Prosty język w administracji publicznej - relacja ze spotkania
27.05.2021
Dziś na spotkaniu Zespołu do spraw promocji prostego języka w urzędach administracji rządowej swoimi doświadczeniami dzielili się eksperci z trzech urzędów administracji publicznej. Dobre praktyki, które przedstawili na forum, pokazały proces upraszczania komunikacji urzędu z różnych perspektyw.
IV spotkanie liderów prostego języka w służbie cywilnej było okazją do rozmowy m.in. o dostępności. Najważniejszy wniosek z tej dyskusji jest taki, że bez prostego języka nie możemy zapewnić dostępności cyfrowej i komunikacyjno-informacyjnej. Dotyczy to wszystkich typów tekstów urzędowych – także naszych stron i serwisów internetowych.
Tematy wystąpień
- Otwarcie spotkanie i ukierunkowanie dyskusji – Hubert Wojtach, zastępca dyrektora Departamentu Służby Cywilnej KPRM.
- „Recepta na prosty język w BRPP” – dobre praktyk Biura Rzecznika Praw Pacjenta przedstawił Jarosław Fiks, dyrektor generalny BRPP i Agnieszka Chmielewska, radca Rzecznika Praw Pacjenta.
- Język prosty, łatwy i …skuteczny – o doświadczeniach Urzędu m.st. Warszawy w upraszczaniu języka opowiedzieli eksperci z Biura Organizacji Urzędu m.st. Warszawy – Paweł Burlewicz, koordynator projektu „Prosty język – jasna sprawa” i Anna Malinowska.
- Dostępn@ KPRM – wyzwanie i obowiązek – o projekcie Dostępn@ KPRM i działaniach ukierunkowanych na poprawę dostępności Kancelarii Prezesa Rady Ministrów opowiedziała Anna Grzechnik-Wołosiuk, koordynator ds. dostępności w KPRM.
Różne drogi, wspólny cel
Styl pisania tekstów językiem zrozumiałym sprawia, że dla odbiorcy sprawa jest jasna. Wie wtedy, co zrobić, czego od niego oczekujemy, a czego (i dlaczego) wymagamy jako przedstawiciele instytucji publicznych.
Więcej o prostym języku – w tym o pracach zespołu – przeczytają Państwo w zakładce Prosty język w Serwisie Służby Cywilnej.
Kolejne spotkanie zespołu planujemy zorganizować jesienią.