W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Relacja z webinarium OECD dotyczącego roli przywództwa

07.10.2020

30 września odbyło się webinarium nt. kluczowego znaczenia przywództwa dla wydajnego funkcjonowania służby cywilnej (ang. „Leadership for a high performing civil service”). Głównym przedmiotem spotkania była prezentacja dokumentu roboczego o tym samym tytule. Jest on efektem projektu realizowanego w latach 2017-2019, w ramach którego PEM opracowało dziewięć studiów przypadku i zorganizowało serię warsztatów.

Logo OECD. Od lewej rysunek kuli ziemskiej w barwach błękitnych, kontynenty zaznaczone jaśniejszym odcieniem. Dalej w prawo dwa zielono-szare elementy graficzne, przypominające otwarte okładki książek, skierowane grzbietami w prawo. Dalej w prawo napis szarymi literami: OECD.

Raport zawiera analizy systemów dot. zarządzania wysokimi urzędnikami w Australii (Nowa Południowa Walia), Estonii, Finlandii, Francji, Holandii, Izraelu, Kanadzie, Korei Płd. i Wielkiej Brytanii.

Autorzy dokumentu przeanalizowali i zidentyfikowali dwa obszary, które determinują skuteczne przywództwo:

  1. Zdolności przywódcze (tj. umiejętności, kompetencje, zachowania, style), które są niezbędne do reagowania na złożone wyzwania w zakresie polityk).
  2. Polityki, procesy i narzędzia potrzebne do rozwijania tych zdolności i wspierania wysokich urzędników w korzystaniu z nich (system).

W dziewięciu studiach przypadków zidentyfikowano wspólne zdolności przywódcze, pomimo dużej różnorodności tematów i kontekstów krajowych: przywództwo oparte na wartościach, otwarta integracja (włączenie/inkluzja), zarządzanie organizacją, współpraca w sieci.

Kolejnym czynnikiem kluczowym dla skuteczności i jakości przywództwa są odpowiednie systemy zarządzania wysokimi urzędnikami służby cywilnej. Powinny one dostosować procesy i narzędzia polityk, aby wyposażyć wysokich urzędników w odpowiednie zdolności i środowisko sprzyjające osiąganiu celów rządowych. Model OECD proponuje dwie główne funkcje takiego systemu:

  • pozyskanie ludzi z odpowiednimi kompetencjami i zdolnościami na stanowiska kierownicze;
  • zapewnienie liderom odpowiedniego środowiska, gdy obejmą już stanowisko, w tym:
    • wyznaczanie jasnych celów, odpowiedni poziom autonomii i odpowiedzialności;
    • dostęp do możliwości ciągłego uczenia się,
    • odpowiednie narzędzia zarządzania, w tym finansowe, komunikacyjne, systemy HR, dane i informacje;
    • budowanie relacji pomiędzy politykami i wysokimi urzędnikami w oparciu o wzajemne zaufanie i stabilność.

Webinarium zorganizowały działające w ramach Komitetu Zarządzania Publicznego OECD – grupa robocza ds. zarządzania i zatrudnienia publicznego oraz sieć szkół rządowych.

 

 

{"register":{"columns":[]}}