Rządowy Program Dostępność Plus
Rządowy Program Dostępność Plus to pierwszy program, który obejmuje tematykę dostępności w Polsce kompleksowo. Jego cele to:
- zapewnić osobom o szczególnych potrzebach swobodny dostęp do dóbr, usług oraz możliwości udziału w życiu społecznym i publicznym;
- dostosować przestrzeń publiczną do potrzeb wszystkich obywateli;
- wzmocnić 8 obszarów: architekturę, transport, edukację, służbę zdrowia, cyfryzację, usługi, konkurencyjność i koordynację.
Ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami określa obowiązki podmiotów publicznych oraz minimalne wymagania w zakresie dostępności architektonicznej, cyfrowej i informacyjno-komunikacyjnej:
Jak zapewnić dostępność architektoniczną?
O dostępności architektonicznej mówimy, kiedy:
- w przestrzeni komunikacyjnej budynków nie ma barier poziomych i pionowych;
- urządzenia zainstalowane w budynku lub zastosowane w nim środki techniczne i rozwiązania architektoniczne umożliwiają dostęp do wszystkich pomieszczeń, z wyłączeniem pomieszczeń technicznych;
- w budynku znajdują się informacje na temat rozkładu pomieszczeń – chodzi o informacje, które można przeczytać, są dostępne przez dotyk lub głosowo;
- psy asystujące mogą wejść do budynku razem ze swoimi właścicielami;
- możliwe są ewakuacja lub inne sposoby ratowania osób, także tych ze szczególnymi potrzebami.
Jak zapewnić dostępność cyfrową?
Dostępność cyfrową strony internetowej i aplikacji mobilnej zapewniamy, kiedy są one:
- funkcjonalne,
- kompatybilne,
- postrzegalne (dają się postrzegać za pomocą zmysłów),
- zrozumiałe.
Wymagania te określono w załączniku do Ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych.
Zapoznaj się z aktualnościami na stronie Dostępność cyfrowa, na portalu gov.pl.
Jak zapewnić dostępność informacyjno-komunikacyjną?
Dostępność informacyjno-komunikacyjną zapewniamy, kiedy:
- obsługujemy klientów tak, by komunikować się skutecznie (np. porozumiewamy się językiem migowym) lub wykorzystujemy zdalny dostęp online do usługi tłumacza przez strony internetowe i aplikacje;
- zainstalowaliśmy urządzenia lub inne środki techniczne do obsługi osób słabosłyszących (w szczególności pętle indukcyjne, systemy FM lub urządzenia oparte na innych technologiach, których celem jest wspomaganie słyszenia);
- poinformowaliśmy na naszej stronie internetowej, jaki jest zakres naszej działalności – informacja ta może być w formie: elektronicznego pliku zawierającego tekst, który można odczytać maszynowo, nagrania treści w polskim języku migowym oraz informacje w języku łatwym do czytania (ang. easy-to-read);
- sposób, w jaki komunikujemy się, dostosowujemy do potrzeb odbiorców usług publicznych. Na wniosek osoby ze szczególnymi potrzebami komunikujemy się w formie określonej w jej wniosku.
Koordynator do spraw dostępności
Każdy urząd ma obowiązek wyznaczyć co najmniej jedną osobę, która będzie pełnić funkcję koordynatora do spraw dostępności. Najważniejsze zadania koordynatora to:
- wspierać osoby ze szczególnymi potrzebami, by ułatwić im dostęp do usług, które świadczy urząd;
- przygotować i koordynować wdrażanie planu działania na rzecz dostępności urzędu;
- systematycznie sprawdzać działalność urzędu pod kątem dostępności.
Na to, by powołać koordynatorów do spraw dostępności, urzędy mają czas do września 2020 r.
Zachęcamy, by odwiedzać serwis Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej. Znajdziemy tam pełną informację o programie.
Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej przygotowało poradnik "Jak wdrażać Ustawę o zapewnianiu dostępności?" - zachęcamy aby się Państwo z nim zapoznali.
Materiały
Jak wdrażać ustawę o dostępności? PoradnikJak_wdrażać_ustawę_o_dostępności_-_poradnik.pdf 2.08MB Niezbędnik koordynatora dostępności
Niezbędnik koordynatora dostępności.docx 0.37MB Niezbędnik koordynatora dostępności
Niezbędnik koordynatora dostępności.pdf 0.67MB
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami Dz.U. 2019 poz. 1696
Ustawa z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych Dz.U. 2019 poz. 848