W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

INFOSTRATEG na projekty zamawiane (III konkurs)

Status Status: Rozstrzygnięty

Program INFOSTRATEG został przygotowany, by wspierać rozwój polskiego potencjału sztucznej inteligencji (SI) poprzez opracowanie rozwiązań wykorzystujących sztuczną inteligencję i blockchain, mających bezpośrednie zastosowanie w praktyce. Trzeci konkurs w ramach Programu ma na celu wybór wykonawców tzw. projektów zamawianych i obejmuje temat zgłoszony przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

  • Do konkursu mogą przystąpić konsorcja składające się wyłącznie z niebędących przedsiębiorstwem:

    • jednostek naukowych,
    • spółek prawa handlowego,
    • fundacji,
    • stowarzyszeń,

    w których skład wchodzą maksymalnie 3 podmioty, w tym co najmniej dwie jednostki naukowe, prowadzące działalność na terytorium Polski.

  • Dofinansowanie można przeznaczyć na realizację badań przemysłowych, prac rozwojowych oraz prac przedwdrożeniowych.

    Projekt musi być realizowany w podziale na 3 fazy, obejmujące:

    • Faza I: zadania o charakterze badań przemysłowych i/lub prac rozwojowych;
    • Faza II: zadania o charakterze badań przemysłowych i/lub prac rozwojowych;
    • Faza III: zadania o charakterze badań przemysłowych i/lub prac rozwojowych i/lub prac przedwdrożeniowych.

    Projekt, w którym nie przewidziano eksperymentalnych prac rozwojowych i prac przedwdrożeniowych, nie może uzyskać dofinansowania.

  • Tytuł tematu badawczego:

    Wykorzystanie sztucznej inteligencji SI do identyfikowania opinii konsumentów na temat bezpieczeństwa produktów i ich jakości, z uwzględnieniem podwójnej jakości „dual quality”

  • Narodowe Centrum Badań i Rozwoju

  • Całkowity budżet konkursu to 18,4 mln zł

  • Maksymalna wysokość dofinansowania w poszczególnych fazach projektu wynosi:

    Dla Fazy I: 1,8 mln zł;

    Dla Fazy II: 2,2 mln zł;

    Dla Fazy III: 1 mln zł.

    Poziom dofinansowania na realizację badań przemysłowych, eksperymentalnych prac rozwojowych, prac przedwdrożeniowych wynosi do 100% kosztów kwalifikowalnych. Wnioskodawcy mogą realizować projekt wyłącznie w ramach działalności niegospodarczej.

    Liczba projektów możliwych do dofinansowania w każdej fazie:

    Dla Fazy I: maksymalnie 6 projektów

    Dla Fazy II: maksymalnie 3 projekty (jednak nie więcej niż 1/2 projektów realizowanych w I fazie)

    Dla Fazy III: maksymalnie 1 projekt

    • Data ogłoszenia: 2 listopada 2021 r.
    • Rozpoczęcie naboru wniosków: 1 grudnia 2021 r.
    • Zakończenie naboru wniosków: 27 stycznia 2022 r., godz. 16:00
    • Wyniki konkursu:

    NCBR przesyła do wnioskodawców decyzje w terminie do 6 miesięcy od dnia zamknięcia naboru wniosków.

  • Wnioski o dofinansowanie należy składać wyłącznie w wersji elektronicznej w systemie LSI (lsi.ncbr.gov.pl). (link do systemu – aktywny od dnia 1 grudnia 2021 r.).

  • Ocena projektów składa się z dwóch etapów: oceny wstępnej i merytorycznej.

    Ocena wstępna przeprowadzana jest przez pracowników NCBR, na podstawie informacji zawartych we wniosku oraz wyjaśnień udzielonych przez wnioskodawcę. W ramach oceny wstępnej weryfikowane jest spełnienie przez wniosek pięciu kryteriów oceny wstępnej. W przypadku wniosków spełniających wszystkie kryteria oceny wstępnej przeprowadzana jest ocena merytoryczna.

    Ocena merytoryczna przeprowadzana jest przez ekspertów zewnętrznych (wśród nich mogą być również członkowie Komitetu Sterującego i przedstawiciele Uprawnionego), na podstawie informacji zawartych we wniosku oraz wyjaśnień udzielonych przez wnioskodawcę na spotkaniu panelowym. Ocena merytoryczna obejmuje cztery kryteria dostępu oraz trzy kryteria punktowane.

  • Co obejmują poszczególne fazy projektu?

    Faza I realizacji projektu stanowi część projektu obejmującą stworzenie wstępnej wersji systemu, która może zostać poddana ocenie, oraz zgromadzenie niezbędnych dla realizacji projektu danych w postaci stosownych baz danych.

