W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Kompetencje miękkie w służbie cywilnej

Jakie kompetencje miękkie są cenione/potrzebne w służbie cywilnej?

Nazwy kompetencji miękkich mogą być różne. W literaturze przedmiotu semantyka w tym zakresie jest bardzo bogata i urozmaicona. Najistotniejsze jest więc określenie ich definicji. Możemy to zrobić np. za pomocą tzw. wskaźników behawioralnych, czyli zachowań, które  przejawiając się w określonej sytuacji, świadczą o posiadaniu (lub nie) przez kogoś danej kompetencji. W taki sposób w służbie cywilnej zostały zdefiniowane kryteria ocen okresowych. Ich wykaz zawarty w załączniku do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie warunków i sposobu przeprowadzania ocen okresowych urzędników służby cywilnej i pracowników służby cywilnej to nic innego jak katalog najczęściej pojawiających się lub pożądanych na stanowiskach pracy w służbie cywilnej kompetencji miękkich. Coraz częściej wpisuje się je wprost do opisu stanowiska pracy, jako wymagania niezbędne.

Za pomocą prostej grafiki wektorowej zostały opisane kompetencje miękkie: komunikacja, zarządzanie ludźmi, organizacja pracy i orientacja na osiąganie celów, wykorzystywanie wiedzy i doskonalenie zawodowe, rzetelność, myślenie analityczne, wystąpienia publiczne, podejmowanie decyzji i odpowiedzialność, współpraca, orientacja na klienta/interesanta, zarządzanie strategiczne, negocjowanie, radzenie sobie w sytuacjach kryzysowych, kreatywność

To bazowa lista i nie wyczerpuje ona listy kompetencji miękkich, które mogą się przydać na konkretnych stanowiskach pracy. 

Materiały

Załącznik nr 1 - wykaz kryteriów oceny
Załącznik nr 1 - wykaz kryteriów oceny.pdf 0.64MB

Jakie inne kompetencje miękkie mogą się pojawiać i jak można je zdefiniować?

Asertywność:

  • wyrażanie swojego zdania i poglądów w sposób stanowczy, ale taktowny,
  • odporność na naciski z zewnątrz,
  • obiektywne ocenianie sytuacji i problemów.

Radzenie sobie ze stresem:

  • podejmowanie skutecznych działań pomimo sytuacji stresujących,
  • ignorowanie możliwych występujących oznak stresu i skupianie się na konstruktywnym działaniu,
  • racjonalne reagowanie na krytykę lub prowokacje,

Praca pod presją czasu:

  • elastyczne dostosowywanie działań do zmieniających się priorytetów,
  • skuteczna realizacja działań mimo limitu czasowego,

Zarządzanie zmianą:

  • planowanie i elastyczne zarządzanie procesem wprowadzania zmian,
  • skuteczne wprowadzanie zmiany w organizacji,
  • zaangażowanie pracowników w proces wprowadzania zmian.

Wymienione kompetencje miękkie to tylko wybrane przykłady. Nie jest to katalog zamknięty. W zależności od potrzeb nazwy kompetencji oraz ich definicje też mogą być inne. Ważne, aby opisy odpowiadały wymaganiom i zadaniom realizowanym na określonych stanowiskach pracy.

Planujemy rozwijać i uzupełniać te przykłady. Chcemy, aby stały się bazą, z której można będzie korzystać w urzędach. Dlatego zachęcamy Państwa do dzielenia się z nami swoimi doświadczeniami w tym zakresie. Propozycje i przykłady wykorzystywanych u Państwa w urzędzie kompetencji można przesyłać na adres: standardyzzl@kprm.gov.pl.

Czy kompetencje miękkie są uniwersalne?

Wiele kompetencji miękkich jest uniwersalnych i niezbędnych na każdym stanowisku pracy w służbie cywilnej. Takie znalazły się na przykład w katalogu kryteriów obowiązkowych ocen okresowych:

  • wykorzystywanie wiedzy i doskonalenie zawodowe,
  • rzetelność,
  • organizacja pracy i orientacja na osiąganie celów,
  • współpraca,
  • komunikacja.

Ten katalog można dowolnie uzupełniać w opisie stanowiska pracy. Decyzja o tym, które kompetencje wskazać na konkretnym stanowisku pracy zależy od realizowanych zadań i specyfiki danego urzędu.
Można również tworzyć zestawy kompetencji miękkich, które są charakterystyczne i niezbędne w określonych dziedzinowo grupach stanowisk, przykładowo:

Stanowiska analityczne:

  • myślenie analityczne,
  • kreatywność,

Stanowiska obsługi klienta:

  • orientacja na klienta/interesanta,
  • radzenie sobie w sytuacjach kryzysowych,
  • asertywność.

Czym są kompetencje kierownicze?

Wśród kompetencji miękkich wyróżnia się kompetencje kierownicze, czyli te kompetencje miękkie, które wprost dotyczą kierowania ludźmi oraz zarządzania komórką organizacyjną lub organizacją.

Kompetencje kierownicze powinny posiadać i doskonalić wszystkie osoby, które zajmują stanowiska pracy, na których kieruje się pracownikami. Powinny być dostosowane do zadań realizowanych na konkretnym stanowisku kierowniczym. Jako te najbardziej niezbędne wymienia się:

  • komunikację,
  • zarządzanie ludźmi,
  • podejmowanie decyzji i odpowiedzialność,
  • zarządzanie strategiczne.

Posiadanie kompetencji kierowniczych jest jednym z ustawowych wymagań na wyższe stanowiska w służbie cywilnej. Szef Służby Cywilnej w standardach zarządzania zasobami ludzkimi w służbie cywilnej zwraca szczególną uwagę na obowiązek sprawdzania czy osoba powoływana na wyższe stanowisko w służbie cywilnej lub osoba, która ma zająć stanowisko związane z kierowaniem ludźmi posiada kompetencje kierownicze.

{"register":{"columns":[]}}