Zespół zadaniowy ds. opracowania projektu zalecenia Szefa Służby Cywilnej w zakresie aktywności członków korpusu służby cywilnej w Internecie
W marcu 2021 roku zorganizowaliśmy pierwsze spotkanie zespołu zadaniowego ds. opracowania projektu zalecenia Szefa Służby Cywilnej w zakresie aktywności członków korpusu służby cywilnej w Internecie.
Zespół miał wypracować dokument, który będzie:
- wspierał członków korpusu we właściwym rozumieniu zasad służby cywilnej i zasad etyki korpusu w kontekście aktywności w internecie,
- pomagał członkom korpusu i ich pracodawcom we wzmacnianiu wizerunku profesjonalnej, rzetelnej, bezstronnej i politycznie neutralnej służby cywilnej oraz
- budował zaufania obywateli do korpusu i instytucji publicznych, które ma zasadnicze znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania państwa.
Wciągu dwóch miesięcy zespół zadaniowy opracował projekt zalecenia, który uwzględnił:
- wytyczne skierowane do wszystkich członków korpusu służby cywilnej, w tym wskazówki: na co należy zwrócić uwagę przed podjęciem aktywności w internecie? O czym warto pamiętać w jej trakcie? Na co w sposób szczególny uważać?
- dodatkowe wytyczne, adresowane do pracodawców, na których spoczywa szczególna odpowiedzialność za promowanie właściwych postaw i zachowań, również w internecie.
Opracowany projekt był następnie przedmiotem prac:
- członków całego zespołu doradców ds. etyki w służbie cywilnej i ekspertów Departamentu Służby Cywilnej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, którzy opiniowali projekt, opracowany przez zespół zadaniowy oraz
- dyrektorów generalnych, Komendantów Głównych i kierowników innych urzędów, którzy wzięli udział w konsultacjach treści projektu.
Dzięki tej szerokiej współpracy, w lipcu 2021 roku Szef Służby Cywilnej wydał zalecenie w zakresie aktywności członków korpusu służby cywilnej w Internecie.
W październiku 2021 roku wznowiliśmy prace zespołu zadaniowego. Tym razem celem było zebranie najczęściej pojawiających się wątpliwości/ pytań związanych w aktywnością członków korpusu w internecie i opracowanie projektu odpowiedzi na nie.
W efekcie zespół wypracował projekt odpowiedzi na często zadawane pytania z tego zakresu. Ta była następnie przedmiotem:
- dyskusji w trakcie 10. spotkania zespołu doradców ds. etyki w służbie cywilnej
- analizy ekspertów Departamentu Służby Cywilnej KPRM.
W skład 7-osobowego zespołu weszli zainteresowani współpracą członkowie zespołu doradców ds. etyki w służbie cywilnej, przedstawiciele:
- Ministerstwa Finansów,
- Ministerstwa Sprawiedliwości,
- Urząd Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych,
- Biura Rzecznika Praw Pacjenta,
- Wielkopolskiego Urzędu Wojewódzkiego w Poznaniu,
- dwóch pracowników Departamentu Służby Cywilnej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
Zespołem zadaniowym, który pracował wyłącznie online i zdalnie, kierowała Katarzyna Dudzik.