    W fazie II Wykonawca powinien skoncentrować się wokół stworzenia generycznego systemu, umiejącego obsłużyć wszystkie scenariusze użycia.

    Faza III to część projektu mająca na celu ulepszanie powstałego systemu oraz przygotowanie do wdrożenia wyników osiągniętych w fazach I i II. Dokumentacja wykonana w ramach fazy III powinna pozwolić na wdrożenie wyników projektu w praktyce.

    Rezultaty poszczególnych faz projektu powinny być zgodne z oczekiwanymi produktami dla każdej z faz wymienionymi w załączniku nr 13 do Regulaminu konkursu.

    Czy każdy projekt musi obejmować wszystkie 3 fazy?

    Tak, każdy projekt, który otrzyma dofinansowanie w ramach konkursu, musi obejmować realizację wszystkich trzech faz.

    Czy każdy projekt wyłoniony do dofinansowania w konkursie otrzyma dofinansowanie na wszystkie 3 fazy?

    Projekty wybrane do dofinansowania konkurują ze sobą przez cały okres trwania projektów.

    Wniosek wyłoniony do dofinansowania w konkursie otrzyma decyzję o przyznaniu środków na całość realizacji projektu, jednak warunkiem przekazania przez NCBR finansowania na realizację fazy II lub fazy III projektu jest uzyskanie pozytywnego wyniku selekcji projektów prowadzonej po fazie I i/lub II projektu oraz uzyskanie takiego miejsca na liście projektów po selekcji, które mieści się w limitach projektów dla danej fazy.   

    Wykonawca projektu ponosi ryzyko zakończenia współpracy po fazie I albo po fazie II (jeśli w wyniku selekcji został dopuszczony do realizacji Fazy II po pozytywnej selekcji przeprowadzonej w  odniesieniu do realizowanego Projektu po fazie I) związane z tym, że rozwiązania przedstawione przez innych Wykonawców projektów osiągną lepszy rezultat w ramach selekcji.

    Kiedy powinien rozpocząć się projekt złożony w konkursie?

    Realizacja projektu musi rozpocząć się dnia 1 sierpnia 2022 roku. Wyjątki od tej zasady wskazano w Regulaminie konkursu.

    Jaki jest czas trwania projektu, a jaki czas jego realizacji?

    Okres trwania projektu wynosi maksymalnie 42 miesiące i obejmuje okres do 34 miesięcy na jego realizację przez wykonawcę oraz łącznie 8 miesięcy przeznaczone dla NCBR na ocenę raportów z realizacji poszczególnych faz projektu. Maksymalne okresy realizacji poszczególnych faz wynoszą:

    • dla fazy I: do 12 miesięcy (po 12 miesiącach od daty rozpoczęcia projektu nastąpi, trwająca 4 miesiące, ocena formalna, merytoryczna raportów na podstawie zdefiniowanych kryteriów przejścia z fazy I do fazy II realizacji projektu),
    • dla fazy II: do 15 miesiące (po 31 miesiącach od daty rozpoczęcia projektu nastąpi, trwająca 4 miesiące, ocena formalna, merytoryczna na podstawie zdefiniowanych kryteriów przejścia
      z fazy II do fazy III realizacji projektu);
    • dla fazy III: do 7 miesięcy

    Czy można wydłużyć czas realizacji projektu?

    NCBR nie przewiduje możliwości wydłużenia trwania żadnej z faz (I, II, III) realizacji projektu, a zatem i realizacji całego projektu.

    Kiedy możliwe jest ponoszenie kosztów realizacji projektu?

    Wykonawca może ponosić koszty w ramach projektu tylko w okresach realizowania poszczególnych faz. Koszty ponoszone poza tymi okresami zostaną uznane za niekwalifikowalne.  

    Ile maksymalnie zadań może obejmować projekt?

    Każdy projekt składa się z 3 faz, których realizacja następuje kolejno po sobie. Fazy te mogą obejmować:

    faza I – od jednego do trzech zadań (badania przemysłowe i/lub prace rozwojowe);

    faza II – od jednego do trzech zadań (badania przemysłowe i/lub prace rozwojowe);

    faza III – od jednego do trzech zadań (badania przemysłowe i/lub prace rozwojowe i/lub prace przedwdrożeniowe).

    Wnioskodawca nie może łączyć badań przemysłowych, prac rozwojowych ani prac przedwdrożeniowych w ramach tego samego zadania

    Czy jest wymóg wdrożenia wyników projektu przez Wykonawcę?

    Za zastosowanie wyników projektu realizowanego w ramach wszystkich 3 faz odpowiada Uprawniony (UOKiK). Wykonawcy wszystkich projektów wyłonionych do dofinansowania przekazują całość praw majątkowych do wyników projektu do Uprawnionego, niezależnie po której fazie zakończyła się realizacja projektu.

