W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Zgubiony telefon z aplikacją mObywatel – co zrobić? Podpowiadamy

23.09.2024

Ochrona naszych danych jest bardzo ważna, szczególnie teraz, gdy dużo informacji o nas jest w sieci. Dane osobowe to takie informacje, które pozwalają nas zidentyfikować, dlatego musimy je dobrze chronić. Warto wiedzieć, jak unikać problemów, jeśli nasze dane zostaną wykradzione lub zgubione.

Zgubiony telefon z aplikacją mObywatel – co zrobić? Podpowiadamy

Kiedy masz dokumenty w aplikacji mObywatel, twoje dane są bezpieczne. Aby się do nich dostać, musisz najpierw zalogować się hasłem, które powinno być trudne do odgadnięcia. Warto jednak wiedzieć, jak postąpić na wypadek utarty telefonu i postępować tak, jak bohaterka dzisiejszej historii.

Skradziony telefon Natalii

Natalia zaczęła dzień jak zwykle – wstała rano, zjadła szybkie śniadanie i ruszyła na przystanek autobusowy. Miała w planach kolejny intensywny dzień w pracy, ale nic nie zapowiadało, że to będzie dzień pełen emocji. W autobusie, jak zawsze, wyciągnęła telefon, by sprawdzić maile i przejrzeć wiadomości. Po chwili zagłębiła się w czytanie książki, a telefon włożyła do torby.

Gdy dotarła do biura i usiadła przy swoim biurku, chciała sprawdzić godzinę na telefonie. Sięgnęła do torby, ale nie mogła go znaleźć. Zaczęła przetrząsać torbę, ale im bardziej szukała, tym większa panika ją ogarniała. Po chwili zrozumiała, że telefon musiał jej zostać skradziony w autobusie. W jednej chwili ogarnęła ją fala strachu – wszystkie dane, mDokumenty. Czy złodziej mógłby je wykorzystać?

Z bijącym sercem, Natalia podzieliła się swoim problemem z kolegą z pracy, Tomkiem. Tomek, zachowując zimną krew, natychmiast podał jej numer telefonu do infolinii, na której można zablokować dostęp do aplikacji mObywatel i znajdujących się tam dokumentów: +48 42 253 54 74. "Zadzwoń tam jak najszybciej. Po telefonicznym zgłoszeniu Twoje dokumenty i dane przestaną być widoczne w aplikacji na skradzionym lub zgubionym telefonie" powiedział spokojnie.

Natalia bez wahania chwyciła za służbowy telefon i zadzwoniła na podany numer. Konsultant na infolinii, po weryfikacji danych, szybko pomógł jej zablokować dostęp do aplikacji na telefonie, dzięki czemu wszystkie dane były bezpieczne. Gdy odłożyła słuchawkę, poczuła ulgę – chociaż straciła telefon, wiedziała, że nikt nie uzyska dostępu do jej prywatnych informacji.

Odetchnęła z ulgą, myśląc, że na szczęście nie miała przy sobie plastikowego dowodu osobistego. Gdyby złodziej go pozyskał, to miałby wszystkie jej dane niezabezpieczone, co mogłoby mieć znacznie poważniejsze konsekwencje. Uspokojona, ale nadal wstrząśnięta, postanowiła niezwłocznie udać się na komisariat, aby złożyć zawiadomienie o przestępstwie.

Kiedy zgubimy telefon albo zostanie on skradziony, należy wybrać jedną z metod zablokowania dostępu do danych

  • Aktywować mObywatela 2.0 na innym urządzeniu,
  • Zgłośić to na infolinii: +48 42 253 54 74.

Takie działanie spowoduje, że dokumenty i dane przestaną być widoczne w aplikacji na skradzionym lub zgubionym telefonie. Nikt ich nie zobaczy ani nie wykorzysta.

Więcej informacji o naszej aplikacji znajdziecie na www.info.mobywatel.gov.pl

{"register":{"columns":[]}}