Najważniejsze informacje dla obywatela
Czy wiesz, że już wkrótce list polecony z urzędu będzie można odebrać przez Internet? Bez awizo i kolejek na poczcie. Wyślesz też tak list do urzędu. Wystarczy, że założysz adres i skrzynkę do e-Doręczeń na mObywatel.gov.pl.
e-Doręczenia to wygodna, bezpłatna i bezpieczna korespondencja z urzędami. Są równoważnym odpowiednikiem tradycyjnego pocztowego listu poleconego za potwierdzeniem odbioru.
System e-Doręczeń zastąpi korespondencję realizowaną przez Elektroniczną Platformę Usług Administracji Publicznej (ePUAP). Obowiązek wysyłania i odbierania pism przez e-Doręczenia będzie dotyczył większości urzędów i innych podmiotów publicznych od 1.01.2025 r.
Ważność osobistej skrzynki do e-Doręczeń
Osobista skrzynka do e-Doręczeń obywatela jest ważna przez 3 lata. Przed upływem tego terminu otrzymasz powiadomienie, aby przedłużyć ważność skrzynki do e-Doręczeń:
- 30 dni przed terminem pojawi się komunikat w panelu osobistej skrzynki do e-Doręczeń na edoreczenia.gov.pl lub mObywatel.gov.pl w zakładce Twoje skrzynki,
- 14 dni przed terminem dostaniesz wiadomość na adres e-mail podany przy zakładaniu tej skrzynki (otrzymasz też przypomnienia – 7 i 2 dni przed terminem wygaśnięcia).
Jeśli nie przedłużysz ważności skrzynki, przejdzie ona w tryb zamknięty ‒ będzie tylko do odczytu i nie dostaniesz na nią nowych wiadomości.
Jak przedłużyć ważność skrzynki
Jeśli korzystasz z usługi publicznej
- Zaloguj się na edoreczenia.gov.pl lub na mObywatel.gov.pl otwórz zakładkę Twoje skrzynki.
- Przejdź do skrzynki osobistej.
- Zapoznaj się z oświadczeniem i potwierdź, że przedłużasz ważność skrzynki do e-Doręczeń.
Jeśli korzystasz z usług kwalifikowanego dostawcy - skontaktuj się ze swoim dostawcą.