Renowacja z gwarancją oszczędności EPC (Energy Performance Contract) Plus
Rozpoczęcie III konsultacji
Zaproszenie do konsultacji społecznych zmiany założeń programu priorytetowego Renowacja z gwarancją oszczędności EPC (Energy Performance Contract) Plus.
Ze względu na sygnały z rynku i w odpowiedzi na Państwa prośby Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, działając jako Operator Funduszu Modernizacyjnego, zaprasza wszystkich zainteresowanych do konsultacji społecznych zmiany założeń zaprojektowanego programu priorytetowego:
Renowacja z gwarancją oszczędności EPC (Energy Performance Contract) Plus.
- ust. 3 Budżet
z:
„Budżet na realizację celu programu wynosi do 110 000 tys. zł, w tym:
- dla bezzwrotnych form dofinansowania – do 110 000 tys. zł (w tym na nabór w pilotażu – 10 000 tys. zł).”
na:
„Budżet na realizację celu programu wynosi do 112 500 tys. zł, w tym:
- dla bezzwrotnych form dofinansowania – do 112 500 tys. zł (w tym na nabór w pilotażu – 10 000 tys. zł).”
- ust. 4 Okres wdrażania
z:
„Program realizowany będzie w latach 2021 – 31.12.2026, przy czym:
1) zobowiązania (rozumiane jako podpisywanie umów) podejmowane będą do 31.12.2024 r.;
2) środki wydatkowane będą do 31.12.2026 r.”
na:
„Program realizowany będzie w latach 2021 – 31.12.2026, przy czym:
1) zobowiązania (rozumiane jako podpisywanie umów) podejmowane będą do 31.03.2025 r.;
2) środki wydatkowane będą do 31.12.2026 r.”
3) ust. 9 Postanowienia dodatkowe
Pkt 6)
z:
„Dane przedstawiane we wniosku muszą wynikać z audytu energetycznego przeprowadzonego przez przedsiębiorstwo ESCO;”
na:
„Dane przedstawiane we wniosku muszą wynikać z audytu energetycznego przeprowadzonego przez przedsiębiorstwo ESCO. Dla celów programu priorytetowego za audyt, o którym mowa w zdaniu pierwszym, rozumie się również audyt energetyczny przygotowany dla podmiotu publicznego w celu wyboru oferty firmy ESCO w trybie zgodnym z Prawem zamówień publicznych.;”
Zapraszamy do zgłaszania uwag w terminie do 19.06.2024 r.
Uwagi proszę przesyłać na adres epc@nfosigw.gov.pl na formularzu zgłoszeniowym.
Wszystkie aktualne dokumenty znajdują się poniżej w sekcji: "Materiały"
Podsumowanie III konsultacji
Konsultacje społeczne dla zmiany programu priorytetowego „Renowacja z gwarancją oszczędności EPC (Energy Performance Contract) Plus”, który dotyczy wsparcia inwestycji w poprawę efektywności energetycznej budynków mieszkalnych wielorodzinnych oraz budynków użyteczności publicznej realizowanych w oparciu o umowę o poprawę efektywności energetycznej (umowa EPC), odbyły się w dniach 07.06.2024 r. - 19.06.2024 r.
Proponowane zapisy zmiany przedmiotowego programu oraz adres mailowy, na który należało przesyłać uwagi, dostępne były na stronie internetowej Funduszu Modernizacyjnego.
Podczas przeprowadzonych konsultacji społecznych nie zgłoszono uwag/sugestii.
Rozpoczęcie II konsultacji
Zaproszenie do konsultacji społecznych zmiany założeń programu priorytetowego Renowacja z gwarancją oszczędności EPC (Energy Performance Contract) Plus.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, działając jako Operator Funduszu Modernizacyjnego, zaprasza wszystkich zainteresowanych do konsultacji społecznych zmiany założeń zaprojektowanego programu priorytetowego:
Renowacja z gwarancją oszczędności EPC (Energy Performance Contract) Plus.
- ust. 4 Okres wdrażania
z:
„Program realizowany będzie w latach 2021 – 31.12.2026, przy czym:
1) zobowiązania (rozumiane jako podpisywanie umów) podejmowane będą do 31.12.2023 r.;
2) środki wydatkowane będą do 31.12.2025 r.”
na:
„Program realizowany będzie w latach 2021 – 31.12.2026, przy czym:
1) zobowiązania (rozumiane jako podpisywanie umów) podejmowane będą do 31.12.2024 r.;
2) środki wydatkowane będą do 31.12.2026 r.”
