Najważniejsze informacje dla zawodów zaufania publicznego
Od 1 stycznia 2025 r.osoby wykonujące niektóre zawody zaufania publicznego będą miały obowiązek komunikowania się przez skrzynkę do e-Doręczeń.
Dotyczy to:
- adwokata,
- radcy prawnego,
- doradcy podatkowego,
- doradcy restrukturyzacyjnego,
- rzecznika patentowego,
- notariusza.
Oznacza to obowiązek:
- posiadania adresu do e-Doręczeń wpisanego do bazy adresów elektronicznych (BAE),
- doręczania pism na adres do e-Doręczeń podmiotom, które z niego korzystają.
Podstawą prawną działania rejestrowanego doręczenia elektronicznego (e-Doręczeń) są:
Czym są e-Doręczenia
- Są równoważne prawnie z tradycyjną przesyłką poleconą za zwrotnym potwierdzeniem odbioru.
- Są usługą zaufania świadczoną na podstawie rozporządzenia eIDAS i norm ETSI. Opisują one m.in. kwalifikowane podpisy elektroniczne, pieczęcie elektroniczne, elektroniczne znaczniki czasu, a także odpowiednie dla nich certyfikaty.
- Zastąpią korespondencję na Elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej (ePUAP).