W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Wdrożenie aktu o infrastrukturze gigabitowej – konsultacje społeczne trwały do 5 lipca 2024 r.

29 kwietnia 2024 r. przyjęto GIA (ang. Gigabit Infrastructure Act), czyli rozporządzenie o infrastrukturze gigabitowej, które będzie obowiązywać w całej Unii Europejskiej. Jednak w praktyce wiele jego przepisów każdy kraj będzie musiał indywidualnie wprowadzić do swojego porządku prawnego. Dlatego też rozpoczynamy konsultacje, które potrwają do 5 lipca 2024 r.

Zapraszamy do udziału w konsultacjach

GIA zastępuje dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/61/UE z 15 maja 2014 r. w sprawie środków mających na celu zmniejszenie kosztów realizacji szybkich sieci łączności elektronicznej.

Jednym z głównych celów GIA jest przyspieszenia wdrażania sieci. Rozporządzenie ma m.in. odciążyć administracyjnie tych, którzy będą realizować inwestycje telekomunikacyjne. Uprości i zdigitalizuje wszystkie niezbędne pozwolenia. Z kolei koordynacja robót budowlanych między operatorami różnych rodzajów sieci ma obniżyć koszty ich budowy. Każdy nowobudowany lub modernizowany budynek trzeba będzie wyposażyć w światłowody, przy czym państwa członkowskie określą wyjątki od powyższej zasady.

Przepisy, które wprowadzają GIA, znajdą się w nowelizacji ustawy z 7 maja 2010 r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (tzw. „Megaustawa”) oraz szeregu innych ustaw. Obecnie pracujemy nad tym, by zawrzeć w nowelizacji także przepisy, jakie pozwolą usunąć bariery inwestycyjne dla rozwoju sieci szerokopasmowych w Polsce. Lista zmian, które proponujemy, jest bardzo obszerna. Jako przykłady można wymienić m.in.:

  • określimy maksymalną stawkę opłaty za dostęp do dróg wewnętrznych,
  • skrócimy termin na niektóre procedury,
  • doprecyzujemy w art. 33 Megaustawy, że zawarcie umowy o dostępie do nieruchomości stanowi czynność zwykłego zarządu.

Ważnym rozwiązaniem, które proponujemy jest to, że zobowiążemy deweloperów, do tego, by wyposażali budynki jednorodzinne w infrastrukturę telekomunikacyjną oraz przyłącze do granicy działki. Chodzi o tzw. bliźniaki, szeregowce czy osiedla domów jednorodzinnych. Dzięki temu łatwiej, prościej i taniej będzie można je włączyć do sieci światłowodowej na etapie budowlanym.

Szanowni interesariusze – w szczególności przedsiębiorcy telekomunikacyjni i przedstawiciele samorządów, na pierwszym etapie konsultacji chcemy uzyskać Waszą wstępną opinię o tym, w jaki sposób (systemowo i legislacyjnie) wprowadzić GIA do polskiego systemu prawnego.

Dlatego też prosimy Państwa, abyście podzielili się uwagami odpowiadając na siedem poniższych pytań. Pełną treść GIA w języku polskim znajdą Państwo na  stronach EUR-Lex .

Państwa głos jest dla nas niezwykle cenny i pozwoli lepiej przygotować się do kolejnych etapów konsultacji naszych działań. W następnym kroku przedstawimy projekt aktu prawnego, który wprowadzi unijne rozporządzenie.

Pytania:

1. Czy powinniśmy ustanowić lub wyznaczyć organ, który będzie koordynował wnioski o udzielenie dostępu do infrastruktury technicznej będącej własnością podmiotów sektora publicznego lub przez nie kontrolowanej, zapewniał porady prawne i techniczne w toku negocjacji warunków dostępu oraz ułatwiał udostępnianie informacji za pośrednictwem pojedynczego punktu informacyjnego, o którym mowa w art. 12 GIA? Jeśli uważają Państwo, że należy wyznaczyć organ – prosimy wskazać, który to powinien być organ i dlaczego. (art. 3 ust. 8 GIA)

2. Jak należy zdefiniować roboty budowlane „o ograniczonym zakresie” i „których zakres jest ograniczony”? (art. 5 ust. 5, art. 6 ust. 2 oraz art. 9 ust. 1 GIA)

3. Czy powinniśmy ustanowić (zbudować) nowy system, który będzie punktem informacyjnego do tego, by składać elektronicznie wnioski o zezwolenia i prawa drogi czy może wystawić interfejs (jedno okienko), który będzie spinał istniejące już systemy oraz te, które będzie należało dobudować, aby dopełnić wymogów GIA? A może lepiej jest ustanowić taki punktu w ramach istniejącego już systemu i rozbudować go o niezbędne funkcjonalności? Jeśli tak to jaki? Czy taki punkt powinien obsługiwać wyłącznie proces inwestycyjny dla infrastruktury telekomunikacyjnej, czy regulacje? Czy rozwiązania, które wprowadzamy powinny obejmować również wszystkie typy infrastruktury technicznej? (art. 7 ust. 3 GIA)

4. Jakie budynki należy zwolnić z obowiązku wyposażenia w infrastrukturę światłowodową ze względu na nieproporcjonalne koszty, jakie się z nim wiążą lub ze względu na jaki to rodzaj budynku (określone kategorie zabytków, budynki o znaczeniu historycznym, budynki wojskowe oraz budynki wykorzystywanych do celów bezpieczeństwa narodowego? (art. 10 ust. 7 i 8 GIA)

5. Czy ze względu na bezpieczeństwo publiczne, obronność, bezpieczeństwo i ochronę zdrowia, powinniśmy określić wykaz kategorii budynków komercyjnych, które można zwolnić z obowiązku pozytywnego rozpatrzenia wniosku o dostęp do tych budynków, w tym ich dachów, aby rozmieścić elementy VHCN lub urządzenia towarzyszących na sprawiedliwych i rozsądnych warunkach oraz po cenie, która odzwierciedla warunki rynkowe? Jeśli tak to jakie kategorie budynków komercyjnych lub jakie kryteria należy stosować, aby określić te kategorie? (art. 3 ust. 3 GIA)

6. Jakie kategorie infrastruktury technicznej należy zwolnić z obowiązku dostępu ze względu na ich wartość architektoniczną, historyczną, religijną lub środowiskową, lub ze względu na bezpieczeństwo publiczne, obronność oraz ochronę i zdrowie publiczne? (art. 3 ust. 10 GIA)

7. Na podstawie jakich kryteriów (należycie uzasadnionych i proporcjonalnych) należy określić w polskim prawodawstwie tzw. „krajową infrastrukturę krytyczną” lub jej część, które należy zwolnić z obowiązku udostępniania operatorom na ich wniosek informacji o takiej infrastrukturze oraz umożliwiania operatorom inspekcji takiej infrastruktury? (art. 4 ust. 6 GIA)

Prosimy przesłać swoje odpowiedzi do 5 lipca 2024 roku na maila: sekretariat.dt@cyfra.gov.pl z dopiskiem [GIA] w tytule wiadomości mailowej. Dziękujemy za Państwa zaangażowanie!

 

Link do artykułu: Wdrożenie aktu o infrastrukturze gigabitowej – konsultacje społeczne

{"register":{"columns":[]}}