W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Stołówka pracownicza, pomieszczenie socjalne

Chyba każdy urzędnik jadł kiedyś posiłek nad klawiaturą, w pośpiechu, wśród papierów, przy dzwoniącym telefonie. Nie jest to komfortowa sytuacja ani dla jedzącego, ani dla jego współpracowników w pokoju. Jest to niehigieniczne i niezdrowe. W skrajnych przypadkach, jedząc przy biurku możemy spowodować zniszczenie dokumentów służbowych czy zalanie sprzętu. Dlatego możliwość zjedzenia posiłku w stołówce pracowniczej albo w pomieszczeniu socjalnym jest ważna, zarówno z punktu widzenia pracownika, jak i pracodawcy.

W niektórych urzędach nie ma możliwości zorganizowania stołówki, która musi spełniać wiele różnych norm w zakresie bezpieczeństwa i higieny. Przygotowanie pomieszczenia socjalnego lub aneksu kuchennego jest dużo łatwiejsze. Czasem pojawia się okazja, aby przekształcić w takie miejsce niezagospodarowane pomieszczenia biurowe.

Wyposażenie takiego pomieszczenia socjalnego zależy od możliwości pracodawcy i potrzeb pracowników. Standardowym wyposażeniem takiego aneksu kuchennego są np.:

  • zlew,
  • lodówka,
  • czajnik elektryczny,
  • kuchenka mikrofalowa,
  • miejsce do przechowania drobnych artykułów spożywczych (np. herbaty, napojów, przypraw), artykułów kuchennych (np. talerzy, sztućców) oraz higienicznych (np. myjek, środków czyszczących).

Jeżeli to możliwe i przestrzeń na to pozwala, można w takim pomieszczeniu wydzielić też − oprócz miejsca na przygotowanie posiłku − miejsce, które pozwala wygodnie go zjeść.

Dużo bardziej złożone jest zorganizowanie stołówki. Jeśli jest to możliwe, warto to zrobić. Można też rozważyć dodatkowe rozwiązania, jak np.:

  • abonamenty dla pracowników, które umożliwiają zakup tańszych posiłków, a ajentowi zapewniają pewność sprzedaży,
  • umożliwienie pracownikom spożywania w stołówce obiadów, które przynoszą z domu,
  • przygotowanie różnych zestawów dań, w tym dań wegetariańskich, tańszych zestawów dnia,
  • umożliwienie spożycia posiłku klientom urzędu.

Jak to wygląda w praktyce

Mikołaj lubi gotować. Jest singlem i ugotowany obiad wystarcza mu na 2-3 dni. Mieszka dość daleko od urzędu, w którym pracuje i dojazd do pracy zajmuje mu dużo czasu. Mikołaj pracuje w sali obsługi klienta. Nie może tam zjeść obiadu, a jedzenie na stołówce pracowniczej mu nie odpowiada. Do tego trudno znaleźć tam wolne miejsce, aby zjeść obiad przyniesiony z domu. Dlatego Mikołaj zainicjował akcję, aby utworzyć pokój socjalny, w którym można spożywać posiłki. Dzięki jego pomysłowi i zaangażowaniu udało się przekonać kierownictwo urzędu, aby przeznaczyć na ten cel mały magazyn i wyposażyć go w podstawowe sprzęty kuchenne. Mikołaj wraz z innymi pracownikami przynieśli z domu różne przedmioty, które pomogły stworzyć bardziej przytulną atmosferę. Teraz on, jego koleżanki i koledzy mogą spożywać swoje posiłki w przyjaznym miejscu, w miłym towarzystwie. To rozwiązaniu sprzyja też integracji pracowników.

Weronika nie lubi gotować, co jest utrapieniem nie tylko dla niej samej, ale również jej dzieci. Na szczęście w urzędzie ma świetną stołówkę, w której jest duży wybór dań. Najemca stołówki wprowadził abonamenty obiadowe dla pracowników, którzy regularnie się tam stołują. Dzięki temu pracownicy mogą kupić tańsze obiady. Weronika kupuje tam również obiady dla swoich dzieci, które szczególnie uwielbiają naleśniki z serem i pierogi z jagodami.

Korzyści dla pracodawcy

  • Kształtuje pozytywny wizerunek pracodawcy, który dba o pracowników.
  • Buduje pozytywny wizerunek wśród klientów.
  • Bezpieczeństwo służbowego sprzętu i dokumentów.

Korzyści dla pracownika

  • Komfortowa przerwa w pracy na zjedzenie posiłku.
  • Dba o swoje zdrowie (m.in. zdrowy żołądek i kręgosłup).
  • Integruje się ze współpracownikami.
  • Może zaoszczędzić pieniądze, dzięki jedzeniu swoich posiłków albo korzystając z abonamentów

Przykładowe urzędy, które wprowadziły to rozwiązanie

  • Kancelaria Prezesa Rady Ministrów [zdjęcie pokoju socjalnego]
  • Ministerstwo Edukacji Narodowej
  • Ministerstwo Pracy, Rozwoju i Technologii

Zdjęcia (1)

{"register":{"columns":[]}}