2) ust. 6 Koszty kwalifikowane
z:
„1) okres kwalifikowalności kosztów od 01.07.2021 r. do 31.12.2025 r.
3) Na etapie fiszek przedsięwzięć do wstępnego wyszacowania kosztów kwalifikowanych dla budynków mieszkalnych wielorodzinnych przyjmuje się koszty nie większe niż:
- 100 PLN/m2 powierzchni użytkowej budynku w sytuacji realizacji usprawnienia tylko instalacyjnego, o którym mowa w ppkt. 7.5.1 a);
- 200 PLN/m2 powierzchni użytkowej budynku w sytuacji realizacji usprawnienia instalacyjnego połączonego z przeprowadzeniem minimalnego zakresu prac termomodernizacyjnych, o którym mowa w ppkt. 7.5.1 a);
- 400 PLN/m2 powierzchni użytkowej budynku w sytuacji realizacji optymalnego zakresu modernizacji energetycznej, o którym mowa w ppkt. 7.5.1 b);
- 600 PLN/m2 powierzchni użytkowej budynku w sytuacji realizacji wysokiego standardu modernizacji energetycznej, o którym mowa w ppkt. 7.5.1 c).
4) Na etapie fiszek przedsięwzięć do wstępnego wyszacowania kosztów kwalifikowanych dla budynków użyteczności publicznej przyjmuje się koszty nie większe niż:
- 150 PLN/m2 powierzchni użytkowej budynku w sytuacji realizacji usprawnienia tylko instalacyjnego, o którym mowa w ppkt. 7.5.2 a);
- 400 PLN/m2 powierzchni użytkowej budynku w sytuacji realizacji usprawnienia instalacyjnego połączonego z przeprowadzeniem minimalnego zakresu prac termomodernizacyjnych, o którym mowa w ppkt. 7.5.2 a);
- 900 PLN/m2 powierzchni użytkowej budynku w sytuacji realizacji optymalnego zakresu modernizacji energetycznej, o którym mowa w ppkt. 7.5.2 b);
- 1200 PLN/m2 powierzchni użytkowej budynku w sytuacji realizacji wysokiego standardu modernizacji energetycznej, o którym mowa w ppkt. 7.5.2 c).”
na:
„1) okres kwalifikowalności kosztów od 01.07.2021 r. do 31.12.2026 r.
3) Na etapie fiszek przedsięwzięć do wstępnego wyszacowania kosztów kwalifikowanych dla budynków mieszkalnych wielorodzinnych przyjmuje się koszty nie większe niż:
- 125 PLN/m2 powierzchni użytkowej budynku w sytuacji realizacji usprawnienia tylko instalacyjnego, o którym mowa w ppkt. 7.5.1 a);
- 250 PLN/m2 powierzchni użytkowej budynku w sytuacji realizacji usprawnienia instalacyjnego połączonego z przeprowadzeniem minimalnego zakresu prac termomodernizacyjnych, o którym mowa w ppkt. 7.5.1 a);
- 500 PLN/m2 powierzchni użytkowej budynku w sytuacji realizacji optymalnego zakresu modernizacji energetycznej, o którym mowa w ppkt. 7.5.1 b);
- 750 PLN/m2 powierzchni użytkowej budynku w sytuacji realizacji wysokiego standardu modernizacji energetycznej, o którym mowa w ppkt. 7.5.1 c).
4) Na etapie fiszek przedsięwzięć do wstępnego wyszacowania kosztów kwalifikowanych dla budynków użyteczności publicznej przyjmuje się koszty nie większe niż:
- 187,5 PLN/m2 powierzchni użytkowej budynku w sytuacji realizacji usprawnienia tylko instalacyjnego, o którym mowa w ppkt. 7.5.2 a);
- 500 PLN/m2 powierzchni użytkowej budynku w sytuacji realizacji usprawnienia instalacyjnego połączonego z przeprowadzeniem minimalnego zakresu prac termomodernizacyjnych, o którym mowa w ppkt. 7.5.2 a);
- 1125 PLN/m2 powierzchni użytkowej budynku w sytuacji realizacji optymalnego zakresu modernizacji energetycznej, o którym mowa w ppkt. 7.5.2 b);
- 1500 PLN/m2 powierzchni użytkowej budynku w sytuacji realizacji wysokiego standardu modernizacji energetycznej, o którym mowa w ppkt. 7.5.2 c).”
