„Nie ma się czego bać. CAF jest dla administracji” – podsumowanie webinarium nt. zastosowania CAF w Ministerstwie Klimatu i Środowiska
21.09.2021
16 września zorganizowaliśmy webinarium pt. „Doskonalenie funkcjonowania Ministerstwa Klimatu i Środowiska z wykorzystaniem modelu CAF2020”. Spotkanie potwierdziło, że model CAF2020 jest przydatnym narzędziem nie tylko dla rozpoczynających drogę ku jakości, ale również dla instytucji doświadczonych w zarządzaniu jakością, jaką jest MKiŚ.
Spotkanie rozpoczęła dyrektor Departamentu Służby Cywilnej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Barbara Haładyj. Zwróciła uwagę na wpływ modelu CAF (ang. Common Assessment Framework) na sposób oceny i doskonalenia jakości administracji publicznej w Europie.
W ramach wprowadzenia Katarzyna Dudzik, krajowa korespondentka CAF, przypomniała genezę modelu, jego strukturę, ogólne zasady jego zastosowania oraz zmiany w najnowszej wersji modelu CAF2020 względem CAF2013. Prezentacja była odpowiedzią na oczekiwania osób rejestrujących się na spotkanie, wyrażone w ankietach.
CAF2020 w MKiŚ
W głównej części spotkania dyrektor generalny MKiŚ Grzegorz Mroczek przedstawił motywy zastosowania modelu CAF. Podkreślił m.in.:
- kompleksową informację o instytucji, jej mocnych stronach i obszarach do usprawnień, jakie dzięki CAF uzyskało kierownictwo ministerstwa,
- wzrost zaangażowania, współpracy i satysfakcji wśród pracowników, zaproszonych do procesu samooceny,
- ale również - niskie koszty zastosowania modelu.
Agnieszka Tomaszewska – sekretarz zespołu samooceny CAF, przedstawiła mocne strony organizacji, które potwierdziła samoocena z wykorzystaniem modelu CAF. Wskazała również cztery działania doskonalące, które będą realizowane jako projekty wewnętrzne, zgodnie z przyjętą w MKiŚ Procedurą Zarządzania Projektami.
Dobre praktyki z zastosowania CAF2020
Dla uczestników spotkania wartościowe były dobre praktyki z zastosowania modelu, którymi podzieliła się pani Tomaszewska. Podkreśliła ona duże znaczenie m.in.:
- właściwego zaplanowania działań/harmonogram - założenie odpowiednich marginesów czasu na poszczególne etapy,
- właściwego doboru członków zespołu (różne stanowiska, poziom wiedzy i doświadczenia, cechy osobowościowe, osoby mające wiedzę i doświadczenie w zakresie CAF),
- odpowiedniego rozplanowania w czasie prac zespołu samooceny, dopasowanego do innych obowiązków służbowych,
- odpowiednego wyboru Lidera/Liderów w podzespołach,
- właściwego gromadzenia i doboru dowodów oraz sposobu ich opisywania,
- optymalnego doboru narzędzi informatycznych,
- wsparcia i bezpośredniej współpracy z Kierownictwem organizacji - traktowanie przez kierownictwo oceny CAF jako priorytetu wśród innych priorytetowych zadań,
- właściwego przeszkolenia członków zespołu odnośnie do metodyki - przed rozpoczęciem analizy,
- publikowania/rozpowszechniania informacji wewnątrz organizacji np. w intranecie nt. znaczenia takiego działania i płynących z tego korzyści.
Zdaniem sekretarz zespołu samooceny, w ramach zastosowania modelu CAF warto zwrócić szczególną uwagę m.in. na:
- poszukiwanie dowodów,
- wzajemną weryfikację dowodów,
- wykonanie punktacji - zasady punktacji,
- punktowanie zespołowo,
- właściwe/uporządkowane gromadzenie dokumentacji/dowodów,
- ważne obszary - komunikacja, zarządzanie zasobami ludzkimi, kontrola zarządcza.
Na koniec swojego wystąpienia Agnieszka Tomaszewska podkreśliła, że CAF2020 to:
- szansa lepszego poznania organizacji,
- integracji pracowników różnych komórek organizacyjnych, którzy zwykle nie mają możliwości współpracy,
- szansa na integrację pomiędzy różnymi poziomami zarządzania oraz
- możliwość dalszego ulepszania organizacji, z korzyścią dla nas wszystkich.
Eksperci CAF, którzy wspierali pracowników ministerstwa w zastosowaniu modelu Marek Jefremienko i Sławomir Wysocki, również podzielili się swoimi doświadczeniami w tym zakresie. Marek Jefremienko podkreślił m.in., że tylko CAF, w odniesieniu do zarządzania administracją publiczną, jest kompletny, jeśli chodzi o zestaw standardów jakości. Z kolei Sławomir Wysocki zwrócił uwagę m.in., że źródłem sukcesu zastosowywania CAF w ministerstwie było zaangażowane przywództwo i wnikliwy, rzetelny zespół samooceny.
MKiŚ jest pierwszą instytucją administracji rządowej w Polsce i jedną z pierwszych w Europie, która skorzystała z nowej wersji metody – CAF 2020. Pierwszą, która przeprowadzała ją w środowisku pracy zdalnej. Możliwość poznania doświadczeń pracowników ministerstwa z zastosowania samooceny CAF2020 spotkała się z dużym zainteresowaniem ze strony pracowników instytucji publicznych. W webinarium wzięło udział blisko 70 osób.
Materiały
Agenda webinarium nt. CAF2020 w MKiŚAgenda_webinarium.docx 0.01MB