    Opinie znajdujące się na większości stron np. Ceneo, Youtube itd. są własnością serwisów a maszynowe przeszukiwanie, zbieranie a w szczególności wykorzystywanie tych opinii do celów komercyjnych bez zgody właściciela jest zazwyczaj nielegalne. W związku z powyższym istnieją dwa pytania:

    • Czy zakup danych jest kosztem kwalifikowalnym w projekcie? 

    Tak jest to koszt kwalifikowany. 
    Jeśli będzie to w formie otrzymania raportu z danej strony wówczas będzie to uznawane za koszt operacyjny. 

    • W jaki sposób UOKIK planuje potem utrzymanie serwisu w kontekście pozyskiwania danych? 

    W ramach fazy III Wykonawcy zobligowani są do przedstawienia instrukcji wdrożenia wraz z informacją techniczną dotyczącą infrastruktury niezbędnej do prawidłowej instalacji i działania oprogramowania, wraz z informacją o koniecznych zabezpieczeniach, serwerach, jakości i przepustowości łącza, doprecyzowania szczegółowych kwestii dotyczących wdrożenia.
    Warto pamiętać, że zgodnie z Umową: w przypadku konieczności zastosowania w realizacji Projektu technologii informatycznych mogących generować koszty opłat licencyjnych po stronie Uprawnionego, Beneficjent musi uzyskać zgodę Uprawnionego na zastosowanie takich technologii.

    Czym są jednostki naukowe? Przykładowe konsorcjum powinno składać się na przykład z dwóch uczelni i jednego lub więcej dodatkowego podmiotu? 

    Zgodnie z definicją zawartą w regulaminie konkursu: jednostka naukowa – podmiot, o którym mowa w art. 37 ust. 1 pkt 1 ustawy, spełniający kryteria organizacji prowadzącej badania i upowszechniającej wiedzę określone w art. 2 pkt 83 rozporządzenia 651/2014, z zastrzeżeniem, że nie może być to podmiot, którego wyłącznym celem jest rozpowszechnianie na szeroką skalę wyników badań naukowych i prac rozwojowych poprzez nauczanie, publikacje lub transfer wiedzy;
    Jeżeli w konsorcjum biorą udział 2 jednostki naukowe to możliwe jest zaproszenie do konsorcjum 1 dodatkowego podmiotu z katalogu podmiotów wymienionych w regulaminie konkursu.

    Czy NCBR wymaga wsparcia w ramach okresów oceny, czy założeniem jest że NCBR poradzi sobie samo na podstawie dokumentacji? 

    Obowiązkiem Wykonawcy jest udostępnienie systemu oraz zebranych danych. Centrum będzie przeprowadzało ocenę na podstawię danych udostępnionych przez Wykonawcę i własnych zasobów.

    Zwracamy się z uprzejmą prośbą o udzielenie informacji, czy Związkiem Uczelni Publicznych w rozumieniu art. 28 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. (składający się z 3 uczelni) Prawo o szkolnictwie wyższym, w zw. z art. 203 ust.3 ustawy z dnia 3 lipca 2018 r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, może aplikować o środki w konkursie INFOSTRATEG?

    Zgodnie z regulaminem konkursu jednostka naukowa to podmiot, o którym mowa w art. 37 ust. 1 pkt 1 ustawy tj. podmiot, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, spełniający kryteria organizacji prowadzącej badania i upowszechniającej wiedzę określone w art. 2 pkt 83 rozporządzenia 651/2014, z zastrzeżeniem, że nie może być to podmiot, którego wyłącznym celem jest rozpowszechnianie na szeroką skalę wyników badań naukowych i prac rozwojowych poprzez nauczanie, publikacje lub transfer wiedzy.

    Związek Uczelni posiada osobowość prawną (art. 28 ust. 2 Prawo o szkolnictwie wyższym), co oznacza, że może być uznany za inny podmiot prowadzący głównie działalność naukową w sposób samodzielny i ciągły (art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce). Oznacza to, że Związek Uczelni jako całość (a nie jego członkowie- uczelnie) może zostać uznany za jednostkę naukową, jeśli on jako całość prowadzi działalność naukową w sposób samodzielny i ciągły. Jeśli tak jest to może on być wnioskodawcą w konkursie (zakładając, że w takim wypadku jest również organizacją badawczą w ww. Rozumieniu).

    W jaki sposób powinna być zaadresowana integralność tworzonego systemu / aplikacji do zasobów infrastrukturalnych UOKiK oraz w jaki sposób będzie zapewniona obiektywna weryfikacja wyników prac B+R pomiędzy poszczególnymi fazami w odniesieniu do zasad konkurencyjności i wyboru najlepszego rozwiązania. 

