Wsparcie doradcze dla koordynatorów do spraw dostępności – raport podsumowujący
12.03.2024
Jak poprawić dostępność w urzędzie szybko i małym kosztem? Jakie działania wpisać do planu dostępności? Co należy do obowiązków urzędów, a co jest dobrą praktyką? Odpowiedź na te pytania znajdą Państwo w raporcie podsumowującym wsparcie doradcze dla koordynatorów do spraw dostępności w urzędach administracji rządowej.
Dostępność urzędów zweryfikowaliśmy, wykorzystując specjalnie przygotowane listy sprawdzające, które zawierają szczegółowe wytyczne dostępności architektonicznej i informacyjno-komunikacyjnej. Wytyczne zostały podzielone według priorytetu wdrażania na takie, które:
- muszą być wdrożone, ponieważ zawierają realizację obowiązku zapewnienia dostępności, który wynika z przepisów,
- powinny być wdrożone – ich realizacja nie jest obowiązkowa, ale znacząco poprawi dostępność,
- mogą być wdrożone – ich realizacja nie wynika wprost z przepisów prawa i/lub nie poprawi dostępności w stopniu znacznym,
- nie muszą być wdrożone teraz, ale mogą być uwzględnione w przyszłości.
Do każdej wytycznej opracowaliśmy rozwiązanie modelowe do wykorzystania jako rekomendacja dla całej administracji publicznej.
Przedstawione rozwiązania są podzielone na takie, które wynikają z przepisów i takie, które są dobrymi praktykami. Każdy z podrozdziałów raportu dotyczy innej strefy obiektu oraz jego otoczenia i jest podzielony na 3 części:
- Wymagania prawne (jakie rozwiązania należy wdrożyć),
- Dobre praktyki (jakie rozwiązania rekomendujemy wdrożyć),
- Rozwiązania niskokosztowe (jakie rozwiązania można wdrożyć „od zaraz”).
Zaproponowany model wsparcia doradczego (wraz z opracowanymi listami sprawdzającymi dostępność architektoniczną i informacyjno-komunikacyjną) można wykorzystać do działań na rzecz poprawy dostępności w każdym urzędzie.
Zachęcamy do skorzystania z raportu!
Materiały
WRD - Raport podsumowujący działania doradcze w urzędachWRD - Raport podsumowujący działania doradcze w urzędach.pdf 0.77MB
O projekcie
W ramach projektu „Współpraca na rzecz dostępności – szkolenia dla koordynatorów” przeszkoliliśmy ponad 1100 koordynatorów do spraw dostępności w ok. 800 urzędach. Dzięki szkoleniom koordynatorzy podnieśli wiedzę z zapewniania dostępności architektonicznej, cyfrowej i informacyjno-komunikacyjnej, co przyczyniło się do poprawy jakości usług publicznych. Koordynatorzy otrzymali również wsparcie doradcze jak poprawić dostępności architektoniczną i komunikacyjno-informacyjną w swoich urzędach. Wsparcie obejmowało:
- weryfikację dostępności architektonicznej oraz informacyjno-komunikacyjnej urzędu wraz z rekomendacjami,
- konsultacje dotyczące poprawy dostępności architektonicznej i informacyjno-komunikacyjnej,
- pomoc w przygotowaniu lub aktualizacji planu działania na rzecz poprawy zapewniania dostępności.
Więcej informacji o projekcie znajdą Państwo w naszym Serwisie.