Wspólna Metoda Oceny - CAF
Początki CAF
CAF to wynik współpracy ministrów UE, którzy odpowiadają za administrację publiczną. Powstał w 2000 r. z inspiracji Modelem Doskonałości Europejskiej Fundacji Zarządzania Jakością (ang. European Foundation for Quality Management, EFQM).
Wersja pilotażowa CAF została przedstawiona w maju 2000 roku, a kolejne wersje w 2002, 2006 i 2013 roku. W grudniu 2019 roku przyjęto nową, piątą wersję modelu CAF - CAF2020.
Istota CAF
CAF opiera się na założeniu, że doskonałe wyniki osiąga się poprzez przywództwo ukierunkowane na strategię i planowanie, pracowników, partnerstwo, zasoby i procesy. Zastosowanie metody zapewnia całościowe i wszechstronne podejście do analizy działalności organizacji. Umożliwia spojrzenie na organizację pod różnymi kątami w tym samym czasie.
Organizacje mają swobodę w dostosowaniu modelu do swoich specyficznych potrzeb i okoliczności. Zdecydowanie zalecana jest jednak struktura modelu z 9 kryteriami i 28 podkryteriami oraz wykorzystanie jednego z systemów oceny punktowej.
Źródło: CAF2020, str. 9
Europejska Sieć CAF
Krajowi korespondenci i koordynatorzy CAF pod kierunkiem Europejskiego Centrum Zasobów CAF (ang. European CAF Resource Centre) przy Europejskim Instytucie Administracji Publicznej (ang. European Institute of Public Administration, EIPA) tworzą Europejską Sieć CAF, która:
- promuje i upowszechnia CAF,
- dbają o aktualność CAF,
- wspiera wymiany dobrych praktyk, które są związane z wykorzystaniem CAF w sektorze publicznym.
Struktura modelu
Model CAF składa się z 9 kryteriów głównych.
Kryteria 1 – 5 dotyczą praktyk zarządczych w organizacji, tzw. Potencjału. Te kryteria określają wszystko to, co organizacja robi oraz to, jak podchodzi do zadań, aby osiągnąć pożądane wyniki, tj.:
- przywództwo
- strategia i planowanie
- pracownicy
- partnerstwo i zasoby
- procesy
Kryteria 6 – 9 obejmują Wyniki, które dotyczą klientów/obywateli, pracowników, społeczeństwa wyników kluczowych:, tj.:
- wyniki działalności w relacjach z obywatelami/klientami
- wyniki działalności w relacjach z pracownikami
- wyniki w zakresie odpowiedzialności społecznej
- kluczowe wyniki
Każde kryterium główne dzieli się na kryteria szczegółowe. Zespół 28 podkryteriów obejmuje główne kwestie, które należy rozważyć przy ocenie danej organizacji.
Włączenie wniosków z oceny Potencjału i Wyników w praktyki zarządcze to ciągły cykl innowacji i uczenia się organizacji.
Na czym polega zastosowanie CAF
- Zespół samooceny tworzą pracownicy – przewodzi im lider, którego wskazuje kierownictwo urzędu.
- Zespół przeprowadza ocenę instytucji. Ocena ta składa się z punktacji przyznawanej w 9 kryteriach Modelu, a także wykazu mocnych stron organizacji i obszarów, które wymagają dalszego doskonalenia.
- Zespół przedstawia kierownictwu organizacji wyniki samooceny. Na ich podstawie kierownictwo i zainteresowane strony wybierają i planują realizację działań usprawniających, które organizacja może przeprowadzić własnymi siłami.
Samoocena przeprowadzona z wykorzystaniem Modelu CAF dostarcza informacji, które są podstawą do tego, by doskonalić system zarządzania organizacją. CAF pomaga:
- określić mocne strony i obszary do doskonalenia,
- opracować i wprowadzić w organizacji zbiór dobrych praktyk,
- porównywać wyniki z innymi jednostkami administracji publicznej (benchmarking),
- przygotować urząd do tego, by ubiegał się o nagrody jakości,
CAF2020
Użytkownicy poprzednich wersji CAF nie będą mieli trudności z odnalezieniem się w wersji CAF2020. Istota i struktura CAF jest taka sama jak w wersjach poprzednich.
W zaktualizowanej wersji CAF położyliśmy większy nacisk na:
- wpływ cyfryzacji na organizacje sektora publicznego,
- zwinność/sprawność (ang. agility) organizacji,
- innowacyjność,
- zrównoważony rozwój i Cele Zrównoważonego Rozwoju (SDG) jako główne zasady zarządzania publicznego,
- zarządzanie różnorodnością,
- współpraca z obywatelami i społeczeństwem obywatelskim.
Wprowadziliśmy istotne zmiany w przykładach. Skróciliśmy i uprościliśmy ich opisy i zmniejszyliśmy ich liczbę. Zaktualizowaliśmy słowniczek.
Materiały
Podręcznik CAF2020 (wersja angielska)Podręcznik CAF2020 (wersja angielska).pdf 1.73MB Podręcznik CAF2020 (wersja polska)
CAF2020_-_polska_wersja_językowa.pdf 2.18MB
Wideo
Dlaczego CAF?
- CAF to łatwe w użyciu, bezpłatne narzędzie, które pomaga organizacjom sektora publicznego stale doskonalić sposób funkcjonowania i świadczenia usług.
- Mogą go stosować organizacje publiczne na całym świecie, na różnych poziomach: krajowym/federalnym, regionalnym czy lokalnym.
- Pozwala spojrzeć na daną organizację z różnych punktów widzenia w tym samym czasie.
- Angażuje wszystkich pracowników organizacji. Umożliwia omówienie stanu i sposobu funkcjonowania organizacji, a także poprawę jej efektywności i skuteczności.
Samoocenę z wykorzystaniem CAF powinno się powtarzać cyklicznie, a jej wyniki - wykorzystywać do planowania i realizacji działań doskonalących. W ten sposób CAF przyczynia się do tego, by stale usprawniać funkcjonowanie organizacji i podnosić jakość świadczonych przez nią usług.
Model CAF jest stosowany zarówno w Europie, jak i poza nią. W 2019 r. w krajach europejskich i pozaeuropejskich było zarejestrowanych około 4 100 użytkowników CAF. Liczba zadowolonych użytkowników CAF stale rośnie.