    W ramach fazy III Wykonawca jest zobowiązany do przedstawienia instrukcji wdrożenia wraz z informacją techniczną dotyczącą infrastruktury niezbędnej do prawidłowej instalacji i działania oprogramowania, wraz z informacją o koniecznych zabezpieczeniach, serwerach, jakości i przepustowości łącza, doprecyzowanie szczegółowych kwestii dotyczących wdrożenia. Instrukcja taka pozwoli UOKiK zapewnić odpowiednie zasoby infrastrukturalne.

    Należy zwrócić też uwagę, że w całym programie Infostrateg preferowane są rozwiązania wykorzystujące przetwarzanie w chmurze.

    Weryfikacja wyników prac B+R pomiędzy poszczególnymi fazami odbywa się na podstawie kryteriów stanowiących załącznik do RK. Weryfikacji dokonuje KS Infostrateg wraz z przedstawicielem Uprawnionego.

    Jakim dokumentem powinni rozliczać się konsorcjanci między sobą? Czy jeżeli konsorcjanci będą rozliczać się fakturą, czy powinna ona zostać wystawiona na NCBR czy na Uprawnionego- Skarb Państwa?

    Jeżeli taka konieczność nastąpi - faktura  wystawiona jest na NCBR. 

    Jak w Infostrateg III można komercjalizować wyniki badań? 

    W ramach konkursu zastosowaniem wyników projekty zajmuje się UOKiK, ze względu na przekazanie praw do wyników do Uprawnionego. 

    Czy Kierownik B+R może być zatrudniony w zespole Konsorcjanta a nie u Lidera konsorcjum? 

    Tak, kierownik może być zatrudniony u konsorcjanta. We wniosku o dofinansowanie należy wskazać, u którego konsorcjanta kierownik jest zatrudniony w ramach umowy o pracę/umowy zlecenie/umowy o dzieło. Jeżeli kierownik dopiero został wybrany do  zatrudnienia, konieczne jest oświadczenie, że zostały zawarte umowy warunkowe o współpracy (promesy zatrudnienia/umowy przedwstępne).

    Jakie są wytyczne konkursowe INFOSTRATEG III do podziału własności. Czy podział praw własności odbywa się według dofinansowania czy według wkładu twórczego? 

    Prawa do wyników projektu są przenoszone na rzecz Uprawnionego, dlatego brak jest wytycznych w konkursie INFOSTRATEG III w zakresie podziału tych praw pomiędzy konsorcjantami.

    Jak prawidłowo we wniosku wykazać VAT należny dla poszczególnych zadań/pozycji w tym np. od wynagrodzeń. We wzorze umowy o dofinansowanie nie została wymieniona możliwość rozliczenia na podstawie faktur, taka informacja znajduje się jednak w podręczniku kwalifikowalności kosztów.

    Zgodnie z zapisami umowy - Par.6 ust. 10 Umowy: W sytuacji zmiany stawki podatku VAT lub zwolnienia Beneficjenta z podatku VAT na podstawie przepisów ustawy o VAT lub innych obowiązujących przepisów prawa albo otrzymania przez Beneficjenta indywidualnej lub ogólnej interpretacji przepisów prawa podatkowego bądź objaśnień Ministra Finansów, Centrum dokona w tym zakresie aktualizacji postanowień Umowy wraz z załącznikami i Strony zawrą stosowny aneks do Umowy. W przypadku uznania podatku VAT jako kosztu kwalifikowalnego w Projekcie z powodów, o których mowa w zdaniu poprzednim, Beneficjent może otrzymać zwiększone dofinansowanie, pod warunkiem dostępności środków przez Centrum. 
    Na etapie wniosku o dofinansowanie wnioskodawca nie wskazuje kwoty VAT należnego.  

    Czy kosztem kwalifikowanym jest zakup komputerów dla osób nowozatrudnionych do projektu? A dla pracowników już pracujących w jednostce, które będą oddelegowane do realizacji projektu? 

    Zakup komputerów może stanowić koszt kwalifikowany jeżeli komputery zakupione są dla zespołu badawczego.  
     
    Czy prawa majątkowe do wyników projektu podmioty realizujące projekt przekazują do UOKIK nieodpłatnie? 

    Przekazanie praw następuje zgodnie z Umową w ramach otrzymanego przez beneficjenta dofinansowania na mocy umowy o dofinansowanie. 

    Czy elementy budujące aparaturę mogą być wykazane jako materiały jeżeli polityka finansowa jednostki określa to jako aparaturę? 

    Jeśli zgodnie z polityką rachunkowości jednostki dana aparatura uznawana jest jako materiał to tak też należy ją rozliczyć. 

    Czy dokumentacja finansowa może być prowadzona w postaci skanów w systemie elektronicznym typu EZD z odpowiednim opisem? 

    Dokumentacja finansowa powinna być prowadzona zgodnie z polityką rachunkowości oraz ustawą o rachunkowości. 

