Kultura uczciwości w służbie cywilnej - wyniki badania
06.06.2022
Firma Openfield Sp. z o.o zakończyła badanie realizowane na zlecenie Departamentu Służby Cywilnej KPRM. 82% badanych pozytywnie ocenia poziom kultury uczciwości w korpusie służby cywilnej. Sumaryczny wskaźnik wszystkich aspektów wyniósł 74%.
Badanie analizowało skuteczność inicjatyw z ostatnich lat szefa służby cywilnej i dyrektorów generalnych/kierowników urzędów, z zakresu budowania kultury uczciwości. Wnioski z badania miały pomóc w określeniu rekomendacji działań na kolejne lata.
Wskaźnik poziomu kultury uczciwości (74%) to średnia wielu elementów m.in.
- znajomości zasad służby cywilnej i zasad etyki korpusu,
- subiektywnej oceny poziomu kultury uczciwości,
- wsparcia doradców ds. etyki,
- występowania zjawisk niepożądanych,
- kierowania się zasadami przez przełożonych,
- działania stosownych procedur.
Kluczowe wnioski z diagnozy
Mocne strony
Członkowie korpusu pozytywnie oceniają fakt, że służbie cywilnej zwraca się coraz większą uwagę na kulturę uczciwości. Jako mocną stronę wskazali m.in. intensyfikację działań szefa służby cywilnej i dyrektorów generalnych/kierowników urzędów w zakresie etyki w ostatnich latach. Dobrze ocenili także m.in. upowszechnianie funkcji doradcy ds. etyki, która w opinii badanych jest bardzo potrzebna.
Słabe strony
Po drugiej stronie znalazły się m.in. wciąż niewystarczająca aktywność dyrektorów generalnych/kierowników urzędów w kontekście promowania kultury uczciwości, niewystarczająca skuteczność kanałów komunikacji na temat zasad w przystępnych i atrakcyjnych formach czy brak wzorcowych ram procedur.
Rekomendacje
Rezultatem badania są też rekomendacje kierowane do szefa służby cywilnej oraz dyrektorów generalnych/kierowników urzędów. W opinii uczestników oraz autorów badania szef służby cywilnej powinien w najbliższych latach:
- promować i podkreślać kluczową rolę dyrektorów generalnych/kierowników urzędów w całym procesie wzmacniania i promowania kultury uczciwości,
- prowadzić kampanie promujące wartości, którymi kieruje się służba cywilna,
- kontynuować opracowywanie wzorców procedur i materiałów informacyjno-promocyjnych nt. przestrzegania i promocji zasad służby cywilnej i zasad etyki,
- wzmocnić promocję dostępnych materiałów.
Z kolei dyrektorom generalnym/kierownikom urzędu rekomenduje się:
- zwiększyć zaangażowanie w promocję właściwych postaw wśród pracowników,
- zapewnić dostępność doradcy ds. etyki (lub podobnej funkcji),
- uwzględnić kwestię przestrzegania zasad służby cywilnej i zasad etyki w ramach narzędzi zarządzania zasobami ludzkimi,
- położyć większy nacisk na wyjaśnianie kwestii związanych ze zjawiskiem mobbingu,
- zapewnić skuteczne kanałów komunikacji,
- uatrakcyjnić oferty szkoleniowe w zakresie etyki (więcej warsztatów opartych na konkretnych sytuacjach).
Przebieg i uczestnicy badania
Diagnoza obejmowała badanie danych zastanych, badanie jakościowe oraz badanie ilościowe. W ramach badania jakościowego przeprowadzono:
- 45 pogłębionych wywiadów indywidualnych IDI: 30 z osobami, które nie zajmują wyższych stanowisk w służbie cywilnej i 16 z dyrektorami generalnymi i kierownikami urzędów (członkami korpusu). W wywiadach uczestniczyli członkowie korpusu w podziale na kategorie reprezentowanych urzędów, z uwzględnieniem zajmowanego stanowiska oraz płci.
- 5 fokusowych wywiadów grupowych FGI. W tych wywiadach uczestniczyli członkowie korpusu o zróżnicowanych cechach pod względem zajmowanego stanowiska, reprezentowanych podmiotów, płci oraz stażu zatrudnienia w korpusie. W każdej z 5 grup, liczących od 7 do 8 osób, uczestniczył także doradca ds. etyki.
Badanie ilościowe zostało przeprowadzone techniką internetowego wywiadu kwestionariuszowego CAWI. Zebrano 4931 efektywnych wywiadów ankietowych. Dzięki wagom analitycznym, próba badawcza odzwierciedla strukturę w korpusie. Tym samym wyniki są reprezentatywne dla całej służby cywilnej.
Co dalej?
Badanie stanowi istotne źródło przy planowaniu działań szefa służby cywilnej i dyrektorów generalnych/kierowników urzędów w zakresie budowania kultury uczciwości na kolejne lata. Rekomendacje już były przedmiotem dyskusji podczas ostatniego spotkania zespołu doradców ds. etyki w służbie cywilnej.
Rezultaty obejmują również raport metodologiczny Opisuje on sposób przygotowania badania. Dzięki temu za 5 lat planujemy powtórzyć badanie i ponownie ocenić zmiany w korpusie, w odniesieniu do wyników obecnej edycji.
Zachęcamy do zapoznania się ze szczegółowymi wynikami badania, w tym z infografiką, raportem końcowym oraz jego skrótem.
Więcej informacji na temat działań szefa służby cywilnej w zakresie budowy kultury uczciwości w korpusie znajduje się w zakładce Etyka w urzędzie.
Materiały
Raport końcowy z realizacji badaniaRaport_końcowy_z_realizacji_badania.pdf 2.11MB Skrót raportu końcowego z realizacji badania
Skrót_raportu_końcowego_z_realizacji_badania.pdf 0.84MB Infografika
Infografika.pdf 0.61MB