W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Kogeneracja dla Energetyki i Przemysłu

Rozpoczęcie konsultacji

II KONSULTACJE ZAKOŃCZONE - ZAPRASZAMY DO ZAKŁADKI "PODSUMOWANIE KONSULTACJI SPOŁECZNYCH"

27.06.2023 r.

Zaproszenie do konsultacji społecznych zmiany założeń programu priorytetowego Kogeneracja dla Energetyki i Przemysłu.

Narodowy Fundusz Ochrony środowiska i Gospodarki Wodnej, działając jako Operator Funduszu Modernizacyjnego, zaprasza wszystkich zainteresowanych na konsultacje społeczne zmiany założeń zaprojektowanego programu priorytetowego:

Kogeneracja dla Energetyki i Przemysłu (treść programu w pdf)

Cz. 1) programu priorytetowego dotyczy budowy lub/i przebudowy jednostek wytwórczych o łącznej mocy zainstalowanej nie mniejszej niż 10 MW, pracujących w warunkach wysokosprawnej kogeneracji

Cz. 2) programu priorytetowego dotyczy budowy lub/i przebudowy jednostek wytwórczych o łącznej mocy zainstalowanej mniejszej niż 10 MW, pracujących w warunkach wysokosprawnej kogeneracji.

Zapraszamy do zgłaszania uwag w terminie do 31.07.2023 r.

Uwagi proszę przesyłać na adres dawid.karasek@nfosigw.gov.pl  na formularzu zgłoszeniowym.

 

I KONSULTACJE ZAKOŃCZONE – ZAPRASZAMY DO ZAKŁADKI „PODSUMOWANIE KONSULTACJI SPOŁECZNYCH”

Konsultacje prowadzone były w dniach 25.11.2021 r. - 03.12.2021 r.

Podsumowanie konsultacji

Konsultacje społeczne projektu programu priorytetowego „Kogeneracja dla Energetyki i Przemysłu”, który dotyczył promowania wykorzystywania wysokosprawnej kogeneracji w sektorze przemysłowym odbyły się w dniach 25.11.2021 r. - 03.12.2021 r.

Proponowane zapisy przedmiotowego programu oraz adres mailowy, na który należało przesyłać uwagi, dostępne były na stronach internetowych: Funduszu Modernizacyjnego oraz NFOŚiGW.

Otrzymano łącznie 17 uwag/sugestii. Podmioty, które zaangażowały się w konsultacje to pracownicy największych spółek energetycznych tj. PKN Orlen, Tauron Polska Energia, Metropolis Doradztwo Gospodarcze sp. z o.o., Forum Odbiorców Energi Elektrycznej i Gazu, PGE Polska Grupa Energetyczna S.A.

Zgłaszane uwagi dotyczyły m.in. doprecyzowania zapisów programu w zakresie rodzajów inwestycji oraz minimalnych progów mocy instalacji, zwiększenia budżetu, zwiększenie poziomu udzielanego wsparcia, rozszerzenia zakresu mocy planowanych inwestycji i wykorzystania dodatkowych paliw.

Wszystkie uwagi zostały odczytane, przeanalizowane i porównane z założeniami przedstawionymi i zaakceptowanymi przez Europejski Bank Inwestycyjny.

Uwzględnione zostały uwagi dotyczące doprecyzowania zapisów w zakresie wyłączenia ze wsparcia instalacji współspalania węgla i biomasy, doprecyzowano zakres inwestycji w zakresie fakultatywnych działań możliwych do dofinansowania.

Nie uwzględnione zostały uwagi, które wprost zaprzeczały założeniom rzeczonego programu lub nie były zgodne z fiszką zaakceptowaną przez Europejski Bank Inwestycyjny, jak np. dotyczące zwiększenia maksymalnych kwot dofinansowania w formie dotacji (określa ją próg notyfikacyjny) i pożyczki czy możliwość umorzenia części lub całości kwoty pożyczki. Nie uwzględniono również sugestii dotyczących obniżenia progu minimalnej mocy instalacji (demarkacja uzgodniona z Radą Konsultacyjną), a także rozszerzenie zakresu inwestycji o instalacje zasilane energią powstałą z przetwarzania odpadów (zakres objęty w programie priorytetowym Wykorzystanie paliw alternatywnych).

 

II Konsultacje społeczne projektu programu priorytetowego „Kogeneracja dla Energetyki i Przemysłu”, który dotyczył promowania wykorzystywania wysokosprawnej kogeneracji w sektorze przemysłowym odbyły się w dniach 27.06.2023 r. – 31.07.2023 r.