    W jakim zakresie dopuszczalne jest publikowanie rezultatów projektu w formie publikacji naukowych?

    Zgodnie z par. 4 ust. 19 Umowy: Lider konsorcjum oraz konsorcjanci, po uzgodnieniu z Uprawnionym, mają prawo do wykorzystywania wyników prac będących rezultatem realizacji Projektu do celów dydaktycznych lub do publikacji naukowych, z uwzględnieniem obowiązku Uprawnionego do zastosowania w praktyce rozwiązania będącego wynikiem realizacji Projektu. Uprawniony zastrzega sobie prawo do uprzedniej akceptacji i ewentualnego wyłączenia z możliwości upowszechnienia części treści przeznaczonych przez Lidera konsorcjum oraz konsorcjantów do publikacji.

    Uczelnia zobowiązana jest do złożenia PNT-01 do końca marca, natomiast termin złożenia wniosku upływa na koniec stycznia. Czy w tej sytuacji dopuszczalne jest załączenie PNT-01 za rok poprzedni? 

    Wykonawca składa najbardziej aktualny formularz PNT-01. W takim przypadku będzie to dokument za 2020 r

    W umowie o dofinansowanie w par. 4 ust 4 wskazane jest, iż Prawa majątkowe do przedmiotów prawa własności przemysłowej (w rozumieniu ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej), przedmiotów prawa autorskiego (w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych), oraz innych rezultatów realizacji Projektu nie podlegających takiej ochronie (dalej również łącznie jako „PWI”), przysługują Uprawnionemu, niezależnie po której fazie zakończyła się realizacja Projektu.Następnie w kolejnych ustępach są uregulowania dotyczące autorskich praw majątkowych do wyników Projektu, jednak nie uwzględniają one zapisów dot. Przeniesienia praw własności przemysłowej. 
    Jak wobec tego będzie się kształtowało przeniesienie praw własności przesyłowej

    Zgodnie z art. 32 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju (ustawa o NCBR):

    1. W przypadku wyników:
    • badań naukowych będących wynalazkiem, wzorem użytkowym, wzorem przemysłowym lub topografią układu scalonego, wyhodowaną albo odkrytą i wyprowadzoną odmianą rośliny,
    • prac rozwojowych

    - powstałych w ramach prac lub zadań finansowanych przez Centrum oraz know-how związanego z tymi wynikami, prawo do uzyskania patentu na wynalazek albo prawa ochronnego na wzór użytkowy, prawa z rejestracji wzoru przemysłowego lub układu scalonego oraz prawa do ochrony wyhodowanej albo odkrytej i wyprowadzonej przez hodowcę odmiany rośliny przysługuje podmiotowi, któremu Dyrektor przyznał środki finansowe, chyba że umowa między Centrum a podmiotem otrzymującym środki finansowe albo decyzja o przyznaniu środków stanowi inaczej.

    1. Do własności majątkowych praw autorskich powstałych w wyniku realizacji zadań finansowanych przez Centrum stosuje się przepisy ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1231 oraz z 2020 r. poz. 288).”

    Z art. 32 ust. 1 ustawy o NCBR wynika zatem, że umowa o dofinansowanie może stanowić, że prawa własności przemysłowej przysługują innemu podmiotowi niż wykonawca. Na mocy cytowanego przepisu oraz umowy o dofinansowanie prawa te będą przysługiwały Uprawnionemu i nie jest konieczne ich przenoszenie.

    Art. 32 ust. 1 ustawy o NCBR nie obejmuje jednak autorskich praw majątkowych do utworów będących rezultatem projektu, a na mocy art. 32 ust. 2 ustawy o NCBR do tych praw stosuje się przepisy ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Oznacza to, że przysługują one twórcy/jego pracodawcy i muszą zostać na Uprawnionego przeniesione, zgodnie z umową o dofinansowanie.

    W Załączniku nr 13 punkt 2 podpunkt 11 pojawia się przygotowanie opracowania. Czy należy przez to rozumieć statyczne opracowanie dla z góry zadanej listy produktów, czy raczej możliwość wygenerowania opracowania dla zadanego ad-hoc produktu, np. w formie linku do oferty w sklepie internetowym?

    System powinien mieć możliwość wygenerowania takiego opracowania. Pola jakie powinno zawierać opracowanie zostały zawarte w zał. nr 13. 

    Czy wymagane jest aby produkt w fazie I miał graficzny interfejs użytkownika, czy wystarczający jest interfejs wiersza poleceń? 

    W I fazie oczekiwany jest system w wersji proof of concept. Interfejs graficzny nie jest wymagany.

    W Załączniku nr 13 punkt 3 podpunkt 3 pojawia się analiza nagrań. Czy wystarczająca jest analiza dźwięku w tych nagraniach, czy konieczna jest też analiza wideo?

