Wolontariat pracowniczy
Chcesz zrobić coś pożytecznego dla innych, ale nie wiesz, jak się do tego zabrać? Chcesz pomóc innym, ale sam nie dasz rady? Możesz zaangażować się w wolontariat pracowniczy. Jest to inicjatywa pracowników, ale pracodawca może ją wspierać na różne sposoby. Cel i rodzaj pomocy mogą być dowolne. Warunkiem jest, aby pracownicy urzędu angażowali się w wybrany projekt dobrowolnie, nieodpłatnie i poza godzinami pracy.
Rodzaj działań wolontariackich zależy od potrzeb lokalnych społeczności, pomysłowości i przedsiębiorczości pracowników. Mogą to być:
- pomoc w pracach biurowych (np. porządkowanie dokumentacji),
- bezpośrednia pomoc ludziom i zwierzętom (np. spotkania w domach pomocy społecznej, wyprowadzanie psów w schronisku, zbiórka darów),
- praca w terenie (np. porządkowanie terenu, prace remontowe).
Pracodawca może popierać pomysły pracowników, np. promując je lub wspierając organizacyjnie. Pracodawca może np.:
- udostępnić pomieszczenie, gdzie pracownicy, którzy zaangażowali się w wolontariat spotykaliby się, organizowali zbiórki darów itp.,
- przekazać niewykorzystywane w urzędzie materiały (np. kartony do pakowania).
Informacje o działaniach wolontariackich można publikować w intranecie, zamieszczać na tablicach ogłoszeniowych, przekazywać na spotkaniach z pracownikami.
Dobrą praktyką jest poinformować po zakończonej akcji wszystkich pracowników o jej efektach. Ci, którzy się w to zaangażowali, poczują, że ich pracę docenili inni. Może to też zachęcić pozostałych, by dołączyli do wolontariuszy i zaangażowali się w kolejną akcję w urzędzie.
Jak to wygląda w praktyce
Marcin ma dwójkę dzieci, które co tydzień biorą udział w warsztatach rękodzielniczych w świetlicy środowiskowej. Szybko zorientował się, że wymaga ona remontu, ale wiąże się to z wydatkami, na które nie stać gminy. Marcin porozmawiał z dyrektorką świetlicy i postanowił działać. W intranecie i na tablicy ogłoszeń urzędu, w którym pracuje, zamieścił informacje na temat sytuacji świetlicy. Opisał tam, czym zajmują się jej pracownicy, a także, jakie ma potrzeby. Za najważniejszą z nich Marcin uznał odświeżenie i wyposażenie nowych pomieszczeń, w których miały odbywać się zajęcia dla najmłodszych. Z ogłoszenia wynikało też, jak pracownicy mogą pomóc. Przede wszystkim potrzebni byli wolontariusze do malowania pomieszczeń, położenia wykładzin i montażu nowych mebli. Potrzebne były narzędzia do malowania, farby, a także nowe gry, zabawki i książki dla dzieci.
Pracodawca w urzędzie, w którym pracuje Marcin, przeznaczył jedną salę na zbiórkę tych przedmiotów. Przekazał też kartony po materiałach biurowych, tak aby można było zapakować i bezpiecznie przewieźć zebrane rzeczy. Dyrektor generalny urzędu zaangażował się w inicjatywę osobiście i zachęcał do tego innych. W efekcie w dwie soboty pracownicy urzędu przygotowali pomieszczenia dla najmłodszych, a dzieci mogły zacząć swoje zajęcia od razu po wakacjach. Dzięki tej akcji Marcin lepiej poznał swoich współpracowników. Okazało się też, że jeden z nich uprawia ulubioną dyscyplinę sportu Marcina, czyli triathlon. Dzięki temu zyskał partnera do wspólnych treningów.
Korzyści dla pracodawcy
- Kształtuje swój pozytywny wizerunek jako pracodawca, który daje przykład innym instytucjom i upowszechnia ideę pomocy potrzebującym.
- Pracownicy bardziej identyfikują się z pracodawcą.
- Kandydaci do pracy, którzy szukają pracodawcy zaangażowanego społecznie, interesują się jego ofertą pracy częściej niż dotąd.
- Pracownicy są ze sobą bardziej zintegrowani, a atmosfera w pracy jest lepsza.
- Promuje pozytywne wartości, takie jak pomoc innym, współpraca.
- Może nawiązywać współpracę z organizacjami pozarządowymi i współdziałać w różnych obszarach.
Korzyści dla pracownika
- Może pomagać innym.
- Może podzielić się swoją pasją i wykorzystać zdolności, których nie wykorzystuje w pracy.
- Rozwija się, bo doskonali swoje umiejętności i nabywa nowe.
- Buduje lepszą atmosferę w pracy, więź ze współpracownikami.
Przykładowy urząd, który wprowadził to rozwiązanie
- Kancelaria Prezesa Rady Ministrów