O promocji i stosowaniu CAF w Polsce na szkoleniu w Tbilisi
05.09.2023
W dniach 4-8 września br. w Tbilisi odbyła się Akademia Partnerstwa Wschodniego pn.: „Systemy zarządzania jakością i kultura jakości". Szkolenie było okazją do prezentacji polskich doświadczeń w zakresie promocji i stosowania Wspólnej Metody Oceny (ang. Common Assessment Framework – CAF). Na zaproszenie organizatorów w pierwszej części wydarzenia uczestniczyły dr inż. Agnieszka Tomaszewska, radca, Pełnomocnik ds. Zarządzania Środowiskowego w Ministerstwie Klimatu i Środowiska (MKiŚ) oraz Katarzyna Dudzik, Krajowa Korespondentka CAF.
O czym rozmawiano?
W trakcie spotkania dr inż. Agnieszka Tomaszewska sekretarz zespołu samooceny CAF w MKiŚ, podzieliła się praktycznymi doświadczeniami z zastosowania modelu w ministerstwie w 2021 roku.
W trakcie swojego wystąpienia podkreśliła kwestie, które wymagają szczególnej uwagi w trakcie przeprowadzania samooceny CAF, min.:
- poszukiwanie dowodów,
- właściwe/uporządkowane gromadzenie dokumentacji/dowodów,
- wzajemna weryfikacja zidentyfikowanych dowodów,
- zasady przyznawania punktacji,
- punktowanie w zespole,
- oraz dodatkowo: komunikacja, zarządzanie zasobami ludzkimi, kontrola zarządcza.
Prezentacja spotkała się z dużym zainteresowaniem uczestników szkolenia i innych ekspertów. Liczne pytania dotyczyły w szczególności strony praktycznej i sposobu realizacji samooceny w formie zdalnej oraz dobrych praktyk, które z powodzeniem można wykorzystać również w innych instytucjach.
MKiŚ jest pierwszą instytucją administracji rządowej w Polsce i jedną z pierwszych w Europie, która skorzystała z najnowszej wersji modelu – CAF 2020 oraz pierwszą, która przeprowadzała ją w środowisku pracy zdalnej.
Następnie Katarzyna Dudzik, Krajowa Korespondentka CAF, zaprezentowała polskie doświadczenia w zakresie stymulowania i promocji modelu na szczeblu krajowym.
W trakcie wystąpienia omówiła:
- główne instytucje zaangażowane w stymulowanie i wspieranie CAF w Polsce,
- najważniejsze inicjatywy promujące CAF zrealizowane w naszym kraju na przestrzeni ostatnich, blisko 20 lat, w tym badanie przeprowadzone w 2021 r. nt. znajomości i stosowania CAF w polskiej administracji,
- plany działania na najbliższą przyszłość oraz
- tzw. lessons learned.
Uczestników szkolenia szczególnie zainteresowały:
- współpraca Departamentu Służby Cywilnej KPRM (DSC) i Narodowego Instytutu Samorządu Terytorialnego (Krajowego Organizatora CAF ds. jednostek samorządu Terytorialnego) w zakresie realizacji procedury Poświadczenia Jakości Zastosowania CAF w jst oraz
- współpraca DSC z Departamentem Efektywności Wydatków Publicznych i Rachunkowości Ministerstwa Finansów w ramach promocji modelu CAF jako skutecznego narzędzia samooceny kontroli zarządczej.
Czym jest Regionalna Akademia Partnerstwa Wschodniego?
Zorganizowana na początku września Akademia Partnerstwa Wschodniego pt. „Systemy zarządzania jakością i kultura jakości" jest trzecią z serii czterech planowanych w tym roku wydarzeń dla urzędników z krajów Partnerstwa Wschodniego z zakresu projektowania i dostarczania usług cyfrowych.
Pierwsza "akademia" poświęcona projektowaniu i dostarczaniu usług zorientowanych na użytkownika została zorganizowana w Paryżu (6-10 lutego 2023 r.). Druga skupiła się na "transformacji cyfrowej" i odbyła się w Kiszyniowie (22-26 maja 2023 r.). Ostatnia, planowana na 27 listopada br. w Berlinie, ma dotyczyć sposobów zbierania spostrzeżeń i opinii użytkowników.
Kto organizuje szkolenia?
Seria szkoleń pod wspólną nazwą Akademia Partnerstwa Wschodniego jest organizowana przez SIGMA/OECD we współpracy z GIZ.
SIGMA (ang.: Support for Improvement in Governance and Management) to wspólna inicjatywa OECD (ang.: Organisation for Economic Cooperation and Development) i Unii Europejskiej (UE), finansowana głównie przez UE. Głównym celem SIGMA jest wzmocnienie podstaw lepszego zarządzania publicznego i zdolności administracji publicznej, m.in. w krajach Partnerstwa Wschodniego.
Z kolei GIZ - Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit, GmbH, to niemiecka agencja rozwoju, świadcząca usługi w zakresie międzynarodowej współpracy na rzecz rozwoju. Projekty GIZ realizowane w ramach "Funduszu Regionalnego Partnerstwa Wschodniego na rzecz Reform Administracji Publicznej" mają na celu regionalną wymianę i synergię doświadczeń i wiedzy na temat przeprojektowania usług publicznych, przyczyniając się do poprawy wydajności instytucji publicznych.