    Analiza nagrań ma prowadzić do pozyskania opinii o produkcie. Regulamin nie narzuca wytycznych w tym z21akresie.
     
    W Załączniku nr 13 punkt 3 podpunkt 3 pojawia się analiza nagrań. Czy do analizy dźwięku (mowy) z nagrań dopuszczalne jest zastosowanie gotowych narzędzi rozpoznawania mowy (ASR) i ograniczenie się do analizy transkrypcji? 

    Nie jest zabronione korzystanie z gotowych narzędzi rozpoznawania mowy pod warunkiem, że można je szeroko wykorzystać bez naruszenia PWI również do zastosowań komercyjnych, z uwzględnieniem konieczności przeniesienia praw do wyników na Uprawnionego. 

    Jakie spółki prawa handlowego nie są przedsiębiorstwem? W jaki sposób spółki handlowe mogą wziąć udział w konkursie?

    Spółki prawa handlowego działają w ramach działalności niegospodarczej. 

    Dokument Wytyczne dotyczące efektów kolejnych faz pkt. 2) produkty fazy I, pkt. 11. Czy wszystkie elementy wymienione są wymagane, np. smak w odniesieniu do proszków do prania / tabletek do zmywarki / kubka termicznego?

    Dla danych produktów powinny być uwzględniane te cechy, które aplikują się do danego produktu.

    Czy zamawiający zdefiniował wymagany zakres anonimizacji danych, które elementy mają podlegać anonimizacji?  

    Dane osobowe powinny zostać usunięte. NCBR nie określa zakresu anonimizacji. Dane przedstawiane NCBR nie powinny naruszać praw osób trzecich.

    Kto odpowiada za kwestie prawne dostępu i gromadzenia danych z mediów społecznościowych, w tym TikTok, Instagram, YouTube (faza II) a także fora (wszystkie fazy)? Jak również po zakończeniu projektu?

    Za kwestie prawne dostępu i gromadzenia danych z mediów społecznościowych w trakcie realizacji projektu odpowiada Wykonawca projektu, podczas wdrożenia i eksploatacji systemu – Uprawniony.

    Pytanie odnośnie wykazu laboratoriów akredytowanych w Polsce i Europie przeprowadzających badania wskazanych produktów w danym zakresie. Punkt dotyczący laboratoriów występuje w każdej z faz, np. Faza 1, punkt 11. W Fazie II, punkt 6 pojawia się zadanie: "Wygenerowanie bazy laboratoriów akredytowanych posiadającej informację o zakresie przeprowadzanych badań oraz stworzenie funkcjonalności przeszukiwania i aktualizacji tej bazy danych."

     W I Fazie chodzi o stworzenie bazy danych akredytowanych laboratoriów mogących wykonać badania wskazanych w tej fazie produktów (z grup produktowych: A – proszki do prania do kolorów, B – tabletki do zmywarki, C – kubki termiczne) i przypisanie ich do poszczególnych produktów w opracowanym podsumowaniu (dokument w formacie excel/csv).

    W fazie II (pkt 6) chodzi o opracowanie na podstawie danych zamieszczonych w Internecie aktualnego wykazu/zestawienia akredytowanych laboratoriów mogących przeprowadzić badania produktów ze  wskazanych grup produktowych dla danej fazy.

    Generowanie bazy (wyszukiwanie i tworzenie bazy laboratoriów mogących prowadzić badania danych produktów w Fazie II) powinno być inicjowane poprzez wprowadzenie zapytania (np. grupa produktów – proszki do prania) przez użytkownika.

    Możliwość bieżącego przeszukiwania Internetu i generowania aktualnej bazy laboratoriów jest istotna z uwagi na fakt, iż na przestrzeni czasu trwania projektu (pomiędzy poszczególnymi fazami) laboratoria mogą tracić, zyskiwać akredytacje oraz mogą być likwidowane lub powstawać nowe, które nie były uwzględnione w poprzedniej fazie. Ważna jest również możliwość przeszukiwania wygenerowanej bazy pod kątem takich kryteriów jak: kraj w którym działa laboratorium, zakres wykonywanych badań, informacje o posiadanych akredytacji (np. rodzaj, zakres), dane teleadresowe, branża, itp.

    Co to jest baza laboratoriów? Czy to po prostu lista jak "książka" z danych, które i tak są dostępne? 

    Baza laboratoriów to „baza danych” w której znajdą się wszystkie aktualnie akredytowane laboratoria, które mogą prowadzić badania dla wskazanych 3 grup produktowych w I fazie oraz 6 grup produktów w II fazie, wraz z informacjami o zakresie przeprowadzanych badań oraz danymi teleadresowymi/kontaktowymi itp. (kryteria jak powyżej). Docelowo przedmiotowa baza powinna umożliwiać szybkie i skuteczne wyszukiwanie laboratoriów które przeprowadzą badania wskazanych produktów przez tworzone narzędzie oraz być tak skonstruowana aby możliwe było automatyczne pobranie danych przez nowopowstające narzędzie i przypisanie ich do poszczególnych produktów (dla fazy III).

