Rada Ministrów przyjęła nowelizację ustawy o e-Doręczeniach
29.10.2024
Projekt nowelizacji ustawy o doręczeniach elektronicznych, który ma pomóc podmiotom publicznym dostosować się do wymogów ustawy, został przekazany do dalszego procedowania. Wprowadzenie okresu przejściowego oraz doprecyzowanie przepisów mają ułatwić urzędom płynnie przejść na nowy model korespondencji elektronicznej. Już dziś jednostki administracji publicznej i samorządy mogą bezpłatnie i szybko założyć adresy doręczeń elektronicznych.
Dlaczego zmiany są konieczne?
Podjęcie prac nad nowelizacją wynika z tego, że część podmiotów publicznych nie jest gotowa do tego, by stosować rozwiązania określone w ustawie o doręczeniach elektronicznych, w szczególności w zakresie doręczania korespondencji z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego (PURDE) lub publicznej usługi hybrydowej (PUH).
Konieczne okazało się wprowadzenie okresu przejściowego, w którym równoważne z doręczeniem na adres do doręczeń elektronicznych będzie doręczenie na ePUAP oraz inne alternatywne sposoby doręczenia. Ponadto niektóre przepisy ustawy wymagały dalszego doprecyzowania.
Kluczowe założenia projektu nowelizacji
Projekt ustawy zakłada szereg zmian, w tym:
- Wprowadzenie okresu przejściowego – do końca 2025 r. korespondencja może być doręczana również za pośrednictwem operatora pocztowego, ePUAP i innych systemów. Równocześnie promowana będzie adaptacja e-Doręczeń jako preferowanego sposobu komunikacji. Podmioty publiczne są zobowiązane do uzyskania adresu do doręczeń elektronicznych (ADE) najpóźniej do 1 stycznia 2025 r.
- Rozszerzenie obowiązku posiadania adresu do doręczeń elektronicznych – obowiązek ten obejmie dodatkowo uczelnie niepubliczne oraz federacje podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki. Dodatkowo jednostki samorządu terytorialnego oraz samorządowe instytucje kultury będą zobowiązane do posiadania ADE oraz korzystania z publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego (PURDE) i publicznej usługi hybrydowej (PUH) w określonych terminach.
- Wzmocnienie organizacyjne jednostek samorządowych – jednostki te będą zobowiązane do posiadania adresu do doręczeń elektronicznych obsługiwanego przez urzędy samorządu terytorialnego.
- Równość dostępu dla podmiotów niepublicznych – podmioty niepubliczne będą mogły zakładać adresy do doręczeń elektronicznych również za pośrednictwem operatora wyznaczonego, co ujednolici proces zakładania adresów oraz zapewni jednolite zasady dla wszystkich dostawców usług zaufania.
- Ujednolicenie zasad w bazie adresów elektronicznych – projekt wprowadza zasady bezterminowego wpisu do Bazy Adresów Elektronicznych (BAE) oraz znosi wymóg składania oświadczeń o wpisie w rejestrze CEIDG.
- Dodatkowe obowiązki operatora wyznaczonego – operator wyznaczony, w przypadku świadczenia usług dodatkowych, będzie miał obowiązek przekazywania informacji o korzystaniu z tej usługi ministrowi właściwemu do spraw informatyzacji. Przekazywanie danych będzie odbywało się za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, co umożliwi przetwarzanie i wyszukiwanie tych danych z bazy adresów elektronicznych.
- Określenie obowiązków służb specjalnych – agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencja Wywiadu, Służba Kontrwywiadu Wojskowego, Służba Wywiadu Wojskowego, Centralne Biuro Antykorupcyjne oraz resort obrony narodowej mają dostosować się do wymogów ustawy do końca 2026 r., wykorzystując publiczną usługę rejestrowanego doręczenia elektronicznego lub publiczną usługę hybrydową.
Proces legislacyjny
Po przyjęciu przez Radę Ministrów na posiedzeniu 29 października 2024 r. projekt trafi do Sejmu. Założeniem jest, że system e-Doręczeń zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2025 roku.