Rola operatora wyznaczonego w usługach e-Doręczeń
17.07.2024
Operator wyznaczony to podmiot, który realizuje w Polsce powszechne usługi pocztowe, w tym także usługi e-Doręczeń. Zostaje wybrany na 10 lat w konkursie, który organizuje Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Obowiązek wyboru operatora wyznaczonego wynika z przepisów Unii Europejskiej.
Do końca 2025 r. rolę operatora wyznaczonego w Polsce pełni Poczta Polska S.A. Odpowiada ona za bezpieczne i efektywne doręczanie korespondencji elektronicznej między instytucjami publicznymi a obywatelami i przedsiębiorstwami.
Podmioty publiczne w e-Doręczeniach zawsze korzystają z usług operatora wyznaczonego, a podmioty niepubliczne i obywatele mogą wybrać także innych kwalifikowanych dostawców usług.
Operator wyznaczony:
- zapewnia publiczną usługę rejestrowanego doręczenia – przekazanie wiadomości, gdy nadawca i odbiorca mają adres do doręczeń,
- zapewnia publiczną usługę hybrydową, która jest dostępna wyłącznie dla podmiotów publicznych. Mogą z niej korzystać, gdy odbiorca nie ma adresu do doręczeń. Więcej o usłudze hybrydowej przeczytaj w artykule Moc dowodowa dokumentu w publicznej usłudze hybrydowej.
- zapewnia skrzynki do e-Doręczeń o pojemności:
- 30 GB - dla podmiotów publicznych,
- 3 GB - dla podmiotów niepublicznych,
- zapewnia, że czas wysłania i otrzymania przesyłki, a także zmiany danych, są potwierdzone za pomocą kwalifikowanego elektronicznego znacznika czasu,
- gwarantuje, że treść przesłanej korespondencji nie zmieniła się.
Zadania i zakres odpowiedzialności operatora wyznaczonego wynikają z ustawy o doręczeniach elektronicznych.