W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Pokój dla rodzica z dzieckiem

Czy z dzieckiem możemy przyjść do pracy? Dlaczego nie?! Takie rozwiązanie jest korzystne dla obu stron (rodzica i pracodawcy) w sytuacjach losowych. Pracodawca może zgodzić się na to, aby pracownik przyszedł do pracy z dzieckiem. Nie może to być jednak rozwiązanie długoterminowe dla rodzica, który ma zapewnić dziecku opiekę np. w wakacje.

Aby zapewnić dziecku opiekę, trzeba zadbać o przyjazne i bezpieczne otoczenie. Biura nie są do tego przystosowane. Wiele przedmiotów, które znajdują się w pokojach biurowych, jak biurka, krzesła, sprzęt biurowy, wystające kable – jest dla dzieci niebezpiecznych. Obecność dzieci może przeszkadzać osobom, z którymi pracownik dzieli pokój. Dobrym rozwiązaniem jest wydzielenie w urzędzie i udostępnienie pracownikom pokoju dla rodzica z dzieckiem. To miejsce, w którym dziecko będzie miało bezpieczną przestrzeń do zabawy, a rodzic – stanowisko pracy.

Miejsce pracy w takim pokoju pracodawca powinien wyposażyć m.in. w sprzęt komputerowy, tak aby pracownik mógł wykonywać swoje obowiązki. Powinna też być wydzielona przestrzeń dla dziecka, strefa, w której będzie ono mogło bawić się swobodnie i bezpiecznie. Dlatego poza wyposażeniem biurowym w pokoju powinny znajdować się inne meble, np. stolik do rysowania i krzesełko, a także zabawki. Dodatkowym wyposażeniem mogą być np. łóżeczko, przewijak, podgrzewacz do butelek i inne akcesoria potrzebne do codziennej opieki nad małym dzieckiem.

Jak to wygląda w praktyce

Magda jest mamą dwóch chłopców – Adasia, lat 5 i Szymona, lat 3. Jest też pracownikiem wydziału, który nadzoruje projekty. Magda kończy pracę nad ważnym projektem i do końca dnia musi przekazać go przełożonym do akceptacji. Właśnie odebrała telefon z informacją, że w przedszkolu jest awaria wodociągu i musi natychmiast odebrać dzieci z przedszkola. Ich tata jest w delegacji, Magda nie może też liczyć tego dnia na pomoc innych osób. Żaden z jej współpracowników nie wie o tym projekcie tyle, co ona. Pracodawca Magdy rozumie takie sytuacje, dlatego w urzędzie jest pokój dla rodzica z dzieckiem. Magda może tam kontynuować swoją pracę przy komputerze, a chłopcy — bawić się klockami i oglądać książeczki.

Korzyści dla pracodawcy

  • Kształtuje swój pozytywny wizerunek pracodawcy przyjaznego rodzinie.
  • Zyskuje bardziej zmotywowanych pracowników.
  • Mniej nieobecności pracowników spowodowanych opieką nad dziećmi.
  • Większy komfort pracy (dzieci pracownika są pod opieką rodzica, w innym pomieszczeniu niż współpracownicy).

Korzyści dla pracownika

  • Godzi obowiązki rodzica i pracownika, bo w trudnych (losowych) sytuacjach może opiekować się dzieckiem w pracy.
  • Może bez przeszkód wykonywać swoje obowiązki.
  • Nie ma poczucia, że z powodu nieprzewidzianych sytuacji zaniedbuje obowiązki, np. nie dokończy zadania.
  • Rzadziej powodem jego nieobecności w pracy jest konieczność opieki nad dziećmi.

Przykładowe urzędy, które wprowadziły to rozwiązanie

  • Kancelaria Prezesa Rady Ministrów
  • Ministerstwo Cyfryzacji
  • Ministerstwo Finansów
  • Ministerstwo Spraw Zagranicznych
  • Ministerstwo Sprawiedliwości
  • Ministerstwo Zdrowia
{"register":{"columns":[]}}