Zatrudnienie osób ze szczególnymi potrzebami w urzędach - relacja z warsztatów
29.04.2022
27 i 28 kwietnia w ramach projektu ,,Procedury bez barier” odbyły się w Warszawie warsztaty, które dotyczyły zatrudnienia w urzędach osób ze szczególnymi potrzebami. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej. W trakcie spotkania pracownicy 30 urzędów z całej Polski podsumowali wnioski z przeglądów procedur zatrudnieniowych oraz wymieniali się doświadczeniami i dobrymi praktykami w zakresie dostępności.
Warsztaty otworzył szef służby cywilnej Dobrosław Dowiat-Urbański. Podkreślił, że proces zatrudnienia osób ze szczególnymi potrzebami wymaga odpowiedniego zaangażowania pracodawców i przygotowania pracowników urzędów. Minister dodał, że sektor administracji publicznej jako pracodawca nie jest także wyjątkiem, jednak w służbie cywilnej obserwujemy pozytywne zmiany pod tym względem. W 2021 roku wzrósł wskaźnik zatrudnienia osób z niepełnosprawnościami w urzędach.
W czasie sesji inspiracyjnych przedstawiciele urzędów podzielili się dobrymi praktykami m.in. z:
- Ministerstwa Sprawiedliwości,
- Urzędu Regulacji Energetyki,
- Izby Administracji Skarbowej w Warszawie,
- Łódzkiego Urzędu Wojewódzkiego,
- Świętokrzyskiego Urzędu Wojewódzkiego,
- Urzędu Statystycznego w Bydgoszczy.
W czasie sesji symulacyjnych uczestnicy mogli doświadczyć niepełnosprawności – jak to jest poruszać się na wózku lub z laską dla niewidomych. Dzięki temu mogli przekonać się, na jakie bariery napotykają się osoby ze szczególnymi potrzebami.
W grupach warsztatowych uczestnicy przetestowali wybrane materiały szkoleniowe, które będą wykorzystane podczas szkoleń w kolejnym etapie projektu. Omówili również wskazówki i wnioski w zakresie dzielenia się wiedzą pomiędzy urzędami.