Jedenaste spotkanie zespołu doradców ds. etyki w służbie cywilnej
28.04.2022
26 kwietnia odbyło się spotkanie zespołu doradców w formule online. Głównym tematem rozmów była „Diagnoza poziomu kultury uczciwości w służbie cywilnej”. Uczestnicy spotkania dyskutowali nad proponowanymi rekomendacjami, które Wykonawca badania skierował do dyrektorów generalnych/kierowników urzędów i do szefa służby cywilnej.
Spotkanie rozpoczęła dyrektor Departamentu Służby Cywilnej KPRM (DSC KPRM) Barbara Haładyj. We wstępie nawiązała do tragicznych wydarzeń w Ukrainie, które nie pozostają bez wpływu na życie prywatne, ale i zawodowe również wielu polskich członków korpusu służby cywilnej. To zaangażowanie, ta niewątpliwie wartościowa postawa etyczna, jest zdaniem dyrektor Haładyj powodem do ciepłych myśli, cennych zwłaszcza w świetle tragedii ludności Ukrainy i zbrodni, popełnianych przez rosyjską armię.
Informacja na temat kultury uczciwości w służbie cywilnej na koniec 2021 r.
Katarzyna Dudzik, koordynatorka zespołu doradców ds. etyki w służbie cywilnej, zapoznała uczestników z wynikami monitoringu kultury uczciwości w służbie cywilnej z 2021 roku.
Więcej danych na temat trendów w obszarze etyki w służbie cywilnej można znaleźć w sprawozdaniu szefa służby cywilnej za 2021 roku oraz na portalu Otwarte Dane.
Diagnoza poziomu kultury uczciwości w służbie cywilnej – wstępne wyniki badania
Na zaproszenie DSC KPRM Oliwia Mazan z firmy Openfield Sp. z o.o. przedstawiła cel, założenia, wyniki i wstępne wnioski z badania.
W ramach diagnozy poziomu kultury uczciwości w służbie cywilnej eksperci zrealizowali badanie danych zastanych (ang. desk research), badanie jakościowe (pogłębione wywiady indywidualne IDI w formule online (ang. Individual In-depth Interview) i zogniskowane wywiady grupowe FGI w formule online (ang. Focused Group Interview) ) oraz badanie ilościowe (wywiad internetowy CAWI (ang. Computer Assisted Web Interview)).
W ramach badania jakościowego przeprowadzono:
- 16 IDI z dyrektorami generalnymi/kierownikami urzędów oraz 30 IDI z członkami korpusu, którzy nie zajmują wyższych stanowisk. Do udziału w wywiadach zaproszono członków korpusu z uwzględnieniem kategorii reprezentowanych urzędów, zajmowanego stanowiska oraz płci,
- 5 FGI, do udziału w których zaproszono członków korpusu o zróżnicowanych cechach pod względem rodzaju zajmowanego stanowiska, reprezentowanych podmiotów, płci oraz stażu zatrudnienia w korpusie. W każdej z grup znalazł się doradca ds. etyki.
W ramach badania ilościowego zrealizowano 4931 efektywnych wywiadów ankietowych. Struktura próby badawczej jest w dużym stopniu zbliżona do struktury rzeczywistej populacji członków korpusu służby cywilnej. Wyniki badania ankietowego charakteryzują się zatem wysoką reprezentatywnością.
Na podstawie analizy zebranych danych oszacowano wskaźnik poziomu kultury uczciwości w korpusie służby cywilnej. Wyniósł on 74%. Do obliczenia jego wartości wykorzystano następujące elementy składowe: znajomość zasad służby cywilnej i zasad etyki korpusu służby cywilnej, kierowanie się zasadami w organizacji – zachowania i postawy przełożonych, polityka uczciwości w organizacji, ocena działania procedur, ocena wsparcia doradców ds. etyki, brak występowania zjawisk niepożądanych oraz subiektywna ocena uczciwości w organizacji i w całym korpusie służby cywilnej).
Wyniki stały się podstawą do określenia słabych i mocnych stron dotychczasowych działań szefa służby cywilnej i dyrektorów generalnych/kierowników urzędów w celu budowy i wzmacniania kultury uczciwości w służbie cywilnej. Działania te są oceniane pozytywnie.
Badanie zostało już zakończone. Po analizie - wyniki przestawimy w serwisie służby cywilnej i udostępnimy dyrektorom generalnym/kierownikom urzędów oraz członkom zespołu doradców ds. etyki.
Diagnoza poziomu kultury uczciwości w służbie cywilnej – warsztaty
Katarzyna Dudzik przestawiła propozycję rekomendacji, jakie na bazie wyników i wniosków z badania, eksperci Openfield skierowali do szefa służby cywilnej i dyrektorów generalnych/kierowników urzędów. Rekomendacje były przedmiotem dyskusji członków zespołu w ramach dwóch warsztatów. W efekcie zebrano opinie i pomysły dot. sposobów realizacji poszczególnych rekomendacji oraz zidentyfikowano najistotniejsze rekomendacje do wdrożenia w kolejnych latach.
Na koniec spotkania Katarzyna Dudzik poinformowała o trwających pracach nad rekomendacjami szefa służby cywilnej nt. sposobu wdrażania wewnętrznych kanałów dokonywania zgłoszeń w służbie cywilnej w związku z pracami nad transponowaniem Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii do polskiego porządku prawnego.
Kolejne spotkanie wstępnie planujemy na IV kwartał 2022 roku.