Dwunaste spotkanie zespołu doradców ds. etyki w służbie cywilnej
14.12.2022
13 grudnia 2022 r. odbyło się spotkanie zespołu doradców w formule online. Podobnie jak w trakcie kwietniowego spotkania zespołu, rozmawialiśmy przede wszystkim o wynikach badania „Diagnoza poziomu kultury uczciwości w służbie cywilnej”. Tym razem koncentrowaliśmy się jednak na podjętych lub planowanych już działaniach szefa służby cywilnej i dyrektorów generalnych/kierowników urzędów w celu wdrażania rekomendacji autorów badania.
Rozpoczynając spotkanie zastępca dyrektora DSC KPRM Sylwia Ojdym podkreśliła znaczenie roli doradców ds. etyki i widoczne efekty ich zaangażowania w budowę i wzmacnianie kultury uczciwości w służbie cywilnej.
Działania ukierunkowane na realizację rekomendacji skierowanych do szefa służby cywilnej
W pierwszej części spotkania Katarzyna Dudzik, koordynatorka zespołu doradców, omówiła założenia, przebieg i główne rezultaty badania „Diagnoza poziomu kultury uczciwości w służbie cywilnej”. Przypomniała rekomendacje dla szefa służby cywilnej oraz te, które na ostatnim spotkaniu zespołu jego członkowie zidentyfikowali jako najpilniejsze do realizacji. Następnie pracownicy DSC omówili działania realizowane w celu wdrożenia ww. rekomendacji.
W trakcie dyskusji plenarnej członkowie zespołu w odpowiedzi na pytanie o sposób, w jaki szef służby cywilnej może dawać „przykład z góry” przywiązania do kwestii zasad i wartości, docenili już podejmowane działania. Zasugerowali potrzebę inicjatyw szefa w kontaktach z dg/kierownikami w sytuacjach potencjalnego zagrożenia naruszenia zasad, np. neutralności politycznej przed wyborami.
Wstępna propozycja prac zespołu nad przykładowym schematem procedury antymobbingowej, planowanych na 2023 rok, została co do zasady przyjęta pozytywnie. Członkowie zespołu zasygnalizowali jednak zasadność szerszego uwzględnienia zjawisk niepożądanych w schemacie, bez ograniczania się jedynie do przeciwdziałania mobbingowi.
Diagnoza kultury uczciwości w służbie cywilnej: wzmacnianie kultury opartej na wartościach w urzędach
Katarzyna Dudzik przypomniała rekomendacje, które autorzy raportu skierowali do dyrektorów generalnych/kierowników urzędów. Nawiązała do tych, które na ostatnim spotkaniu zespołu jego członkowie zidentyfikowali jako najpilniejsze do realizacji. Podsumowanie wyników ankiety na temat realizacji rekomendacji w urzędach było wprowadzeniem do pracy warsztatowej.
Członkowie zespołu w pięciu grupach pod kierunkiem moderatorów:
- Anny Stadnickiej z Urzędu Transportu Kolejowego,
- Katarzyny Masłowskiej z Naczelnej Dyrekcji Archiwów Państwowych,
- Marcina Kowalskiego z Wielkopolskiego Urzędu Wojewódzkiego w Poznaniu oraz
- Krzysztofa Banasia i Katarzyny Dudzik z DSC,
rozmawiali na temat sposobów, jak dyrektorzy generalni/kierownicy urzędów mogą wzmacniać kulturę uczciwości w urzędach. Zastanawiali się nad przeszkodami i sposobami ich pokonywania. Wreszcie zastanawiali się jak liderzy mogą dawać przykład zachowania zgodnego z zasadami.
Wymiana dobrych praktyk
Spotkanie było też tradycyjnie okazją do dzielenia się dobrymi praktykami z zakresu budowy i promocji kultury uczciwości.
- Jan Masłyk, starszy inspektor wojewódzki w Oddziale Kadr i Płac Wydziału Administracji i Logistyki w Małopolskim Urzędzie Wojewódzkim w Krakowie, przybliżył działania podejmowane na rzecz promowania właściwych postaw wśród pracowników w swoim urzędzie.
- Zofia Ogińska, radca prawny w Wydziale Organizacyjno-Prawnym Departamentu Prawnego Ministerstwa Finansów i Małgorzata Jędrzejuk, główny specjalista w Wydziale do Spraw Doradztwa Podatkowego, Zarządzania i Opiniowania Departamentu Polityki Podatkowej Ministerstwa Finansów, omówiły cykl quizów w MF jako jeden ze sposobów szerzenia wiedzy o etyce.
W spotkaniu wzięło udział blisko 90 osób z urzędów kierowanych przez dyrektorów generalnych i kierowników urzędów centralnych.
Kolejne spotkanie wstępnie planowane jest na II kwartał 2023 roku.
Więcej informacji o spotkaniu zespołu w zakładce „Etyka w urzędzie".