3) ust. 7. Formy i warunki udzielania dofinansowania
pkt 7.2 Intensywność dofinansowania:
z:
„1) Intensywność dofinansowania uzależniona jest od realizowanego standardu usprawnień, o których mowa w pkt. 7.5 i wynosi do:
- 10% kosztów kwalifikowanych przedsięwzięcia – dla przedsięwzięć, o których mowa w ppkt. 7.5.1 a) lub ppkt. 7.5.2 a),
- 20% kosztów kwalifikowanych przedsięwzięcia – dla przedsięwzięć, o których mowa w ppkt. 7.5.1 b) lub ppkt. 7.5.2 b),
- 30% kosztów kwalifikowanych przedsięwzięcia – dla przedsięwzięć, o których mowa w ppkt. 7.5.1 c) lub ppkt. 7.5.2 c),”
na:
„1) Intensywność dofinansowania uzależniona jest od realizowanego standardu usprawnień, o których mowa w pkt. 7.5 i wynosi do:
- 29% kosztów kwalifikowanych przedsięwzięcia – dla przedsięwzięć, o których mowa w ppkt. 7.5.1 a) lub ppkt. 7.5.2 a),
- 39% kosztów kwalifikowanych przedsięwzięcia – dla przedsięwzięć, o których mowa w ppkt. 7.5.1 b) lub ppkt. 7.5.2 b),
- 49% kosztów kwalifikowanych przedsięwzięcia – dla przedsięwzięć, o których mowa w ppkt. 7.5.1 c) lub ppkt. 7.5.2 c),
2) Intensywność dofinansowania na działania związane z Doradcą Energetycznym (opisane w załączniku „Wytyczne Techniczne”) – wynosi do 2% kwoty dofinansowania.”
4) ust. 9 Postanowienia dodatkowe
Pkt 8)
z:
„Poza wsparciem udzielanym Beneficjentowi w ramach programu priorytetowego, przewiduje się możliwość uzyskania przez przedsiębiorstwo oszczędności energii (ESCO) finansowania w postaci wykupu wierzytelności wynikającej z umowy EPC lub w innej, alternatywnej formie (np. pożyczki) od zewnętrznej partnerskiej instytucji finansowej – w przypadku naboru pilotażowego będzie to Polski Fundusz Rozwoju S.A. (PFR) lub inny podmiot z grupy PFR lub fundusz, którego częścią (lub całością) portfela inwestycyjnego zarządza w danym czasie PFR (dalej zwany Podmiotem Finansującym PFR). W ramach pilotażu Podmiot Finansujący PFR określi szczegółowe warunki niezbędne do spełnienia dla uzyskania przez ESCO finansowania związanego z danym przedsięwzięciem, przy czym ostateczna decyzja o udzieleniu finansowania należeć będzie do Podmiotu Finansującego PFR.”
na:
„Poza wsparciem udzielanym Beneficjentowi w ramach programu priorytetowego, przewiduje się możliwość uzyskania przez przedsiębiorstwo oszczędności energii (ESCO) finansowania w postaci wykupu wierzytelności wynikającej z umowy EPC lub w innej, alternatywnej formie (np. pożyczki) od zewnętrznej partnerskiej instytucji finansowej.”
5) Wytyczne techniczne - Załącznik nr 1 do Programu priorytetowego „Renowacja z gwarancją oszczędności EPC (Energy Performance Contract) Plus”
1. Warunki Ogólne
z:
1.2. Nie przewiduje się wsparcia budynków w programie pilotażowym, w których docelowym źródłem ciepła planowane jest: źródło ciepła na paliwo stałe (węgiel kamienny, biomasa).
na:
1.2. Nie przewiduje się wsparcia budynków w programie priorytetowym, w których docelowym źródłem ciepła planowane jest: źródło ciepła na paliwo stałe (węgiel kamienny, biomasa).
2. Wymagania szczegółowe i minimalne wymagania dotyczące realizowanych usprawnień w ramach przedsięwzięcia:
Dodanie nowego pkt II Doradca Energetyczny i zaktualizowanie numeracji kolejnych punktów.
