Zalecenie Szefa Służby Cywilnej ws. upowszechniania prostego języka
„Upowszechnianie prostego języka. Zalecenie Szefa Służby Cywilnej” to dokument, który ma pomóc upowszechnić prosty język w służbie cywilnej. Prace nad zaleceniem wpisują się w działania na rzecz zwiększenia dostępności informacyjno-komunikacyjnej i cyfrowej w służbie cywilnej. W grudniu 2020 r. Szef Służby Cywilnej podpisał i skierował zalecenie do dyrektorów generalnych i kierowników urzędów administracji rządowej. Poprosił, aby przekazali ten dokument wszystkim pracownikom urzędów, zatrudnionym w jednostkach im podległych i przez nich nadzorowanych.
Głównym założeniem dokumentu jest, aby prosty język stał się standardem komunikacji pisemnej w urzędach administracji rządowej. Zalecenie ma motywować członków korpusu do działania, także do pracy własnej.
Powinniśmy w urzędach pisać krótko, zwięźle, zrozumiale, starając się upodobnić język do tego, którym posługujemy się na co dzień.
Dla kogo zalecenia
Szef Służby Cywilnej kieruje zalecenie do wszystkich członków korpusu służby cywilnej. W dokumencie podkreśla rolę dyrektorów generalnych i kierowników urzędów administracji rządowej. To oni zdecydują o działaniach na rzecz rozwoju idei upowszechniania prostego języka, jakie podejmą lub rozwiną w urzędach, którymi kierują. Szef Służby Cywilnej wskazuje też w zaleceniu zadania liderom prostego języka.
Korzyści z prostego języka urzędowego
W zaleceniu Szef Służby Cywilnej podkreśla, jak ważne jest, aby język urzędowy, którym posługujemy się w służbie cywilnej, był prosty, zrozumiały i przyjazny w odbiorze. Poprawa efektywności działań administracji rządowej to cel, który w administracji publicznej możemy osiągnąć m.in. poprzez zmianę stylu komunikacji.
Prace nad zaleceniem
Zalecenie wypracowali członkowie Zespołu ds. promocji prostego języka w urzędach administracji rządowej, który Szef Służby Cywilnej powołał w czerwcu 2019 roku. Członkowie grupy – liderzy prostego języka w służbie cywilnej - wspierają dyrektorów generalnych urzędów w działaniach na rzecz prostej komunikacji, m.in.:
- dostosowują i promują narzędzia, w tym zasady prostego języka, do celów i zadań swojej organizacji,
- upowszechniają materiały, które dotyczą prostego języka,
- konsultują upraszczane w urzędach dokumenty,
- prowadzą szkolenia i warsztaty.
Wiosną 2020 r. wypracowali oni w grupie roboczej założenia, a następnie projekt zalecenia, który skonsultowano m.in. z dyrektorami generalnymi urzędów. Działania te koordynowali pracownicy Departamentu Służby Cywilnej KPRM.
Materiały
Upowszechnianie prostego języka Zalecenie Szefa SC - skan z podpisemUpowszechnianie prostego języka Zalecenie Szefa SC - skan z podpisem.pdf 1.43MB Upowszechnianie Prostego Języka. Zalecenie Szefa Służby Cywilnej - wersja dostępna
Upowszechnianie Prostego Języka. Zalecenie Szefa Służby Cywilnej - wersja dostępna.pdf 0.42MB