Obsługa osób ze szczególnymi potrzebami w urzędach - relacja z warsztatów
20.07.2023
18 i 19 lipca odbyły się w Warszawie warsztaty w ramach projektu „Procedury bez barier”, współfinansowanego ze środków UE. Podsumowały one przegląd procedur obsługi klienta pod kątem dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami w 90 urzędach. Uczestnicy m.in. przedstawili wnioski z przeglądu procedur w ich urzędach, rozmawiali z przedstawicielami organizacji pozarządowych i wzięli udział w zajęciach praktycznych.
Uczestnicy wydarzenia poznali wnioski z przeglądu procedur wspólne dla wszystkich urzędów oraz dla urzędów danego typu, w szczególności pod kątem planowania dalszych prac projektowych i przygotowania do działań doradczych. Wymienili się doświadczeniami z przeglądu i poznali dobre praktyki, które zaprezentowali przedstawiciele organizacji pozarządowych, m.in. w zakresie organizacji dostępnych procesów rekrutacji, dostępności stron www oraz dostępności architektonicznej.
Dobre praktyki w zakresie dostępności przedstawiły również urzędy, które biorą udział w projekcie, tj.:
- Izba Administracji Skarbowej w Lublinie,
- Archiwum Państwowe we Wrocławiu,
- Urząd Skarbowy w Bartoszycach,
- Izba Administracji Skarbowej w Katowicach.
Sesje inspiracyjne pokazały różnorodność szczególnych potrzeb, w tym perspektywę osób ze spektrum autyzmu, osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz osób głuchych. Ciekawym i praktycznym doświadczeniem było poznanie zasad i możliwości bezpiecznej ewakuacji osób ze szczególnymi potrzebami.
Uczestnicy
W warsztatach wzięli udział przedstawiciele urzędów z całej Polski:
- urzędów skarbowych,
- izb administracji skarbowej,
- archiwów państwowych,
- powiatowych inspektoratów nadzoru budowlanego,
- urzędów statystycznych,
- okręgowych urzędów miar,
- wojewódzkich urzędów ochrony zabytków.
Realizacja projektu wpisuje się w działania zaplanowane w rządowym Programie Dostępność Plus.
Więcej o „Procedurach bez barier” mogą Państwo przeczytać w Serwisie Służby Cywilnej.