Zapraszamy do zgłaszania uwag w terminie do 07.09.2023 r.
Uwagi proszę przesyłać na adres epc@nfosigw.gov.pl na formularzu zgłoszeniowym dostępnym poniżej w sekcji "Materiały"
Uwaga! Poniższe pliki mogą nie być w pełni dostępne cyfrowo. Jeśli chcieliby Państwo uzyskać dostosowaną wersję prosimy o kontakt poprzez formularz lub przesłanie wiadomości na adres e-mail: dostepnosc@nfosigw.gov.pl
Podsumowanie II konsultacji
Konsultacje społeczne dla zmiany programu priorytetowego „Renowacja z gwarancją oszczędności EPC (Energy Performance Contract) Plus”, który dotyczy wsparcia inwestycji w poprawę efektywności energetycznej budynków mieszkalnych wielorodzinnych oraz budynków użyteczności publicznej realizowanych w oparciu o umowę o poprawę efektywności energetycznej (umowa EPC), odbyły się w dniach 01.09.2023 r. - 07.09.2023 r.
Proponowane zapisy zmiany przedmiotowego programu oraz adres mailowy, na który należało przesyłać uwagi, dostępne były na stronach internetowych: Funduszu Modernizacyjnego oraz NFOŚiGW.
W odpowiedzi na ogłoszenie NFOŚiGW otrzymał uwagi/sugestie od sektora prawnego - Kancelaria Cieślak, sektora bankowego - BNP Paribas Bank Polska S.A., sektora firm ESCO - Baltcap ESCO Sp. z o.o., Veolia Energia Polska, PROMAR Sp. z .o.o., innych interesariuszy: potencjalnych beneficjentów - Urząd Miejski w Koszalinie, firm doradczych – Ogólnokrajowego Stowarzyszenia „Poszanowanie Energii i Środowiska” – SAPE, Krajowej Agencji Poszanowania Energii S.A. (KAPE) oraz innych podmiotów - PGE Energia Ciepła S.A.
Zgłoszone uwagi dotyczyły m.in.:
- możliwości uwzględnienia w programie wydłużenia okresu jego wdrażania,
- uwzględnienia w programie wydłużenia okresu kwalifikowalności kosztów,
- zwiększenia poziomu kosztów do wstępnego wyszacowania kosztów kwalifikowanych na etapie fiszki,
- zwiększenia poziomu udzielanego wsparcia,
- zwiększenia intensywności dofinansowania na działania związane z Doradcą Energetycznym,
- poszerzenia lub pomniejszenia katalogu beneficjentów,
- zwiększenia budżetu pilotażu,
- doprecyzowania zapisów programu w zakresie audytu energetycznego, kosztów kwalifikowanych, wykupu wierzytelności,
- zmniejszenia warunków programu w zakresie zapotrzebowania na energię końcową, uproszczenia zapisów programu w zakresie standardów usprawnień,
- wykreślenia w programie zapisu o konieczności przedłożenia przez Beneficjenta umowy o poprawę efektywności energetycznej (w skrócie EPC) zawartej pomiędzy Beneficjentem a Przedsiębiorstwem oszczędzania energii typu ESCO (skrót od ang. Energy Service Company),
- doprecyzowania zapisów dot. terminu i sposobu składania wniosków i omówienie planowanej liczby naborów,
- doprecyzowania zapisów Wytycznych Technicznych w zakresie Systemu Zarządzania Energią, modernizacji/zmiany/montażu źródła ciepła w budynku, wyliczeń bilansu energii,
- premiowania innowacyjnych metod służących poprawie efektywności energetycznej,
- powołania międzyinstytucjonalnej grupy roboczej z udziałem przedstawicieli Ministerstwa Finansów i Regionalnych Izb Obrachunkowych.
Wszystkie uwagi zostały przeanalizowane i porównane z założeniami przedstawionymi
do Europejskiego Banku Inwestycyjnego.
Uzgodniono, że na obecnym etapie wdrażania zmiany programu uwagi nie zostały uwzględnione. Propozycje zmian zostaną przedstawione do uwzględnienia na etapie kolejnego naboru do programu priorytetowego.
