W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Zgłoś utratę dowodu osobistego – start poprawionej e-usługi

25.09.2017

Ponad pół miliona Polaków zgłasza rocznie utratę, zaginięcie lub zniszczenie dowodu osobistego. Od dziś mogą w wygodny sposób zrobić to online, bez udawania się do urzędu. Wszystkie formalności załatwią z domu - wygodnie, szybko i bezpiecznie. Nowy formularz jest bardziej intuicyjny, a dane zaciągają się do niego automatycznie.

Utrata dowodu grafika

Pół miliona, to tak jakby wszyscy mieszkańcy miasta takiego jak Poznań lub Gdańsk nagle stracili swoje dowody osobiste. W jaki sposób tracimy je najczęściej? Jako powód unieważnienia dowodu osobistego w 2016 r. Polacy podawali najczęściej: jego utratę (393 000), zniszczenie (119 000), reklamację (14 000). Urzędy otrzymują również 9 000 dowodów znalezionych przez inne osoby. W 53 000 przypadków Polacy podają inne przyczyny. Jak pokazują statystyki do utraty dowodu osobistego dochodziło najczęściej w sierpniu i wrześniu, a najrzadziej w pierwszym kwartale roku.

 

Liczba zarejestrowanych zdarzeń dotyczących utraty dowodu osobistego w 2016 r.

 

Styczeń

28 980

 

Luty

29 880

 

Marzec

29 660

 

Kwiecień

30 200

 

Maj

32 060

 

Czerwiec

35 680

 

Lipiec

35 550

 

Sierpień

40 160

 

Wrzesień

37 630

 

Październik

32 950

 

Listopad

30 250

 

Grudzień

   30 600 

 

RAZEM

ok. 393 000

 

 

Liczba zarejestrowanych zdarzeń dotyczących utraty dowodu osobistego w 2017 r.

Styczeń

31 190

Luty

27 180

Marzec

30 180

Kwiecień

26 960

Maj

32 830

Czerwiec

34 560

Lipiec

36 280

Sierpień

38 020

RAZEM

ok. 257 000

 

Od teraz, by dokonać zgłoszenia utraty dowodu osobistego wystarczy wejść na stronę Obywatel.gov.pl, wypełnić prosty formularz i podpisać go Profilem Zaufanym. Status unieważnienia dowodu jest do sprawdzenia online. Elektronicznie można również złożyć wniosek o wydanie nowego dokumentu. Warto pamiętać, by mieć pod ręką odpowiednie zdjęcie. Następnie należy wypełnić formularz i podpisać go Profilem Zaufanym. Jeśli ktoś nie ma Profilu Zaufanego, a chce skorzystać z tej oraz innych e-usług oferowanych przez państwo, może go teraz szybko i łatwo potwierdzić z wykorzystaniem bankowości elektronicznej. Profil Zaufany można również potwierdzić osobiście w urzędzie.

O czym warto jeszcze pamiętać? Utratę dowodu należy zgłosić również w banku, a ewentualną kradzież – także na policji. Warto to zrobić, bo takie działanie zabezpiecza nas przed ewentualnym wykorzystaniem naszego dokumentu przez kogoś nieuczciwego.

Materiały

https://obywatel.gov.pl/dokumenty-i-dane-osobowe/zglos-utrate-albo-uszkodzenie-dowodu-osobistego-uniewaznienie
Informacje o publikacji dokumentu
Ostatnia modyfikacja:
20.11.2017 10:10 Dominika Waligórska
Pierwsza publikacja:
22.11.2017 13:18 Dominika Waligórska
{"register":{"columns":[]}}