W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Współpraca z organizacjami międzynarodowymi

Istotną rolę odgrywa aktywność Szefa Służby Cywilnej w instytucjach i organizacjach międzynarodowych, które przyczyniają się do modernizacji administracji publicznej i upowszechniania najlepszych praktyk administracyjnych. Do głównych partnerów instytucjonalnych KPRM należą m.in.: EIPA, OECD.

Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (Organisation for Economic Co-operation and Development OECD)

Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) powstała w 1961 r. Siedzibą organizacji jest Paryż. Polska jest członkiem OECD od 1996 r. W ramach organizacji funkcjonuje Komitet ds. Zarządzania Publicznego (Public Governance Committee - PGC), którego głównym celem jest doskonalenie sektora publicznego w państwach członkowskich OECD.

Komitet OECD ds Zarządzania Publicznego

Misją Komitetu OECD ds. Zarządzania Publicznego jest:

  • dostarczanie informacji, analizy i oceny administracji publicznej decydentom w krajach członkowskich OECD oraz wypracowanie odpowiednich narzędzi w tym celu;
  • umożliwianie kontaktów i wymiany doświadczeń między urzędnikami w dziedzinie dobrych praktyk i standardów, szczególnie w zakresie administracji centralnej;
  • dostarczanie regularnych raportów na temat wyzwań i postępów w funkcjonowaniu sektora publicznego oraz ich wpływu na rozwój ekonomiczny i społeczny.

Prace Komitetu są w szczególności ukierunkowane na pomoc krajom we wzmacnianiu ich potencjału w zakresie sprawowania rządów. PGC koncentruje się na administracji centralnej (która determinuje sposób funkcjonowania sektora publicznego), na zarządzaniu zasobami, na wzajemnym oddziaływaniu sektorów publicznego i prywatnego oraz na krytycznej ocenie poszczególnych instrumentów polityk publicznych.

Współpraca DSC KPRM z OECD odbywa się poprzez reprezentowanie Polski w PGC. Zaangażowanie w tym zakresie wiąże się z aktywnym uczestnictwem w posiedzeniach Komitetu i jego grup roboczych, przekazywaniem informacji nt. polskich rozwiązań w obszarze zarządzania w sektorze publicznym, rozpowszechnianiem dokumentów opracowanych na forum OECD wśród urzędów administracji rządowej. Szef Służby Cywilnej jest także członkiem Międzyresortowego Zespołu ds. Współpracy z OECD. Współpraca z Komitetem odbywa się również poprzez udział przedstawicieli Polski w spotkaniach wysokiego szczebla.

Strona Komitetu OECD ds Zarządzania Publicznego.

Wybrane dokumenty i publikacje OECD

Materiały

OECD Recommendation on Public Integrity - english version
OECD Recommendation on Public Integrity - english version.pdf 4.53MB
Rekomendacja Rady OECD dotycząca uczciwosci w służbie publicznej - wersja polska
Rekomendacja Rady OECD dotycząca uczciwosci w służbie publicznej - wersja polska.pdf 1.65MB
Rekomendacja Rady OECD dotycząca uczciwości w służbie publicznej - nieoficjalne tłumaczenie
Rekomendacja Rady dotycząca uczciwości w służbie publicznej - nieoficjalne tłumaczenie.docx 0.04MB
Recommendation of the Council on Public Service Leadership and Capability - english version
Recommendation of the Council on Public Service Leadership and Capability.pdf 2.07MB
Rekomendacja Rady OECD dotycząca Przywództwa i Potencjału Służby Publicznej - wersja polska
Rekomendacja Rady OECD dotycząca Przywództwa i Potencjału Służby Publicznej.pdf 0.69MB
Rekomendacja Rady OECD dotycząca Przywództwa i Potencjału Służby Publicznej - nieoficjalne tłumaczenie
Rekomendacja Rady OECD dotycząca Przywództwa i Potencjału Służby Publicznej - wersja edytowalna.docx 0.06MB
Principles for Enhancing Integrity in Public Procurement
Principles for Enhancing Integrity in Public Procurement.pdf 2.78MB

Europejski Instytut Administracji Publicznej (European Institute of Public Administration - EIPA)

Instytut został powołany przez państwa członkowskie (UE) w 1981 r. Jego głównym celem jest podnoszenie kompetencji urzędników zajmujących się sprawami unijnymi.

EIPA wspiera UE, państwa członkowskie i państwa stowarzyszone, w szczególności poprzez działalność:

  • szkoleniową (organizuje szkolenia otwarte/zamawiane oraz online z zakresu m.in.: europejskiej procedury zamówień publicznych, realizacji projektów unijnych, zarządzania kadrami/zmianą/ jakością, wybranych polityk unijnych);
  • naukowo-badawczą (prowadzi badania porównawcze, które dotyczą zagadnień z zakresu administracji publicznej);
  • ekspercką (świadczy usługi doradcze innym organizacjom publicznym).

EIPA czynnie uczestniczy w pracach Sieci Europejskiej Administracji Publicznej EUPAN. W ramach tej współpracy powstało narzędzie zarządzania jakością w sektorze publicznym pn. Wspólna Metoda Oceny (Common Assessment Framework - CAF)

Najważniejszym organem decyzyjnym EIPA jest Rada Administracyjna. W jej skład wchodzą przedstawiciele państw członkowskich UE, które podpisały z Instytutem umowy o współpracy. Polska jest jego pełnoprawnym członkiem od 2004 roku. Polskę w EIPA reprezentuje w imieniu Szefa Służby Cywilnej przedstawiciel Krajowej Szkoły Administracji Publicznej im. Prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego (KSAP).

Instytut posiada dwie siedziby, które znajdują się w:

  • Maastricht w Holandii (siedziba główna);
  • Luksemburgu (oddział zamiejscowy – Europejskie Centrum ds. Sędziów i Prawników).

Strona internetowa EIPA.

Szkolenia organizowane przez Instytut.

{"register":{"columns":[]}}