowtarzalnego numeru PESEL – tłumaczy minister cyfryzacji Marek Zagórski. – To bezpłatne narzędzie, dzięki któremu możemy potwierdzać swoją tożsamość w Internecie i – co bardzo przydatne – np. podpisywać pisma wysyłane do urzędów.– dodaje szef Ministerstwa Cyfryzacji.
Profil Zaufany jest ważny 3 lata. W dowolnym momencie możesz przedłużyć jego ważność. Warto o tym pamiętać!
Ważna informacja dla bardziej dociekliwych: Profil Zaufany ma umocowanie prawne. Jego funkcjonalność określa ustawa o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne. Zasady działania precyzuje natomiast odpowiednie rozporządzenie.
Ważna informacja dla wątpiących: działanie Profilu Zaufanego opiera się o technologie kryptograficzne – takie same jak te, które stosują centra certyfikacyjne wydające bezpieczny podpis elektroniczny weryfikowany ważnym kwalifikowanym certyfikatem. W skrócie: nie ma się czego bać.
Droga na skróty
Po co mi on? Przede wszystkim po to, żeby ułatwić sobie życie. Dzięki Profilowi Zaufanemu niemal wszystkie sprawy urzędowe możesz załatwiać z domu. Jakie?
- złożysz wniosek o dowód osobisty, jeśli go zgubisz – zgłosisz to w kilka sekund (właściciele e-dowodu mogą nawet zawiesić swój dokument na 14 dni),
- zameldujesz się lub kogoś / wymeldujesz się lub kogoś,
- założysz działalność gospodarczą, a jeśli podejmiesz taką decyzję – również ją zawiesisz,
- zgłosisz narodziny dziecka, złożysz wniosek o 500+,
- wystąpisz o odpis aktu stanu cywilnego,
- rozliczysz podatki,
- sprawdzisz historię pojazdu sprowadzanego z zagranicy, a jeśli zdecydujesz się na jego kupno od razu możesz sprawdzić liczbę swoich punktów karnych,
- zalogujesz się do Internetowego Konta Pacjenta, gdzie znajdziesz historię swojego leczenia,
- wejdziesz na Platformę Usług Elektronicznych ZUS, a tam znajdziesz m.in. informację, czy Twój pracodawca na pewno zgłosił Cię do ubezpieczenia,
- podpiszesz i wyślesz pismo ogólne do urzędu, dzięki któremu załatwisz… prawie wszystko!
A to i tak nie wszystko.
– Stale pracujemy nad tym, aby okazji do korzystania z Profilu Zaufanego przybywało. Już dziś powinien go mieć każdy rodzic, pacjent, przedsiębiorca. Przyda się – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski.
Raz, dwa
Jeśli chcesz założyć Profil Zaufany, masz wyboru dwie możliwości, by to zrobić. Obie internetowe. Pierwsza to skorzystanie z bankowości elektronicznej. Druga – założenie PZ online, a później – w ciągu 14 dni – wizyta w jednym z 1500 Punktów Potwierdzających.
Opcja 1 – przez Internet za pośrednictwem bankowości elektronicznej
W tej opcji Profil Zaufany można założyć i potwierdzić w pełni online, 24h/7 dni w tygodniu. Warunek? Posiadanie konta w bankach: PKO Bank Polski SA, Bank Zachodni WBK, Bank Pekao, mBank, ING Bank Śląski, Millennium Bank, T-Mobile Usługi Bankowe lub konta na platformie Envelo.
Dane w banku są wiarygodne (zostały uwierzytelnione podczas zakładania konta). Dlatego każdy kto zdecyduje się na ten sposób założenia Profilu Zaufanego, nie musi już potwierdzać ich osobiście w urzędzie.
Krok 1: w systemie bankowości elektronicznej Twojego banku, wypełnij formularz o założenie Profilu Zaufanego.
Krok 2: operację potwierdź bankowym kodem autoryzacyjnym. Na adres mailowy otrzymasz potwierdzenie założenia konta.
Opcja 2 – przez Internet potwierdzając Profil Zaufany w Punkcie Potwierdzającym
Krok 1: wejdź na stronę www.pz.gov.pl
Krok 2: wybierz możliwość założenia Profilu Zaufanego z potwierdzeniem w Punkcie Potwierdzającym.
Krok 3: po założeniu Profilu w Internecie, idź do Punktu Potwierdzającego. Masz na to 14 dni od złożenia wniosku. Sprawdź, gdzie w Twojej okolicy znajduje się najbliższy.
W całej Polsce funkcjonuje prawie 1500 takich Punktów. To m.in. urzędy skarbowe, inspektoraty ZUS, banki, urzędy miejskie, czy wojewódzkie, a także Ministerstwo Cyfryzacji.
Wszystkie informacje o Profilu Zaufanym znajdziesz na stronie www.pz.gov.pl. Jeśli chcesz wiedzieć, z jakich e-usług możesz korzystać, już teraz wejdź na www.obywatel.gov.pl.
O projekcie
Projekt „Kampanie edukacyjno-informacyjne na rzecz upowszechniania korzyści z wykorzystywania technologii cyfrowych” realizowany jest przez Ministerstwo Cyfryzacji we współpracy z Państwowym Instytutem Badawczym NASK. Kampanie mają na celu promowanie wykorzystywania technologii w codziennym życiu przez osoby w różnym wieku, przełamywanie barier z tym związanych oraz wzrost cyfrowych kompetencji społeczeństwa. Projekt obejmuje cztery obszary: jakość życia, e-usługi publiczne, bezpieczeństwo w sieci i programowanie.
- Ostatnia modyfikacja:
- 17.04.2019 10:46 Kinga Graczyk
- Pierwsza publikacja:
- 17.04.2019 10:46 Kinga Graczyk