W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Obsługa osób ze szczególnymi potrzebami w urzędach - relacja z warsztatów

20.07.2023

18 i 19 lipca odbyły się w Warszawie warsztaty w ramach projektu „Procedury bez barier”, współfinansowanego ze środków UE. Podsumowały one przegląd procedur obsługi klienta pod kątem dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami w 90 urzędach. Uczestnicy m.in. przedstawili wnioski z przeglądu procedur w ich urzędach, rozmawiali z przedstawicielami organizacji pozarządowych i wzięli udział w zajęciach praktycznych.

Na sali konferencyjnej siedzi kilkadziesiąt osób, patrzą na dwie prelegentki, za nimi wyświetlana jest prezentacja.

Uczestnicy wydarzenia poznali wnioski z przeglądu procedur wspólne dla wszystkich urzędów oraz dla urzędów danego typu, w szczególności pod kątem planowania dalszych prac projektowych i przygotowania do działań doradczych. Wymienili się doświadczeniami z przeglądu i poznali dobre praktyki, które zaprezentowali przedstawiciele organizacji pozarządowych, m.in. w zakresie organizacji dostępnych procesów rekrutacji, dostępności stron www oraz dostępności architektonicznej.

Dobre praktyki w zakresie dostępności przedstawiły również urzędy, które biorą udział w projekcie, tj.:

  • Izba Administracji Skarbowej w Lublinie,
  • Archiwum Państwowe we Wrocławiu,
  • Urząd Skarbowy w Bartoszycach,
  • Izba Administracji Skarbowej w Katowicach.

Sesje inspiracyjne pokazały różnorodność szczególnych potrzeb, w tym perspektywę osób ze spektrum autyzmu, osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz osób głuchych. Ciekawym i praktycznym doświadczeniem było poznanie zasad i możliwości bezpiecznej ewakuacji osób ze szczególnymi potrzebami.

Uczestnicy

W warsztatach wzięli udział przedstawiciele urzędów z całej Polski:

  • urzędów skarbowych,
  • izb administracji skarbowej,
  • archiwów państwowych,
  • powiatowych inspektoratów nadzoru budowlanego,
  • urzędów statystycznych,
  • okręgowych urzędów miar,
  • wojewódzkich urzędów ochrony zabytków.

Realizacja projektu wpisuje się w działania zaplanowane w rządowym Programie Dostępność Plus.

Więcej o „Procedurach bez barier” mogą Państwo przeczytać w Serwisie Służby Cywilnej.

Zdjęcia (3)

{"register":{"columns":[]}}