    Czy to jest przepisanie istniejącego wykazu do systemu zarządzania bazą danych? 

    Odpowiedź na to pytanie wynika z pozostałych odpowiedzi.

    Co należy rozumieć przez "wygenerowanie"? 

    Wygenerowanie = sporządzenie, każdorazowo (dla I i II fazy) na zainicjowane przez użytkownika zapytanie nowej aktualnej bazy danych z wykazem laboratoriów dla grupy produktów. Dla fazy III wygenerowanie bazy laboratoriów, powinno następować automatycznie po wytypowaniu przez narzędzie produktów do badań.

    Czy chodzi o wylistowanie laboratoriów? Rekomendowanie, wyszukiwanie wg jakichś kryteriów? 

    Chodzi o automatyzację procesu wyszukiwania przez narzędzie produktów do badań i dopasowania do nich (rekomendowania) konkretnych laboratoriów (aktualnie działających i posiadających akredytacje) mogących przeprowadzić badania tych produktów.

    Kryteria kwalifikujące laboratorium do bazy:  laboratorium istniejące, czynnie działające, posiadające akredytacje w danym zakresie badań, prowadzące badania w danej grupie produktowej, z informacją czy wykonuje badania komercyjnie czy niekomercyjnie.

    W fazie III mamy zadanie 3: "Opracowanie rozwiązania umożliwiającego aktualizację bazy laboratoriów i przypisanie zidentyfikowanych produktów do bazy laboratoriów akredytowanych mogących przeprowadzić testy jakościowe; " W fazie II już mówimy o aktualizacji bazy, czym różni się faza III od fazy II w kontekście aktualizacji bazy? 

    Konieczność aktualizacji bazy laboratoriów została opisana w powyższych odpowiedziach. W fazie III powinno następować automatyczne przypisanie laboratoriów do wskazanych przez narzędzie produktów.

    Produkty Fazy III, punkt 5 Rozszerzenie funkcjonalności rozwiązania o nowe języki obce, w których formułowane są opinie;    Czy w fazie III możemy cały czas bazować na translatorach? Czy mamy to zrobić dla nowych języków bezpośrednio? 

    W fazie III można bazować na translatorach. Dopuszcza się korzystanie z rozwiązań zewnętrznych o ile możliwe ich będzie nieodpłatne wykorzystanie komercyjne po wdrożeniu przez uprawnionego.

    Jakie języki są polecane w pierwszej kolejności przez NCBiR i Zamawiającego oprócz j. polskiego, j. angielskiego i j. niemieckiego?

    W pierwszej kolejności proponujemy języki: francuski, hiszpański, włoski, portugalski i rosyjski. Docelowo zasadnym jest, aby system mógł zbierać opinie we wszystkich językach obowiązujących w Unii Europejskiej.

    Wskaźniki produktu: Czy polecana jest w projekcie Infostrateg III współpraca z jednostką administracji państwowej bądź też firmą które wezmą udział w tworzeniu danych testowych? W jakiej formie taka współpraca miałaby się odbywać, np. jako podwykonawca, poprzez np. wykupienie danych opinii z firmy, inne formy?  Czy zaliczamy tutaj współpracę z UOKiK? 

    Decyzję co do formy pozyskania danych testowych pozostawiamy Wnioskodawcy. UOKiK nie będzie udostępniać danych wnioskodawcom.

    "Liczba jednostek administracji państwowej/ firm, które określą minimalną jakość benchmarków/ środowisk testowych" Czy można tutaj liczyć UOKiK? Czyli wskaźnik powinien wynosić 1? 

    Można brać pod uwagę UOKiK, czyli z definicji wskaźnik może mieć poziom 1, dopuszcza się również poszukiwanie i współpracę z innymi jednostkami w tym zakresie.

    "Liczba rozwiązań gotowych do wdrożenia na rynek/ do gospodarki " Czy zaliczamy tutaj rozwiązanie jakie opracujemy dla UOKiK w ramach projektu?  Jako jedno rozwiązanie? 

     Tak. Rozwiązanie przygotowane dla UOKiK należy traktować jako 1.

    "Liczba podmiotów (gospodarczych i publicznych) korzystających z rozwiązań opracowanych w ramach projektu " Czy to jest 1? 

     Co do zasady za wykorzystanie wyników odpowiada UOKiK.  Jednak zgodnie z zapisami Umowy Liderowi konsorcjum oraz konsorcjantom może zostać udzielona licencja na korzystanie z PWI na mocy odrębnej umowy zawartej pomiędzy Uprawnionym a Liderem konsorcjum oraz konsorcjantami, co może zwiększać liczbę podmiotów.  

