W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Plan szkoleń centralnych w służbie cywilnej na 2024 r.

21.03.2024

Szefowa Służby Cywilnej ustaliła Plan szkoleń centralnych w służbie cywilnej na 2024 rok. Tak jak każdego roku staraliśmy się, aby tematy szkoleń odpowiadały potrzebom szkoleniowym członków korpusu służby cywilnej oraz bieżącym wyzwaniom, z którymi musi mierzyć się administracja. Plan pozytywnie zaopiniowała dziś Rada Służby Publicznej.

Grafika ozdobna

Tematy szkoleń centralnych

Tematy szkoleń centralnych w 2024 roku to:

Jak stosować nowe przepisy prawa pracy, w tym te dotyczące czasu pracy w służbie cywilnej

Szkolenie przybliży uczestnikom zmiany, jakie zostały wprowadzone w kodeksie pracy w 2023 r. Przekażemy także aktualne informacje na temat ważnych wyroków, stanowisk PIP i MRPiPS oraz orzecznictwa dotyczącego zmian w prawie pracy. Omówimy również zasady dotyczące czasu pracy członków korpusu oraz rozliczania godzin nadliczbowych.

Jak zapobiegać i rozwiązywać konflikty w zespole, w tym przeciwdziałać mobbingowi

Każda organizacja, także ta, która funkcjonuje w służbie cywilnej, aby sprawnie realizować swoje cele i zadania bazuje na efektywnych, kreatywnych i dobrze funkcjonujących zespołach. W grupie osób i nie zawsze zbieżnych interesów pojawiają się jednak konflikty, które mają z kolei wpływ na współdziałanie. W trakcie szkolenia omówimy m.in.  jak rozpoznać przyczyny i rodzaje konfliktów, jak skutecznie je rozwiązywać oraz jak przeciwdziałać mobbingowi poziomemu.

Jak być efektywnym i empatycznym zarządzającym na miarę czasów cyfrowych

Osoby na stanowiskach kierowniczych mają różne doświadczenia zawodowe i wzorce kierowania zespołem. Na co dzień mierzą się z zarządzaniem zespołem pracującym zdalnie lub hybrydowo. Wymaga to od nich, aby rozwijali dodatkowe umiejętności zarządcze. W trakcie szkolenia omówimy m.in. jak komunikować się z zespołem, jak organizować pracę i współpracę, zwłaszcza w pracy zdalnej lub hybrydowej, a także jak rozwijać kompetencje społeczno-emocjonalne w pracy.

Sztuczna inteligencja w pracy urzędu - szanse i zagrożenia

W związku z rosnącą popularnością rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji (AI) warto znać ich potencjał. Poprzez to szkolenie chcemy pokazać członkom korpusu służby cywilnej, jak można wykorzystać sztuczną inteligencję w pracy urzędu, a jednocześnie wyczulić na ewentualne zagrożenia.

Jak wzmacniać odporność psychiczną

Szkolenie obejmie najważniejsze zagadnienia poruszone na szkoleniach zrealizowanych z tego tematu w zeszłym roku. Jego krótka i zdalna forma pozwoli na udział większej liczbie osób, które zyskają wiedzę i umiejętności praktyczne w obszarze budowania odporności psychicznej. Na szkoleniu omówimy m.in. wpływ emocji i stresu na osobistą efektywność, znaczenie świadomości na temat własnych zasobów do radzenia sobie z codziennymi obowiązkami.

Webinary

Aby przekazać istotne informacje jak najszerszej grupie członków korpusu służby cywilnej, wprowadzamy w tym roku nową formę szkoleniową - webinar. Będą to krótkie wykłady dla dużej grupy uczestników, prowadzone zdalnie w czasie rzeczywistym, za pomocą aplikacji internetowej. Uczestnicy będą mogli zadawać pytania na czacie.

Tematy webinarów:

Cyberbezpieczeństwo

Poprzez ten webinar chcemy przypomnieć pracownikom urzędów, jak chronić dane urzędu i obywateli przed atakami cyberprzestępców, jak bezpiecznie użytkować systemy informatyczne i korzystać z przeglądarek internetowych. Przybliżmy także podstawy prawne bezpieczeństwa cyfrowego oraz jak postąpić, jeśli wystąpi cyberincydent.

Badanie kompetencji miękkich

Program webinaru przybliży uczestnikom m.in. czym są kompetencje miękkie i jakie jest ich znaczenie w procesie rekrutacji i rozwoju pracowników oraz na czym polega wywiad sytuacyjny i behawioralny.

Dostępna służba cywilna

Poprawa dostępności urzędów i usług, które świadczą urzędy służby cywilnej, jest jednym z priorytetów Szefowej Służby Cywilnej. Celem webinarów jest wsparcie urzędów w realizacji ich zadań w zakresie dostępności.

Etyka w pracy urzędnika

Chcemy podnosić świadomość etyczną członków korpusu służby cywilnej i przeciwdziałać niepożądanym zjawiskom, które mogą wystąpić w codziennej pracy. W programie planujemy uwzględnić m.in. następujące zagadnienia: etos służby publicznej, podstawy prawne, bezstronność, bezinteresowność, konflikt interesów, lojalność, neutralność polityczna i wizerunek służby publicznej oraz aktywność w Internecie i mediach społecznościowych.

Materiały

Plan szkoleń centralnych w służbie cywilnej na 2024 rok
Plan szkoleń centralnych w służbie cywilnej na 2024 rok.pdf 0.22MB

XVI posiedzenie Rady Służby Publicznej

Dzisiejsze posiedzenie było pierwszym, które poprowadziła nowo powołana przewodnicząca Maria Małgorzata Janyska. W posiedzeniu wzięła udział szefowa służby cywilnej Anita Noskowska-Piątkowska oraz kierownictwo i pracownicy Departamentu Służby Cywilnej KPRM.

Rada Służby Publicznej

RSP to organ opiniodawczo-doradczy, który działa przy Prezesie Rady Ministrów. Przepisy ustawy o służbie cywilnej przewidują, że Rada Służby Publicznej liczyć może od 7 do 9 członków, których kadencja trwa 4 lata. Członkowie Rady pełnią swoje funkcje społecznie, do czasu powołania ich następców.

Materiały

Uchwała nr 34 w sprawie planu szkoleń centralnych w służbie cywilnej na 2024 r.
Uchwała nr 34 w sprawie planu szkoleń centralnych w służbie cywilnej na 2024 r..pdf 0.50MB

Zdjęcia (3)

{"register":{"columns":[]}}