To nie żart, czyli urząd w Twoim domu!
01.04.2021
Co jest potrzebne, żeby załatwiać sprawy urzędowe? Kapcie! To nie primaaprilisowy żart. Rozsiądź się w fotelu i wejdź na GOV.pl. Znajdziesz tam wszystkie dostępne e-usługi, czyli sprawy, które można załatwić przez internet. Jest ich coraz więcej!
Wideo
e-Polak potrafi!
Przez internet sprawy urzędowe można załatwić szybko, bezpiecznie i wygodnie. Siedząc w domu, w komfortowej sytuacji, bez niepotrzebnego stresu - łatwiej możesz się skupić na załatwianej sprawie.
Z tej możliwości korzysta coraz więcej Polaków – spróbuj i Ty!
- 2020 to był zdecydowanie cyfrowy rok. Podobnie jest i teraz. Pandemia oczywiście przyspieszyła pewne procesy. Jednak stały i sukcesywny wzrost zainteresowania e-usługami zaczął się wcześniej. Ciężko na to pracowaliśmy i robimy to nadal. Nieustannie - i jak widać skutecznie - przekonujemy Polaków, że warto korzystać z naszych rozwiązań – mówi minister Marek Zagórski, sekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
Jeśli też chcesz dać się przekonać - usiądź wygodnie, weź głęboki oddech, włącz komputer, a resztę wytłumaczymy. Za chwilę przekonasz się, że to nic trudnego!
Zanim zaczniesz
Pierwsza i najważniejsza sprawa. Do załatwiania spraw urzędowych przez internet potrzebny jest profil zaufany (PZ). To żadne utrudnienie, wręcz przeciwnie – to ułatwienie. Raz założony profil zaufany otworzy Ci drzwi do wszystkich e-usług.
A czym jest PZ i jak go założyć?
Profil zaufany to tzw. środek identyfikacji elektronicznej. Dzięki niemu potwierdzimy w internecie swoją tożsamość. A po co potwierdzać tożsamość?
- Profil zaufany to zbiór danych o nas samych. W internecie, tak jak podczas osobistej wizyty w urzędzie, musimy udowodnić, że my to my. W sieci nie wylegitymujemy się dowodem osobistym, dlatego właśnie potrzebujemy profilu zaufanego – tłumaczy minister Marek Zagórski, sekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
Profil zaufany można założyć szybko, łatwo i bezpłatnie. Tylko w ubiegłym roku założyło go ponad 4 miliony osób. W tym - już ponad milion.
Sprawdź, jak założyć profil zaufany.
Jeśli już masz profil zaufany – następny krok to wizyta na portalu GOV.pl.
Znajdziesz tam wszystkie e-usługi, czyli sprawy urzędowe, które można załatwić online. To taki wirtualny multiurząd. I co najważniejsze – czynny całą dobę!
Wideo
Urząd czynny całą dobę
Korzystanie z GOV.pl jest naprawdę proste i intuicyjne. Wszystkie e-usługi, po to by łatwiej je było znaleźć, pogrupowane są w kategorie. Takie jak np.: dokumenty i dane osobowe, edukacja, kierowcy i pojazdy, meldunek i wybory, nieruchomości i środowisko, podatki, praca i biznes, rodzina i małżeństwo, zaświadczenia i odpisy, czy zasiłki i pomoc finansowa. Przy każdej z e-usług znajdziesz napisany prostym językiem opis jak z niej korzystać.
Oczywiście można też skorzystać z wyszukiwarki, dzięki której szybko znajdziesz to, czego szukasz – nie tylko e-usługi, ale i informacje oraz wiadomości.
- GOV.pl to brama do załatwiania spraw urzędowych przez internet. To tam powinniśmy rozpoczynać naszą przygodę z e-administracją – mówi minister Marek Zagórski. – Znajdziemy tam wszystkie dostępne e-usługi. Ich lista stale się powiększa – dodaje sekretarz stanu w KPRM.
A jakie to e-usługi? Oto tylko kilka najpopularniejszych:
- Wyślij pismo ogólne
- Zgłoś urodzenie dziecka
- Uzyskaj dowód osobisty
- Uzyskaj dowód osobisty dla dziecka
- Zgłoś zbycie/nabycie pojazdu
- Uzyskaj odpis aktu stanu cywilnego
- Wymelduj się z pobytu stałego
- Zamelduj się na pobyt stały lub czasowy
- Pobierz dokument o zameldowaniu
Mając profil zaufany załatwisz dużo więcej, np.:
- Rozliczysz e-PIT
- Zalogujesz się do Internetowego Konta Pacjenta
- Zarejestrujesz się na szczepienie
- Złożysz wniosek o 500+
- Założysz działalność gospodarczą
i wiele więcej, a to wszystko nie ruszając się z domu – przez internet.
Internetowa oferta
Na którą e-usługę warto zwrócić szczególną uwagę? Na pewno na Wyślij pismo ogólne. Dzięki niej można załatwić lub zainicjować załatwienie niemal każdej sprawy urzędowej.
W 2020 r. do urzędów dziennie (!) trafiało niemal cztery tysiące takich elektronicznych pism ogólnych.
Dzięki tej e-usłudze możesz łatwo skontaktować się z urzędem: wysłać pytanie, napisać wyjaśnienie, złożyć wniosek i wiele, wiele więcej.
Inna e-usługa, z której warto skorzystać to na pewno Uzyskaj dowód osobisty.
W tym roku dowód osobisty powinno wymienić 1 546 700 Polaków, którym kończy się ważność aktualnego dokumentu. Ponad 358 tysięcy osób w 2021 roku skończy 18 lat – większość z nich będzie wnioskować o pierwszy „dorosły” dowód.
Najszybszym i najwygodniejszym sposobem na złożenie wniosku o nowy dokument jest obecnie zrobienie tego przez internet. Zwłaszcza, że w sierpniu, w związku z wejściem w życie nowych unijnych przepisów, ta możliwość zniknie.
Wszystkie państwa członkowskie Unii Europejskiej zostały bowiem zobligowane do umieszczania w dowodach odcisków palców (w warstwie elektronicznej) i podpisu posiadacza dokumentu (w warstwie graficznej). Zarówno odciski palców, jak i podpis trzeba będzie zostawić w urzędzie.
Dlatego jeśli wiesz, że Twój dowód niebawem straci ważność – nie zwlekaj. Już teraz skorzystaj z naszej e-usługi. Znajdziesz ją oczywiście na GOV.PL.
Ostatnie pytanie - skąd w internecie pewność, że Twoja sprawa zostanie załatwiona? W urzędzie dostajesz potwierdzenie, a online? Tak samo! Znajdziesz je w swojej skrzynce e-mail lub na koncie Mój GOV, które również znajdziesz na GOV.pl (prawy, górny róg portalu) i do którego możesz się zalogować używając profilu zaufanego.
Nie żartujemy – e-Polak potrafi!