Wdrożenie aktu o infrastrukturze gigabitowej – konsultacje społeczne
04.06.2024
29 kwietnia 2024 r. przyjęto GIA (ang. Gigabit Infrastructure Act), czyli rozporządzenie o infrastrukturze gigabitowej, które będzie obowiązywać w całej Unii Europejskiej. Jednak w praktyce wiele jego przepisów każdy kraj będzie musiał indywidualnie wprowadzić do swojego porządku prawnego. Dlatego też rozpoczynamy konsultacje, które potrwają do 5 lipca 2024 r.
GIA zastępuje dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/61/UE z 15 maja 2014 r. w sprawie środków mających na celu zmniejszenie kosztów realizacji szybkich sieci łączności elektronicznej.
Jednym z głównych celów GIA jest przyspieszenia wdrażania sieci. Rozporządzenie ma m.in. odciążyć administracyjnie tych, którzy będą realizować inwestycje telekomunikacyjne. Uprości i zdigitalizuje wszystkie niezbędne pozwolenia. Z kolei koordynacja robót budowlanych między operatorami różnych rodzajów sieci ma obniżyć koszty ich budowy. Każdy nowobudowany lub modernizowany budynek trzeba będzie wyposażyć w światłowody, przy czym państwa członkowskie określą wyjątki od powyższej zasady.
Przepisy, które wprowadzają GIA, znajdą się w nowelizacji ustawy z 7 maja 2010 r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (tzw. „Megaustawa”) oraz szeregu innych ustaw. Obecnie pracujemy nad tym, by zawrzeć w nowelizacji także przepisy, które pozwolą usunąć bariery inwestycyjne dla rozwoju sieci szerokopasmowych w Polsce. Lista zmian, które proponujemy, jest bardzo obszerna. Jako przykłady można wymienić m.in.:
- określimy maksymalną stawkę opłaty za dostęp do dróg wewnętrznych,
- skrócimy termin na niektóre procedury,
- doprecyzujemy w art. 33 Megaustawy, że zawarcie umowy o dostępie do nieruchomości stanowi czynność zwykłego zarządu.
Ważnym rozwiązaniem, które proponujemy jest to, że zobowiążemy deweloperów, do tego, by wyposażali budynki jednorodzinne w infrastrukturę telekomunikacyjną oraz przyłącze do granicy działki. Chodzi o tzw. bliźniaki, szeregowce czy osiedla domów jednorodzinnych. Dzięki temu łatwiej, prościej i taniej będzie można je włączyć do sieci światłowodowej na etapie budowlanym.
Szanowni interesariusze – w szczególności przedsiębiorcy telekomunikacyjni i przedstawiciele samorządów, na pierwszym etapie konsultacji chcemy uzyskać Waszą wstępną opinię o tym, w jaki sposób (systemowo i legislacyjnie) wprowadzić GIA do polskiego systemu prawnego.
Dlatego też prosimy Państwa, abyście podzielili się uwagami odpowiadając na siedem poniższych pytań. Pełną treść GIA w języku polskim znajdą Państwo na stronach EUR-Lex .
Państwa głos jest dla nas niezwykle cenny i pozwoli lepiej przygotować się do kolejnych etapów konsultacji naszych działań. W następnym kroku przedstawimy projekt aktu prawnego, który wprowadzi unijne rozporządzenie.
Pytania:
1. Czy powinniśmy ustanowić lub wyznaczyć organ, który będzie koordynował wnioski o udzielenie dostępu do infrastruktury technicznej będącej własnością podmiotów sektora publicznego lub przez nie kontrolowanej, zapewniał porady prawne i techniczne w toku negocjacji warunków dostępu oraz ułatwiał udostępnianie informacji za pośrednictwem pojedynczego punktu informacyjnego, o którym mowa w art. 12 GIA? W przypadku wskazania wyznaczenia organu prośba o wskazanie, który to powinien być organ i dlaczego. (art. 3 ust. 8 GIA)
2. Jak należy zdefiniować roboty budowlane „o ograniczonym zakresie”/„których zakres jest ograniczony”? (art. 5 ust. 5, art. 6 ust. 2 oraz art. 9 ust. 1 GIA)
3. Czy powinniśmy ustanowić (zbudować) nowy system pełniący rolę punktu informacyjnego do składania elektronicznych wniosków o zezwolenia i prawa drogi czy może wystawić interfejs (jedno okienko), który będzie spinał istniejące już systemy oraz te, które w celu spełnienia GIA będzie należało dobudować? A może lepszym rozwiązaniem jest ustanowienie takiego punktu w ramach istniejącego już systemu i go rozbudować o niezbędne funkcjonalności? Jeśli tak to jaki? Czy taki punkt powinien ograniczać się tylko i wyłącznie do obsługi procesu inwestycyjnego dla infrastruktury telekomunikacyjnej, czy regulacjami oraz wdrażanymi rozwiązaniami objąć również wszystkie typy infrastruktury technicznej? (art. 7 ust. 3 GIA)
4. Jakie budynki powinny być objęte zwolnieniami z obowiązku wyposażenia w infrastrukturę światłowodową ze względu na to, że stanowiłby on nieproporcjonalne obciążenie w kategoriach kosztów lub z uwagi na rodzaje budynków, takie jak określone kategorie zabytków, budynków o znaczeniu historycznym, budynków wojskowych oraz budynków wykorzystywanych do celów bezpieczeństwa narodowego? (art. 10 ust. 7 i 8 GIA)
5. Czy, mając na uwadze bezpieczeństwo publiczne, obronność, bezpieczeństwo i ochronę zdrowia, powinniśmy określić wykaz kategorii budynków komercyjnych, które mogę być zwolnione z obowiązku pozytywnego rozpatrzenia wniosku o dostęp do tych budynków, w tym ich dachów, w celu rozmieszczenia elementów VHCN lub urządzeń towarzyszących na sprawiedliwych i rozsądnych warunkach oraz po cenie odzwierciedlającej warunki rynkowe? Jeśli tak to jakie kategorie budynków komercyjnych lub jakie kryteria powinny być stosowane do identyfikacji tych kategorii? (art. 3 ust. 3 GIA)
6. Jakie kategorie infrastruktury technicznej powinny podlegać wyłączeniu z obowiązku dostępu ze względu na ich wartość architektoniczną, historyczną, religijną lub środowiskową, lub ze względu na bezpieczeństwo publiczne, obronność oraz ochronę i zdrowie publiczne? (art. 3 ust. 10 GIA)
7. Na podstawie jakich kryteriów (należycie uzasadnionych i proporcjonalnych) należy określić krajową infrastrukturę krytyczną zdefiniowaną w polskim prawodawstwie lub jej części, które nie będą podlegały obowiązkom dostępu do informacji o takiej infrastrukturze oraz dokonania inspekcji takiej infrastruktury? (art. 4 ust. 6 GIA)
Prosimy przesłać swoje odpowiedzi do 5 lipca 2024 roku na maila: sekretariat.dt@cyfra.gov.pl z dopiskiem [GIA] w tytule wiadomości mailowej. Dziękujemy za Państwa zaangażowanie!