Poświadczenie Jakości Zastosowania CAF z wykorzystaniem nowoczesnych technologii
21.05.2020
Starostwo Powiatowe w Nowej Soli zgłosiło się do udziału w procedurze Poświadczenia Jakości Zastosowania Wspólnej Metody Oceny (PJZ CAF). Obostrzenia sanitarne związane z COVID-19 skłoniły zainteresowane strony do przeprowadzenia procedury całkowicie zdalnie. Dzięki technologii cyfrowej pandemia nie musi stanowić już przeszkody dla jednostek samorządu terytorialnego, by ubiegać się o tytuł Skutecznego Użytkownika CAF.
Wizyta na miejscu w organizacji i spotkania z zainteresowanymi stronami to ważny element całej procedury PJZ CAF. Ma ona na celu zbadanie m.in. przygotowania do i sam przebieg samooceny, jej rezultatów i zmian jakie zaszły w organizacji w efekcie zastosowania CAF. Tym razem stan epidemii uniemożliwił standardowe podejście do organizacji wizyty i dokończenie procedury Poświadczenia. Odpowiedzialni za procedurę w Starostwie Powiatowym eksperci CAF:
- Sławomir Wysocki (ekspert wiodący i inicjator wykorzystania technologii cyfrowej) i
- Anna Gaik-Ślęzak (ekspert pomocniczy)
przeprowadzili wywiady w kluczowymi zainteresowanymi stronami Starostwa online. W tak przygotowanym spotkaniu uczestniczyli:
- Iwona Brzozowska - starosta,
- Sylwia Wojtasik - członek zarządu,
- Jarosław Dykiel - sekretarz starostwa-,
- Wiesław Piec - koordynator CAF wytypowany do tej funkcji przez kierownictwo urzędu,
- członkowie zespołu samooceny i członkowie zespołów projektowych,
- a także – w roli obserwatora – krajowa korespondentka CAF, Katarzyna Dudzik.
Samo spotkanie przebiegło bez większych trudności technicznych. Było to możliwe dzięki wcześniejszej weryfikacji sprzętu i połączenia. Wizyta na miejscu w formacie online jest rozwiązaniem innowacyjnym w Polsce, ale sprawdzonym już w innych krajach UE. Tym samym technologia cyfrowa eliminuje bariery w przeprowadzaniu procedury PJZ CAF również w naszym kraju. Wnioski ze spotkania pomogą w organizacji wizyt w formacie online.
Starostwo Powiatowe w Nowej Soli już po raz trzeci przeprowadziło samoocenę z wykorzystaniem modelu CAF. W tym roku ubiega się o odnowienia, uzyskanego w 2018 roku, tytułu Skutecznego Użytkownika CAF.
Co to jest PJZ CAF?
To procedura, w ramach której organizacja – użytkownik CAF – uzyskuje informację zwrotną na temat prawidłowości samooceny, przeprowadzonej według tego modelu, oraz wybranych przez nią kierunków wiodących do osiągnięcia doskonałości funkcjonowania w perspektywie długofalowej.
Celem PJZ CAF, zgodnie z wypracowanymi na szczeblu europejskim zasadami, jest m.in.:
- utrzymać jakość zastosowania CAF i jego oddziaływanie na organizację;
- uzyskać wiedzę, czy w rezultacie zastosowania CAF organizacja kieruje się wartościami Kompleksowego Zarządzania Jakością (ang. Total Quality Management – TQM),
- utrzymywać i odnawiać entuzjazm do stałego doskonalenia organizacji;
- nagradzać organizacje, które już rozpoczęły drogę do ciągłego doskonalenia, bez osądzania osiągniętego przez nie poziomu doskonałości.
Na podstawie pozytywnej opinii ekspertów CAF i rekomendacji krajowego korespondenta CAF, krajowy koordynator wydaje decyzje o Poświadczeniu Jakości Zastosowania CAF, a organizacja uzyskuje tytuł „Skutecznego użytkownika CAF”.
Kto może ubiegać się o tytuł „Skutecznego Użytkownika CAF”?
W Polsce procedura PJZ CAF jest dostępna dla jednostek samorządu terytorialnego. Więcej na temat warunków uczestnictwa w procedurze jest dostępne na stronie NIST.