Dostępna służba cywilna
Co to jest dostępność?
Dostępność to szerokie pojęcie, które pozwala opisać stopień użyteczności danego systemu pod kątem potrzeb jak największej grupy osób.
Dostępność to cecha, dzięki której z produktów, usług i przestrzeni może korzystać na równi jak największa liczba osób.
Szacuje się, że nawet 30% społeczeństwa to osoby ze szczególnymi potrzebami. To osoby, których mobilność czy percepcja (odbiór zjawisk, wrażeń, informacji) są trwale lub czasowo ograniczone, np.:
- osoby, które poruszają się przy pomocy kul, lasek, balkoników, protez, wózków inwalidzkich,
- osoby niesłyszące i niedosłyszące,
- osoby niedowidzące i niewidome,
- osoby z trudnościami manualnymi i poznawczymi (na przykład po udarze, z chorobą Alzheimera),
- kobiety w ciąży,
- osoby z wózkiem dziecięcym, z ciężkim bagażem,
- osoby słabsze fizycznie, starsze, które mają trudności w poruszaniu się itp.
Osoba ze szczególnymi potrzebami – osoba, która aby uczestniczyć w różnych sferach życia na równi z innymi, musi przezwyciężyć bariery – podjąć dodatkowe działania lub zastosować dodatkowe środki. O szczególnych potrzebach mogą decydować:
- cechy zewnętrzne lub wewnętrzne tej osoby,
- okoliczności, w których znajduje się ta osoba.
Projektowanie uniwersalne ( ang. universal design) – filozofia projektowania produktów i otoczenia w taki sposób, by ludzie mogli z nich korzystać w jak najszerszym zakresie, bez potrzeby adaptacji lub specjalnego projektowania.
Dostęp alternatywny – można go zapewnić na różne sposoby, np.:
- zapewnić osobie ze szczególnymi potrzebami wsparcie innej osoby lub wsparcie techniczne, także z wykorzystaniem nowoczesnych technologii, lub
- wprowadzić do organizacji podmiot, który umożliwi zaspokojenie szczególnych potrzeb ludzi, w niezbędnym zakresie.
Materiały
Zalecenie Szefa Służby Cywilnej w sprawie zatrudnienia osób z niepełnospawnościami w służbie cywilnejZalecenie_Szefa_Służby_Cywilnej_w_sprawie_zatrudnienia_osób_z_niepełnospawnościami.pdf 0.50MB