Jak wdrażać procedurę zgłoszeń wewnętrznych w służbie cywilnej - dobre praktyki
26.07.2024
25 września wejdzie w życie ustawa z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów. Nakłada ona na większość pracodawców konkretne obowiązki. Udostępniamy dobre praktyki na temat sposobu, w jaki można przygotować i wdrożyć przyjazne wewnętrzne kanały zgłoszeń w służbie cywilnej. Liczymy, że pomogą one dobrze wywiązać się z obowiązków i skutecznie wspierać kulturę opartą na wartościach w korpusie.
Na to, aby wdrożyć procedurę zgłoszeń wewnętrznych pracodawcy mają 3 miesiące od wejścia w życie ustawy. Promujemy dobre praktyki na temat tego, jak przygotować i wdrożyć procedurę w urzędzie. Liczymy, że pomogą one dobrze wywiązać się z obowiązków a tym samym przyczynić się do stałego zwiększania zaufania do profesjonalnej służby cywilnej.
Co?
Materiał, który Państwu udostępniamy to zestaw praktyk i rekomendacji na temat tego, jak przygotować i wdrożyć dobrą, bo skuteczną procedurę zgłoszeń wewnętrznych. Znajdą tu Państwo m.in.:
- rekomendację, aby procedura uwzględniała również naruszenie zasad służby cywilnej i zasad etyki korpusu służby cywilnej, jak i praw pracowniczych,
- wskazówkę, by ustanawiać i promować możliwie najszersze ─ ustne i pisemne ─ kanały zgłaszania informacji o naruszeniu prawa,
- dobrą praktykę, by w ramach procedury analizować każde zgłoszenie, również anonimowe.
Tekst uzupełniamy o przykłady dwóch konkretnych procedur, z dużego i mniejszego urzędu:
- Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej,
- Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Kłobucku.
Obie procedury zostały opracowane przed uchwaleniem ustawy z 14 czerwca, niemniej już teraz mogą być inspiracją i dobrym punktem odniesienia dla urzędów, które pracują nad procedurą zgłoszeń wewnętrznych.
Liczymy, że informacje, które zawarliśmy w zestawie dobrych praktyk, zainspirują do działania i pomogą zbudować prosty i skuteczny system przyjmowania i rozpatrywania zgłoszeń o naruszeniu prawa w urzędach. Docelowo chcemy go aktualizować, bazując na bieżących doświadczeniach i spostrzeżeniach użytkowników procedur.
Jak?
Materiał przygotowaliśmy na podstawie krajowych i międzynarodowych rozwiązań. Projekt konsultowaliśmy z dyrektorami generalnymi:
- Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej,
- Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej,
- Głównego Inspektoratu Jakości Handlowej i Artykułów Rolno – Spożywczych,
- Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego w Warszawie,
- prof. Grzegorzem Makowskim z Fundacji im. Stefana Batorego, przedstawicielem partnerów społecznych.
Szczególnie dziękujemy dyrektorowi generalnemu MRPiPS Liwiuszowi Lasce oraz kierownictwu i pracownikom Departamentu Prawa Pracy MRPiPS za wsparcie w pracy nad ostateczną wersją materiału.
Dlaczego warto?
Prosty i skuteczny system przyjmowania i rozpatrywania zgłoszeń może przynieść wiele korzyści, m.in:
- zapewnia skuteczną ochronę przed działaniami odwetowymi osobom, które, działając w dobrej wierze, zgłaszają nieprawidłowości,
- poprawia skuteczność wykrywania nadużyć i szybkość reagowania na nie wewnątrz urzędu,
- w sposób stały poprawia jakość realizowanych zadań,
- buduje wzajemne zaufanie pomiędzy pracownikami i pracodawcą,
- wzmacnia zaufanie obywateli do służby cywilnej.
Urzędy, które wdrażają takie przyjazne procedury:
- realizują ideę państwa prawa,
- wzmacniają wizerunek służby cywilnej jako korpusu profesjonalnych urzędników, którzy działają na rzecz dobra wspólnego państwa i obywateli.
Gdzie szukać więcej informacji?
Najważniejsze informacje o ochronie sygnalistów, w tym:
- opis kluczowych kwestii, które zawiera ustawa o ochronie sygnalistów,
- najczęściej zadawane pytania,
- nagrania ze spotkań eksperckich,
- tekst ustawy o ochronie sygnalistów,
znajdą Państwo w serwisie Ministerstwa Rodziny Pracy i Polityki Społecznej: https://www.gov.pl/web/rodzina/ochrona-sygnalistow
Zachęcamy, aby wszyscy którzy przygotowują się do wdrożenia ustawy, odwiedzili tę stronę i zapoznali się z materiałami publikowanymi przez MRPiPS.