Proponowane zapisy przedmiotowego programu oraz adres mailowy, na który należało przesyłać uwagi, dostępne były na stronach internetowych: Funduszu Modernizacyjnego oraz NFOŚiGW.

Otrzymano łącznie 17 uwag/sugestii. Podmioty, które zaangażowały się w konsultacje to: C.M.C. Sp. z o.o, TAURON Polska Energia S.A., Doradztwo Strategiczne EKOMAT Sp. z o.o., ENERGIKA Zbigniew Szamałek Spółka Komandytowa, MrGarden sp. z o.o., Stelmet S.A., Koszalińskie Przedsiębiorstwo Przemysłu Drzewnego S.A., Tartak Napiwoda sp. z o.o.

Zgłaszane uwagi dotyczyły poszczególnych grup zagadnień:

  1. Zwiększenie poziomu udzielonego wsparcia do poziomu maksymalnej możliwej do udzielenia pomocy publicznej oraz zwiększenia preferencyjności pożyczki, w tym umożliwienie umorzenia częściowego pożyczki.
  2. Aktualizacji kryteriów jakościowych punktowych w zakresie nakładu jednostkowego dofinansowania na redukcje emisji CO2 oraz produkcje energii
  3. Zmianę definicji Beneficjentów w cz. 1) programu
  4. Postulat aby Załącznik w postaci decyzji o warunkach przyłączenia do sieci nie będzie wymagany na etapie złożenia wniosku.

Wszystkie uwagi zostały odczytane, przeanalizowane i porównane z założeniami projektu programu priorytetowego. Należy podkreślić, że po przeprowadzonych konsultacjach społecznych, projekt programu został skierowany do opiniowania przez ministra właściwego ds. klimatu.

Na podstawie przeprowadzonych konsultacji dokonano podziału programu na dwie części:

Część 1) Inwestycje dotyczące budowy lub/i przebudowy jednostek wytwórczych o łącznej mocy zainstalowanej nie mniejszej niż 10 MW, pracujących w warunkach wysokosprawnej kogeneracji – definicja Beneficjenta bez zmian.

Część 2) Inwestycje dotyczące budowy lub/i przebudowy jednostek wytwórczych o łącznej mocy zainstalowanej nie mniejszej niż 0,5 MW, pracujących w warunkach wysokosprawnej kogeneracji – definicja Beneficjenta rozszerzona na przedsiębiorców wykonujących działalność gospodarczą.

Definicja Beneficjenta cz. 1 programu priorytetowego nie ogranicza możliwości złożenia wniosku o dofinansowanie w cz. 2 programu priorytetowego.

W cz. 2) projektu programu priorytetowego wskazano maksymalną wysokość wsparcia bezzwrotnego na poziomie maksymalnego poziomu możliwej do uzyskania pomocy publicznej.

Dokonano aktualizacji założeń kryteriów punktowych w cz.1) i cz. 2) projektu programu priorytetowego w zakresie nakładu jednostkowego dofinansowania na redukcje emisji CO2 oraz produkcje energii.

Nie uwzględnione zostały uwagi, które wprost zaprzeczały założeniom rzeczonego programu, jak np. postulat aby Załącznik w postaci decyzji o warunkach przyłączenia do sieci nie będzie wymagany na etapie złożenia wniosku. Uwaga niezasadna na etapie tworzenia programu priorytetowego. Lista załączników wymaganych do złożenia wniosku o dofinansowanie wynika z Regulaminu naboru wniosków. Odnotowano zgłoszenie uwagi dla etapu tworzenia dokumentacji II naboru wniosków o dofinansowanie.  Nie uwzględniono również sugestii dotyczących zwiększenia preferencyjności pożyczki w kontekście jej częściowego umorzenia. Zgodnie z Zasadami udzielania dofinansowania ze środków NFOŚIGW w przypadku korzystania przez beneficjenta z dofinansowania ze środków Narodowego Funduszu na to samo przedsięwzięcie w formie pożyczki i dotacji, kwota maksymalnego dopuszczalnego umorzenia podlega zmniejszeniu o kwotę udzielonej dotacji. Tym samym przy udzieleniu dotacji na poziomie maksymalnego poziomu pomocy publicznej uniemożliwia co do zasady ogranicza możliwość udzielenia umorzenia na zasadach ogólnych.

 

{"register":{"columns":[]}}