    "Liczba osób korzystających z rozwiązań opracowanych w ramach projektu " Jak to rozumieć? Czy te osoby to pracownicy UOKiK? Jak oszacować i wykazać tę liczbę?

    Pod uwagę należy wziąć liczbę ostatecznych konsumentów rozwiązania. Pamiętaj, że panel Ekspertów może poprosić o wskazanie metody szacowania

Dokumenty

  • Punkt informacyjny

    Tel. 22 39 07 170

    Tel. 22 39 07 191

    E-mail: info@ncbr.gov.pl

Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
02.11.2021 08:23 Szymon Iwańczuk
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Szymon Iwańczuk
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
INFOSTRATEG na projekty zamawiane (III konkurs) 30.0 11.01.2024 15:34 Maciej Buźniak
INFOSTRATEG na projekty zamawiane (III konkurs) 29.0 12.12.2023 14:56 Maciej Buźniak
INFOSTRATEG na projekty zamawiane (III konkurs) 28.0 05.12.2022 09:34 Szymon Iwańczuk
INFOSTRATEG na projekty zamawiane (III konkurs) 27.0 08.11.2022 10:24 Szymon Iwańczuk
INFOSTRATEG na projekty zamawiane (III konkurs) 26.0 08.11.2022 08:16 Szymon Iwańczuk
INFOSTRATEG na projekty zamawiane (III konkurs) 25.0 27.10.2022 10:50 Szymon Iwańczuk
INFOSTRATEG na projekty zamawiane (III konkurs) 24.0 27.10.2022 10:46 Szymon Iwańczuk
INFOSTRATEG na projekty zamawiane (III konkurs) 23.0 23.09.2022 13:38 Maciej Buźniak
INFOSTRATEG na projekty zamawiane (III konkurs) 22.0 23.09.2022 12:31 Maciej Buźniak
INFOSTRATEG na projekty zamawiane (III konkurs) 21.0 28.06.2022 12:50 Paweł Kęska
INFOSTRATEG na projekty zamawiane (III konkurs) 20.0 13.04.2022 14:25 Szymon Iwańczuk
INFOSTRATEG na projekty zamawiane (III konkurs) 19.0 11.02.2022 15:19 Szymon Iwańczuk
INFOSTRATEG na projekty zamawiane (III konkurs) 18.0 27.01.2022 16:00 Szymon Iwańczuk
INFOSTRATEG na projekty zamawiane (III konkurs) 17.0 20.01.2022 15:54 Szymon Iwańczuk
INFOSTRATEG na projekty zamawiane (III konkurs) 16.0 03.01.2022 14:15 Szymon Iwańczuk
INFOSTRATEG na projekty zamawiane (III konkurs) 15.0 03.01.2022 14:12 Szymon Iwańczuk
INFOSTRATEG na projekty zamawiane (III konkurs) 14.0 03.01.2022 13:56 Szymon Iwańczuk
INFOSTRATEG na projekty zamawiane (III konkurs) 13.0 03.01.2022 13:47 Szymon Iwańczuk
INFOSTRATEG na projekty zamawiane (III konkurs) 12.0 03.01.2022 13:44 Szymon Iwańczuk
INFOSTRATEG na projekty zamawiane (III konkurs) 11.0 30.12.2021 11:58 Szymon Iwańczuk
INFOSTRATEG na projekty zamawiane (III konkurs) 10.0 22.12.2021 10:35 Paweł Kęska
INFOSTRATEG na projekty zamawiane (III konkurs) 9.0 17.12.2021 09:53 Szymon Iwańczuk
INFOSTRATEG na projekty zamawiane (III konkurs) 8.0 14.12.2021 08:57 Szymon Iwańczuk
INFOSTRATEG na projekty zamawiane (III konkurs) 7.0 01.12.2021 10:49 Szymon Iwańczuk
INFOSTRATEG na projekty zamawiane (III konkurs) 6.0 01.12.2021 00:00 Szymon Iwańczuk
INFOSTRATEG na projekty zamawiane (III konkurs) 5.0 08.11.2021 12:16 Szymon Iwańczuk
INFOSTRATEG na projekty zamawiane (III konkurs) 4.0 03.11.2021 08:11 Szymon Iwańczuk
INFOSTRATEG na projekty zamawiane (III konkurs) 3.0 02.11.2021 10:29 Szymon Iwańczuk
INFOSTRATEG na projekty zamawiane (III konkurs) 2.0 02.11.2021 09:45 Szymon Iwańczuk
INFOSTRATEG na projekty zamawiane (III konkurs) 1.0 02.11.2021 08:23 Szymon Iwańczuk

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}