W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Szesnaste spotkanie zespołu doradców ds. etyki w służbie cywilnej

12.12.2024

Wczoraj w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów odbyło się 16. spotkanie zespołu doradców ds. etyki w służbie cywilnej. Uczestnicy rozmawiali o ochronie sygnalistów w służbie cywilnej oraz sztucznej inteligencji i możliwościach jej wykorzystania przez doradców. Uczestnicy wzięli również udział warsztatach dot. dylematów etycznych członków korpusu służby cywilnej. Doradców powitała szefowa służby cywilnej, Anita Noskowska-Piątkowska.

Za stołem konferencyjnym siedzi osiem osób ( 6 kobiet i 2 mężczyzn). W tle baner z logo szefa służby cywilne. Po lewej i prawej stronie od baneru flagi Polski i UE. Kobieta przy stole konferencyjnym przemawia do mikrofonu. Na pierwszym planie uczestnicy konferencji ( na zdjęciu widoczny jeden stół)

Ochrona sygnalistów w służbie cywilnej

Pierwsza sesja dotyczyła ochrony sygnalistów. Omówiono zewnętrzne kanały informowania o nieprawidłowościach.

Prezentacje wygłosili:

  • Mirosława Brzostek-Kleszcz, zastępca dyrektora Departamentu Prawa Pracy (DPP) MRPiPS,
  • Katarzyna Jędrzejewska, główny specjalista ds. legislacji DPP MRPiPS,
  • Juliusz Wrębiak, główny specjalista ds. legislacji DPP MRPiPS.

Następnie Monika Kos, radca w Wydziale ds. Kontroli i Koordynacji Przeciwdziałania Nieprawidłowościom Biura Kontroli i Audytu Wewnętrznego w Ministerstwie Finansów przedstawiła projekt procedury przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych kierowanych do Ministra Finansów i podejmowania działań następczych.

Na zakończenie tej sesji Katarzyna Dudzik, koordynatorka zespołu doradców, omówiła wyniki ankiety „Ochrona sygnalistów – procedura zgłoszeń wewnętrznych”. Za pomocą ankiety zebraliśmy informacje na temat stanu wdrożenia procedury zgłoszeń wewnętrznych w wybranych urzędach oraz oceny dobrych praktyk, które publikujemy w Serwisie Służby Cywilnej.

  • Do 6 grudnia odpowiedzi udzieliły 43 urzędy z 67 zaproszonych do wypełnienia ankiety.
  • 41 urzędów potwierdziło funkcjonowanie procedury zgłoszeń wewnętrznych.
  • Ocena dobrych praktyk: 91% respondentów znało dobre praktyki, a niemal wszyscy ocenili je jako użyteczne lub bardzo użyteczne.
  • Za najbardziej użyteczne praktyki respondenci uznali: zespół rozpatrujący zgłoszenia, procedura zgłoszeń jako załącznik do zarządzenia, ochrona w związku ze zgłoszeniem, strategia komunikacji zgłaszania nieprawidłowości.

Generatywna sztuczna inteligencja (Gen AI)

Kamil Giera ekspert z Departamentu Badań i Innowacji Ministerstwa Cyfryzacji w prezentacji „Generatywna sztuczna inteligencja w służbie doradców ds. etyki” omówił m.in.:

  • przykłady wykorzystania Gen AI: Analiza danych, wspomaganie decyzji, tworzenie materiałów informacyjnych, analiza orzecznictwa,
  • zasady korzystania z Gen AI: Ochrona danych, unikanie halucynacji, stronniczości oraz naruszeń własności intelektualnej.

Dr Agnieszka Karlińska, ekspertka AI z państwowego instytutu badawczego NASK w prezentacji „Jak duże modele językowe mogą bezpiecznie wspierać służbę cywilną?” omówiła istotę, zasady tworzenia i sposoby działania projektowanego modelu językowego PLLuM Polish Large Language Model. 

Warsztaty „Dylematy etyczne członków korpusu służby cywilnej”

W trakcie warsztatów uczestnicy wymieniali się wiedzą i informacją na temat sposobu analizy złożonych dylematów etycznych, z którymi mogą spotkać się członkowie zespołu w ramach realizacji zadań doradcy.  

Podstawą były pytania, które zgłaszali uczestnicy webinarów „Etyka w pracy urzędnika”, a które zorganizujemy w ramach tegorocznego Planu szkoleń centralnych w służbie cywilnej. 

W spotkaniu wzięło udział blisko 90 osób z urzędów w całym kraju. Kolejne spotkanie planujemy na II kwartał 2025 r.

Więcej na temat prac zespołu doradców ds. etyki w zakładce „Etyka w urzędzie”. 

 
{"register":{"columns":[]}}