Kompetencje miękkie w służbie cywilnej
Jakie kompetencje miękkie są cenione/potrzebne w służbie cywilnej?
Nazwy kompetencji miękkich mogą być różne. W literaturze przedmiotu semantyka w tym zakresie jest bardzo bogata i urozmaicona. Najistotniejsze jest więc określenie ich definicji. Możemy to zrobić np. za pomocą tzw. wskaźników behawioralnych, czyli zachowań, które przejawiając się w określonej sytuacji, świadczą o posiadaniu (lub nie) przez kogoś danej kompetencji. W taki sposób w służbie cywilnej zostały zdefiniowane kryteria ocen okresowych. Ich wykaz zawarty w załączniku do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie warunków i sposobu przeprowadzania ocen okresowych urzędników służby cywilnej i pracowników służby cywilnej to nic innego jak katalog najczęściej pojawiających się lub pożądanych na stanowiskach pracy w służbie cywilnej kompetencji miękkich. Coraz częściej wpisuje się je wprost do opisu stanowiska pracy, jako wymagania niezbędne.
To bazowa lista i nie wyczerpuje ona listy kompetencji miękkich, które mogą się przydać na konkretnych stanowiskach pracy.
Materiały
Załącznik nr 1 - wykaz kryteriów ocenyZałącznik nr 1 - wykaz kryteriów oceny.pdf 0.64MB
Jakie inne kompetencje miękkie mogą się pojawiać i jak można je zdefiniować?
Asertywność:
- wyrażanie swojego zdania i poglądów w sposób stanowczy, ale taktowny,
- odporność na naciski z zewnątrz,
- obiektywne ocenianie sytuacji i problemów.
Radzenie sobie ze stresem:
- podejmowanie skutecznych działań pomimo sytuacji stresujących,
- ignorowanie możliwych występujących oznak stresu i skupianie się na konstruktywnym działaniu,
- racjonalne reagowanie na krytykę lub prowokacje,
Praca pod presją czasu:
- elastyczne dostosowywanie działań do zmieniających się priorytetów,
- skuteczna realizacja działań mimo limitu czasowego,
Zarządzanie zmianą:
- planowanie i elastyczne zarządzanie procesem wprowadzania zmian,
- skuteczne wprowadzanie zmiany w organizacji,
- zaangażowanie pracowników w proces wprowadzania zmian.
Wymienione kompetencje miękkie to tylko wybrane przykłady. Nie jest to katalog zamknięty. W zależności od potrzeb nazwy kompetencji oraz ich definicje też mogą być inne. Ważne, aby opisy odpowiadały wymaganiom i zadaniom realizowanym na określonych stanowiskach pracy.
Planujemy rozwijać i uzupełniać te przykłady. Chcemy, aby stały się bazą, z której można będzie korzystać w urzędach. Dlatego zachęcamy Państwa do dzielenia się z nami swoimi doświadczeniami w tym zakresie. Propozycje i przykłady wykorzystywanych u Państwa w urzędzie kompetencji można przesyłać na adres: standardyzzl@kprm.gov.pl.
Czy kompetencje miękkie są uniwersalne?
Wiele kompetencji miękkich jest uniwersalnych i niezbędnych na każdym stanowisku pracy w służbie cywilnej. Takie znalazły się na przykład w katalogu kryteriów obowiązkowych ocen okresowych:
- wykorzystywanie wiedzy i doskonalenie zawodowe,
- rzetelność,
- organizacja pracy i orientacja na osiąganie celów,
- współpraca,
- komunikacja.
Ten katalog można dowolnie uzupełniać w opisie stanowiska pracy. Decyzja o tym, które kompetencje wskazać na konkretnym stanowisku pracy zależy od realizowanych zadań i specyfiki danego urzędu.
Można również tworzyć zestawy kompetencji miękkich, które są charakterystyczne i niezbędne w określonych dziedzinowo grupach stanowisk, przykładowo:
Stanowiska analityczne:
- myślenie analityczne,
- kreatywność,
Stanowiska obsługi klienta:
- orientacja na klienta/interesanta,
- radzenie sobie w sytuacjach kryzysowych,
- asertywność.
Czym są kompetencje kierownicze?
Wśród kompetencji miękkich wyróżnia się kompetencje kierownicze, czyli te kompetencje miękkie, które wprost dotyczą kierowania ludźmi oraz zarządzania komórką organizacyjną lub organizacją.
Kompetencje kierownicze powinny posiadać i doskonalić wszystkie osoby, które zajmują stanowiska pracy, na których kieruje się pracownikami. Powinny być dostosowane do zadań realizowanych na konkretnym stanowisku kierowniczym. Jako te najbardziej niezbędne wymienia się:
- komunikację,
- zarządzanie ludźmi,
- podejmowanie decyzji i odpowiedzialność,
- zarządzanie strategiczne.
Posiadanie kompetencji kierowniczych jest jednym z ustawowych wymagań na wyższe stanowiska w służbie cywilnej. Szef Służby Cywilnej w standardach zarządzania zasobami ludzkimi w służbie cywilnej zwraca szczególną uwagę na obowiązek sprawdzania czy osoba powoływana na wyższe stanowisko w służbie cywilnej lub osoba, która ma zająć stanowisko związane z kierowaniem ludźmi posiada kompetencje kierownicze.