W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Czternaste spotkanie zespołu doradców ds. etyki w służbie cywilnej

11.12.2023

7 grudnia 2023 r. zorganizowaliśmy kolejne spotkanie zespołu doradców, tym razem w formule online. Głównymi tematami rozmowy były: odporność psychiczna doradców ds. etyki oraz podejście behawioralne w projektowaniu polityk uczciwości. Spotkanie było również okazją do prezentacji efektów pracy zespołu zadaniowego do spraw polityki prezentowej i rejestru korzyści.

Fot.Grzegorz Roginski/CIR
tel.(+48)601 963307
e-mail: iksnigor@gmail.com
www.roginski.com.pl

Spotkanie rozpoczęła Sylwia Ojdym, zastępca dyrektora Departamentu Służby Cywilnej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów (DSC). Witając uczestników spotkania zwróciła uwagę na kluczową rolę doradców ds. etyki we wzmacnianiu i promocji kultury uczciwości w organizacji.

Polityka prezentowa i rejestr korzyści

W pierwszej części spotkania Krzysztof Banaś z DSC zaprezentował rezultat pracy zespołu zadaniowego do spraw polityki prezentowej i rejestru korzyści. Kierując się wytycznymi Centralnego Biura Antykorupcyjnego zespół wybrał zestaw rozwiązań funkcjonujących w sumie w sześciu urzędach, które w największym stopniu stanowią praktyczną ilustrację zaleceń CBA dotyczących polityki prezentowej i rejestru korzyści.

Od 6 grudnia materiał jest dostępny w zakładce serwisu służby cywilnej, dedykowanej dobrym praktykom z zakresu etyki.  Może być on inspiracją dla innych urzędów do opracowania i stosowania prostej i przejrzystej polityki prezentowej i rejestru korzyści w służbie cywilnej.

Odporność psychiczna doradcy ds. etyki – jak o nią zadbać i być efektywnym?

Podczas spotkania rozmawiano o konieczności i sposobach zadbania o odporność psychiczną doradcy ds. etyki. Tadeusz Reimus, psycholog organizacji, konsultant zarządzania i trener omówił m.in.:

  • niektóre „błędy” emocjonalne,
  • przykładowe techniki regulowania emocji.

W trakcie spotkania członkowie zespołu wielokrotnie sygnalizowali konieczność dbania o odporność psychiczną doradców, jeśli mają oni wypełniać swoje zadania w sposób skuteczny i efektywny.

Spostrzeżenia behawioralne w projektowaniu skutecznych działań ukierunkowanych na wzmocnienie uczciwości publicznej

Dr Frederic Boehm, analityk i kierownik zespołu ds. uczciwości publicznej w Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD), podzielił się swoją wiedzą na temat kluczowych wniosków płynących z nauk behawioralnych o motywach i zachowaniach człowieka. Wykorzystanie tych spostrzeżeń do projektowania polityk z zakresu uczciwości przekłada się na ich efektywność.

Dr Frederic Boehm, jako przykład obszarów polityki uczciwości, w których zastosowanie wiedzy płynącej z nauk behawioralnych może mieć znaczenie kluczowe, podał m.in. działania ukierunkowane na:

  • podnoszenie świadomości / komunikację,
  • zarządzanie konfliktem interesów oraz
  • promocję i popularyzację etyki w organizacji.

Jakie działania podejmujemy, aby zwiększać świadomość etyczną w urzędach?

W podsumowaniu spotkania Katarzyna Dudzik, koordynatorka zespołu doradców ds. etyki w służbie cywilnej, omówiła wyniki krótkiej ankiety przeprowadzonej wśród członków zespołu na temat podejmowania działań ukierunkowanych na zwiększanie świadomości etycznej w urzędach. 85% respondentów potwierdziło, że takie działania miały miejsce w tym roku. Najczęściej:

  • upowszechniamy/ przypominamy informację  o doradcy ds. etyki w urzędzie (74%),
  • promujemy zalecenia szefa służby cywilnej dotyczące zagadnień etycznych (60%),
  • prowadzimy i promujemy wśród pracowników udostępnioną w Intranecie zakładkę nt. etyki (59%),
  • przeprowadzimy szkolenia/ń z zakresu etyki dla nowozatrudnionych pracowników (52%)

Co szczególnie istotne – 44% respondentów potwierdziło pismo/mailing skierowany do pracowników bezpośrednio od dyrektora generalnego/kierownika urzędu, którego celem było właśnie zwiększenie świadomości etycznej.

Zgodnie z wnioskami płynącymi z nauk behawioralnych przypominanie o normach wspiera budowę kultury uczciwości w organizacji. Katarzyna Dudzik przypomniała, że urzędy mogą korzystać z gotowych do pobrania materiałów graficznych nt. etyki, opublikowanych w zakładce serwisu służby cywilnej „Etyka w urzędzie”. Do końca grudnia tego roku ma być ich jeszcze więcej.

W czternastym spotkaniu zespołu uczestniczyło ponad 80 osób z urzędów z całego kraju.

Kolejne spotkanie planowane jest w II kwartale 2024 r.

Więcej informacji

Więcej informacji na temat 14. Spotkania zespołu doradców ds. etyki w służbie cywilnej w zakładce Etyka w urzędzie serwisu służby cywilnej.

{"register":{"columns":[]}}