Ważny krok do wprowadzenia usługi AML w Polsce
10.09.2024
Ministerstwo Cyfryzacji oraz Urząd Komunikacji Elektronicznej (UKE) pracują nad uruchomieniem usługi Advanced Mobile Location (AML), która ma na celu dokładne określenie lokalizacji osoby dzwoniącej na numery alarmowe. Dzięki tej technologii, służby ratunkowe będą mogły szybciej dotrzeć do potrzebujących pomocy. Dziś Komitet Rady Ministrów ds. Cyfryzacji wyraził pozytywną opinię i zatwierdził projekt.
Na czym polega usługa Advanced Mobile Location?
Usługa AML wspiera działania ratunkowe, automatycznie przesyłając dokładne dane o lokalizacji telefonu do służb ratunkowych, gdy dzwonimy na numer alarmowy, np. 112. Dzięki temu dyspozytorzy będą mogli szybko zlokalizować miejsce zdarzenia, nawet jeśli osoba dzwoniąca nie zna dokładnego miejsca pobytu. AML precyzyjnie określa położenie telefonu z dokładnością do 5 metrów na zewnątrz i około 25 metrów w budynkach. Co ważne, usługa działa automatycznie podczas rozmowy telefonicznej na numery alarmowe, bez potrzeby instalowania dodatkowych aplikacji.
Co dalej z wdrożeniem AML w Polsce?
Kolejnym krokiem w celu uruchomienia usługi AML w Polsce jest pozyskanie funduszy na realizację projektu ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Fundusze Europejskie na Rozwój Cyfrowy 2021-2027. Koszt wdrożenia szacowany jest na około 32,6 mln zł, z czego 26 mln zł pochodzi z funduszy unijnych. Planowane uruchomienie usługi AML w Polsce przewidziane jest na 2027 rok.
Regulacje prawne
Wprowadzenie usługi AML jest możliwe dzięki ustawie Prawo Komunikacji Elektronicznej z dnia 12 lipca 2024 roku, której zasadnicza część wchodzi w życie 10 listopada 2024 roku (https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20240001221). Ustawa ta ma na celu poprawę funkcjonowania rynku telekomunikacyjnego i zwiększenie ochrony konsumentów. Wprowadzenie AML w Polsce jest zgodne z Dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającej Europejski Kodeks Łączności Elektronicznej (EKŁE).