Duża część zgłoszonych uwag/sugestii dotyczyła zwiększenia wyliczenia poziomu kosztów kwalifikowanych, zwiększenia poziomu wsparcia, Doradcy Energetycznego a także doprecyzowania zapisów programu w zakresie audytu energetycznego, wyjaśniono poniżej z jakiego powodu uwagi nie zostały uwzględnione.
- zwiększenie poziomu kosztów do wstępnego wyszacowania kosztów kwalifikowanych na etapie fiszki
Zaproponowane zwiększenie poziomu kosztów do wstępnego oszacowania kosztów kwalifikowanych o 25% w stosunku do pierwotnej wersji programu podyktowane jest obecnymi wahaniami na rynku cen, wzrostem cen usług budowlanych oraz obecną sytuacją geopolityczną.
Wstępne szacowanie kosztów kwalifikowanych służy pokazaniu wstępnego potencjału realizacji projektu i jest ono wykorzystywane do wniosków wstępnych (tzw. fiszek przedsięwzięć). Zarówno poszczególne koszty, jak i zakres inwestycji mają charakter szacunkowy.
- zwiększenie poziomu udzielanego wsparcia
Zwiększenie intensywności dofinansowania dla każdego z rodzajów przedsięwzięć o 19 pkt procentowanych w porównaniu do pierwotnej wersji programu jest podyktowane realizacją inwestycji zgodnie z wzorem umowy o poprawę efektywności energetycznej (umowa EPC) przypisującym większość ryzyk firmie ESCO, a także regulacjami dotyczącymi pomocy publicznej.
- zwiększenie intensywności dofinansowania na działania związane z Doradcą Energetycznym
Zgodnie z założeniami zaakceptowanymi przez Europejski Bank Inwestycyjny, które determinują zakres działań NFOŚiGW w sprawie doradztwa w ramach programu, zarządzanie - pomoc techniczna dla Beneficjentów w zakresie m.in. zidentyfikowania potrzeb inwestycyjnych, przygotowania i przeprowadzenia procedury przetargowej łącznie z wsparciem na etapie negocjacji z wykonawcą (ESCO), wsparcie Beneficjenta we współpracy z firmą ESCO łącznie z weryfikacją osiąganych efektów w postaci rzeczywiście osiąganych oszczędności energii – wynosi do 2% wartości Programu i jest w 100% finansowane ze środków Funduszu Modernizacyjnego.
Zapis ust. 9 pkt 7) Programu „Beneficjentowi zapewnione zostanie wsparcie doradcy energetycznego na każdym etapie przygotowania i realizacji przedsięwzięcia aż do etapu potwierdzenia gwarantowanych oszczędności energii” obejmuje zadania Doradcy Energetycznego wskazane w Wytycznych Technicznych, stanowiących załącznik nr 1 do Programu.
- doprecyzowanie zapisów programu w zakresie audytu energetycznego - dane przedstawiane we wniosku muszą wynikać z audytu energetycznego przedłożonego przez przedsiębiorstwo ESCO
Audyt energetyczny (w świetle zapisów Umowy EPC) jest pojęciem o wiele szerszym i głębszym, w którym ostatecznie za prawidłowe określenie i potem monitorowanie parametrów energetycznych na każdym etapie trwania umowy: przygotowania, realizacji, zarządzania energią oraz utrzymania jednoznacznie odpowiada (również finansowo) firma ESCO. Dlatego też zapis, że audyt energetyczny musi być przeprowadzony przez przedsiębiorstwo ESCO pozostanie w programie. Zwracamy jednocześnie uwagę, że np. na etapie procesu wyboru firmy ESCO, audyt energetyczny może być przygotowany wcześniej przez Inwestora bądź inny podmiot. Niemniej nie zwalnia to firmy ESCO od wzięcia odpowiedzialności za określone tam parametry, wycenę realizacji zakresu rzeczowego, czy osiągnięcie docelowe Gwarantowanych Oszczędności Energii na etapie utrzymania i zarządzania, aż do spłaty inwestycji w tej formule. Zapis ten, w ocenie NFOŚiGW, oddaje rzeczywistą odpowiedzialność firmy ESCO za przyjęte do umowy EPC parametry energetyczne i zakres rzeczowy, a jednocześnie nie narzuca faktycznego autorstwa jakiegokolwiek dokumentu technicznego, który może być opracowany przez dowolny podmiot.
