W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Kultura uczciwości w służbie cywilnej - wyniki badania

06.06.2022

Firma Openfield Sp. z o.o zakończyła badanie realizowane na zlecenie Departamentu Służby Cywilnej KPRM. 82% badanych pozytywnie ocenia poziom kultury uczciwości w korpusie służby cywilnej. Sumaryczny wskaźnik wszystkich aspektów wyniósł 74%.

Na obrazku znajduje się otworzony laptop. Na jego ekranie są dwie zamknięte koperty. W górnym prawym roku laptopa widzimy lupę powiększającą. Po prawo od laptopa znajduje się telefon, smartfon. Za laptopem jest zapisana kartka, a po prawo, wyżej od laptopa leci papierowy samolocik z origami.

Badanie analizowało skuteczność inicjatyw z ostatnich lat szefa służby cywilnej i dyrektorów generalnych/kierowników urzędów, z zakresu budowania kultury uczciwości. Wnioski z badania miały pomóc w określeniu rekomendacji działań na kolejne lata.

 

Wskaźnik poziomu kultury uczciwości (74%) to średnia wielu elementów m.in.

  • znajomości zasad służby cywilnej i zasad etyki korpusu,
  • subiektywnej oceny poziomu kultury uczciwości,
  • wsparcia doradców ds. etyki,
  • występowania zjawisk niepożądanych,
  • kierowania się zasadami przez przełożonych,
  • działania stosownych procedur.

Kluczowe wnioski z diagnozy

Mocne strony

Członkowie korpusu pozytywnie oceniają fakt, że służbie cywilnej zwraca się coraz większą uwagę na kulturę uczciwości. Jako mocną stronę wskazali m.in. intensyfikację działań szefa służby cywilnej i dyrektorów generalnych/kierowników urzędów w zakresie etyki w ostatnich latach. Dobrze ocenili także m.in. upowszechnianie funkcji doradcy ds. etyki, która w opinii badanych jest bardzo potrzebna.

Słabe strony

Po drugiej stronie znalazły się m.in. wciąż niewystarczająca aktywność dyrektorów generalnych/kierowników urzędów w kontekście promowania kultury uczciwości, niewystarczająca skuteczność kanałów komunikacji na temat zasad w przystępnych i atrakcyjnych formach czy brak wzorcowych ram procedur.

Rekomendacje

Rezultatem badania są też rekomendacje kierowane do szefa służby cywilnej oraz dyrektorów generalnych/kierowników urzędów. W opinii uczestników oraz autorów badania szef służby cywilnej powinien w najbliższych latach:

  • promować i podkreślać kluczową rolę dyrektorów generalnych/kierowników urzędów w całym procesie wzmacniania i promowania kultury uczciwości,
  • prowadzić kampanie promujące wartości, którymi kieruje się służba cywilna,
  • kontynuować opracowywanie wzorców procedur i materiałów informacyjno-promocyjnych nt. przestrzegania i promocji zasad służby cywilnej i zasad etyki,
  • wzmocnić promocję dostępnych materiałów.

 

Z kolei dyrektorom generalnym/kierownikom urzędu rekomenduje się:

  • zwiększyć zaangażowanie w promocję właściwych postaw wśród pracowników,
  • zapewnić dostępność doradcy ds. etyki (lub podobnej funkcji),
  • uwzględnić kwestię przestrzegania zasad służby cywilnej i zasad etyki w ramach narzędzi zarządzania zasobami ludzkimi,
  • położyć większy nacisk na wyjaśnianie kwestii związanych ze zjawiskiem mobbingu,
  • zapewnić skuteczne kanałów komunikacji,
  • uatrakcyjnić oferty szkoleniowe w zakresie etyki (więcej warsztatów opartych na konkretnych sytuacjach).

Przebieg i uczestnicy badania

Diagnoza obejmowała badanie danych zastanych, badanie jakościowe oraz badanie ilościowe. W ramach badania jakościowego przeprowadzono:

  • 45 pogłębionych wywiadów indywidualnych IDI: 30 z osobami, które nie zajmują wyższych stanowisk w służbie cywilnej i 16 z dyrektorami generalnymi i kierownikami urzędów (członkami korpusu). W wywiadach uczestniczyli członkowie korpusu w podziale na kategorie reprezentowanych urzędów, z uwzględnieniem zajmowanego stanowiska oraz płci.
  • 5 fokusowych wywiadów grupowych FGI. W tych wywiadach uczestniczyli członkowie korpusu o zróżnicowanych cechach pod względem zajmowanego stanowiska, reprezentowanych podmiotów, płci oraz stażu zatrudnienia w korpusie. W każdej z 5 grup, liczących od 7 do 8 osób, uczestniczył także doradca ds. etyki.

Badanie ilościowe zostało przeprowadzone techniką internetowego wywiadu kwestionariuszowego CAWI. Zebrano 4931 efektywnych wywiadów ankietowych. Dzięki wagom analitycznym, próba badawcza odzwierciedla strukturę w korpusie. Tym samym wyniki są reprezentatywne dla całej służby cywilnej.

Co dalej?

Badanie stanowi istotne źródło przy planowaniu działań szefa służby cywilnej i dyrektorów generalnych/kierowników urzędów w zakresie budowania kultury uczciwości na kolejne lata. Rekomendacje już były przedmiotem dyskusji podczas ostatniego spotkania zespołu doradców ds. etyki w służbie cywilnej.

Rezultaty obejmują również raport metodologiczny Opisuje on sposób przygotowania badania. Dzięki temu za 5 lat planujemy powtórzyć badanie i ponownie ocenić zmiany w korpusie, w odniesieniu do wyników obecnej edycji.

Zachęcamy do zapoznania się ze szczegółowymi wynikami badania, w tym z infografiką, raportem końcowym oraz jego skrótem.

Więcej informacji na temat działań szefa służby cywilnej w zakresie budowy kultury uczciwości w korpusie znajduje się w zakładce Etyka w urzędzie.

Materiały

Raport końcowy z realizacji badania
Raport​_końcowy​_z​_realizacji​_badania.pdf 2.11MB
Skrót raportu końcowego z realizacji badania
Skrót​_raportu​_końcowego​_z​_realizacji​_badania.pdf 0.84MB
Infografika
Infografika.pdf 0.61MB
{"register":{"columns":[]}}