Obsługa osób ze szczególnymi potrzebami w urzędach - relacja z warsztatów dla zespołów projektowych
14.04.2023
12 i 13 kwietnia odbyły się warsztaty w ramach projektu „Procedury bez barier”, współfinansowanego ze środków UE. Dotyczyły one obsługi klienta pod kątem dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami. Miały na celu przygotować urzędy do przeglądu procedur i zaplanowanych działań doradczych.
W trakcie dwóch dni uczestnicy poznali zakładany przebieg projektu, harmonogram oraz możliwe do wdrożenia dobre praktyki z I edycji projektu. Konsultowali się z przedstawicielami organizacji pozarządowych i wzięli udział w zajęciach praktycznych.
W trakcie sesji symulacyjnych uczestnicy mogli też doświadczyć niepełnosprawności – jak to jest poruszać się na wózku lub z laską dla niewidomych. Dzięki temu mogli przekonać się, na jakie bariery napotykają osoby ze szczególnymi potrzebami, zarówno w zamkniętych przestrzeniach jak budynki urzędów, jak i w ich otoczeniu.
Uczestnicy mieli także okazję zapoznać się z internetowymi narzędziami, z których korzystają koordynatorzy i koordynatorki ds. dostępności. Pomagają one przygotować im deklarację dostępności oraz plan działania na rzecz poprawy zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
W warsztatach wzięli udział przedstawiciele urzędów z całej Polski:
- urzędów skarbowych,
- izb administracji skarbowej,
- archiwów państwowych,
- powiatowych inspektoratów nadzoru budowlanego,
- urzędów statystycznych,
- okręgowych urzędów miar,
- wojewódzkich urzędów ochrony zabytków.
Kontakt
Wykonawcą drugiej edycji projektu jest Polski Instytut Rozwoju. Kontakt do wykonawcy w sprawach związanych z organizacją warsztatów, terminów wizyt w urzędach, przeglądów procedur i działań doradczych:
• tel.: 668-588-791 lub 536-237-684
• e-mail: procedurybezbarier@pir.pl
Realizacja projektu wpisuje się w działania zaplanowane w rządowym Programie Dostępność Plus.
Więcej o „Procedurach bez barier” mogą Państwo przeczytać w Serwisie Służby Cywilnej.