Dziękujemy za przesłane uwagi i udział w konsultacjach społecznych.
Rozpoczęcie I konsultacji
KONSULTACJE ZAKOŃCZONE – ZAPRASZAMY DO ZAKŁADKI „PODSUMOWANIE KONSULTACJI SPOŁECZNYCH”
Podsumowanie I konsultacji
Założenia programu priorytetowego „Renowacja z gwarancją oszczędności EPC (Energy Performance Contract) Plus” były przygotowywane w związku z realizacją m.in. projektu FinEERGo-Dom finansowanego z programu Horyzont 2020.
Mając na uwadze fakt, że program priorytetowy ma charakter innowacyjny, jego pierwsza odsłona realizowana jest w formie pilotażu.
Konsultacje z interesariuszami stanowiły istotny element umożliwiający stworzenie dokumentacji programowej odpowiadającej oczekiwaniom potencjalnych beneficjentów.
Proces konsultacji, w tym identyfikacji interesariuszy oraz beneficjentów, ich znaczenia dla procesu tworzenia programu oraz udziału w nim przedstawiony jest dokładnie w raporcie z działania 2.1. projektu FinEERGo-Dom[1].
Wielostronne uzgodnienia dotyczyły wypracowania optymalnych założeń programowych, przygotowania optymalnego modelu finansowania efektywności energetycznej budynków mieszkalnych w formule ESCO z elementem wykupu wierzytelności.
W ramach konsultacji modelu finansowania, będącego podstawą do stworzenia programu priorytetowego spotkania odbyły się z przedstawicielami:
- sektora bankowego reprezentowanego przez Związek Banków Polskich, Bank Ochrony Środowiska S. A., Polski Fundusz Rozwoju,
- sektora firm ESCO - Dalkia, Engie, Veolia.
- innych interesariuszy: potencjalnych beneficjentów - Warszawskie Towarzystwo Mieszkaniowe, firm doradczych - NAPE.
Wypracowanie modelu finansowania efektywności energetycznej z formule EPC/ESCO oraz podpisanie porozumienia o współpracy z Polskim Funduszem Rozwoju S.A. dnia 18.12.2020 r. umożliwiło kontynuacje prac nad wypracowaniem optymalnych zapisów przedmiotowego programu.
Dodatkowo założenia programu priorytetowego były konsultowane w ramach prac Zespołu roboczego ds. opracowania dokumentacji programu priorytetowego „Renowacja z gwarancją oszczędności EPC (Energy Performance Contract) Plus” powołanego przez Prezesa Zarządu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
W skład zespołu roboczego wchodzili przedstawiciel NFOŚiGW, Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR) oraz Krajowej Agencji Poszanowania Energii (KAPE). W ramach prac grupy roboczej orgaznizowane były wielokrotne spotkania konsultacyjne ze spółkami ESCO, przedstawicielami Związku Banków Polskich (ZBP), Banku Gospodarstwa Krajowego, przedstawicielami resortów oraz jednostek samorządu terytorialnego.
Dodatkowo przedstawiciele NFOŚiGW prowadzili konsultacje dokumentów podczas następujących wydarzeń:
- 23-24.03.2021 r. – podczas konferencji „RoundBaltic Pierwszy Krajowy Okrągły Stół dotyczący Finansowania Efektywności Energetycznej” prezentacja projektu PP „Renowacja z gwarancją oszczędności EPC (Energy Performance Contract) Plus” połączona z konsultacjami w formie dyskusji. W sesji konsultacyjnej wzięli udział przedstawiciele NAPE, Banku BPS, Banku Spółdzielczego w Wysokiem Mazowieckiem, BAPE, BOŚ Banku, eGIE Opole, eGmina, EkoBroker, EnMS Polska, European City Facility, Europejskiego Banku Inwestycyjnego, FEWE, KAPE, Korporacji Budowlanej DOraco Sp z o.o., Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii, Ministerstwa Klimatu i Środowiska, Podlaskiego Stowarzyszenia Zarządców Nieruchomości, PROMAR Sp. z o.o., RAPEiŚ Toruń, SAPE, SPIUG, UM Bydgoszcz, Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego, Urządu Miasta i Gminy Pelplin, Urządu Miasta Włocławek, Urzędu Miejskiego w Cieszynie, VPPlant, WiseEuropa, Związku Gmin Dorzecza Wisłoki.
- 31.03.2021 r. – Prezentacja i konsultacja PP „Renowacja z gwarancją oszczędności EPC (Energy Performance Contract) Plus” podczas spotkania członków Zespołu ds. efektywności energetycznej w Ministerstwie Klimatu i Środowiska.
- 12.08.2021 r. – konsultacje w formie webinarium poświęcone nowemu mechanizmowi wsparcia inwestycji w efektywność energetyczną budynków w oparciu o umowę o poprawę efektywności energetycznej EPC (Energy Performance Contract) zorganizowane we współpracy z Fundacją Centrum Partnerstwa Publiczno-Prywatnego (Centrum PPP).
- 9.09.2021 r. – Spotkanie z uczestnikami Posiedzenia połączonych Komisji Administracji i Finansów oraz Infrastruktury i Środowiska OMG-G-S dot. realizacji inwestycji niskoemisyjnych w formule ESCO; spotkanie zorganizowane przez Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Spot
- 13.09.2021 r. - spotkanie z Ministrem Klimatu i Środowiska w sprawie wsparcia inwestycji w efektywność energetyczną budynków w formule EPC/ESCO w gronie sygnatariuszy Porozumienia Burmistrzów – w spotkaniu wzięło udział blisko 250 osób) reprezentujących gminy z całej Polski.
- 15.09.2021 r. - spotkanie w sprawie wsparcia inwestycji w efektywność energetyczną budynków w formule EPC/ESCO w gronie członów Konfederacji LEWIATAN. W spotkaniu wzięło udział ponad 40 osób reprezentujących następujące firmy: Veolia Energia Polska S.A, Veolia Energia Łódź S.A., Veolia Energia Polska S.A., Rzeczoznawca24 Biuro Wycen Majątkowych, Dalkia Polska sp. z o.o., MPS International Sp. z o.o., Dalkia Polska Energia S.A., Doradztwo Ekonomiczno- Finansowe Sp. z o.o., GESSEL, SYNTHOS S.A., Sonko Sp. z o.o., SPM Poland Sp. z o.o. (Sistema Poland Group), MPS International Sp. z o.o.
- 26.10.2021 r. - webinarium poświęcone nowemu mechanizmowi wsparcia inwestycji w efektywność energetyczną budynków w oparciu o umowę o poprawę efektywności energetycznej EPC (Energy Performance Contract) zorganizowane we współpracy z Fundacją Centrum Partnerstwa Publiczno-Prywatnego (Centrum PPP).
- 22.02.2022 r. - Webinarium pn. Termomodernizacja bez wkładu własnego inwestora w modelu ESCO w oparciu o umowę EPC – zasady nowego programu NFOŚiGW dla potencjalnych beneficjentów PP.
- 24.02.2022 r. - Głęboka termomodernizacja budynków wielorodzinnych w modelu ESCO - webinar skierowany do firm ESCO, zorganizowany przez NFOŚiGW, KAPE oraz Fundację Centrum Partnerstwa Publiczno-Prywatnego.
- 25.05.2022 r. - podczas konferencji „RoundBaltic Drugi Krajowy Okrągły Stół dotyczący finansowania Efektywności Energetycznej w Polsce” prezentacja pn. „System finansowania wzrostu efektywności energetycznej i OZE w głębokiej modernizacji budynków z wykorzystaniem umowy z gwarancją oszczędności (EPC+) – projekt FinEERGo-Dom" połączona z konsultacją w formie dyskusji.
[1] Stakeholder Analysis: Work Package: WP2; Authors: Charlotte Eloise Stancioff, Sergejs Galajevs (ESEB) with data provided by KAPE, Econoler, Mattig, and Austrian Energy Agency (AEA); Date of Delivery: 30/09/2019, updated 13/5/2021)
Materiały
Program Priorytetowy Renowacja z gwarancją oszczędności EPC Plus zmiana 2024 r.Program_Priorytetowy_Renowacja_z_gwarancją_oszczędności_EPC_Plus_zmiana_2024_r.pdf 0.73MB Konsultacje społeczne III Renowacja z gwarancją oszczędności EPC
konsultacje_społeczne_III_Renowacja_z_gwarancją_oszczędności_EPC.docx 0.02MB Formularz do konsultacji społecznych
formularz_do_konsultacji_społecznych.docx 0.01MB