W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Centrum Powiadamiania Ratunkowego

Działający na terenie kraju System Powiadamiania Ratunkowego to jednolity w całej Europie system obsługujący zgłoszenia alarmowe kierowane na darmowy numer alarmowy 112. System ten przekazuje zgłoszenia alarmowe, w celu zaangażowania odpowiednich zasobów ratowniczych. Następnie Policja, Państwowa Straż Pożarna i dyspozytorzy zespołów ratownictwa medycznego dysponują własne zasoby ratownicze do przekazywanych zdarzeń. Aktualnie w Polsce jest 17 Centrów Powiadamiania Ratunkowego - po jednym w każdym mieście wojewódzkim oraz w Radomiu.

Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Lublinie jest komórką organizacyjną Lubelskiego Urzędu Wojewódzkiego w Lublinie zajmującą się przyjmowaniem telefonicznych zgłoszeń wezwania pomocy na terenie województwa lubelskiego. Jest to całodobowa służba dyżuru telefonicznego pełniona przez Operatorów Numerów Alarmowych. CPR działa w Lublinie od października 2013 roku. Średni czas oczekiwania na połączenie w Lublinie wynosi 9 sekund.

Aplikacja Alarm 112

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji uruchomiło aplikację mobilną Alarm112 służącą do przesyłania zgłoszeń alarmowych do Centrum Powiadamiania Ratunkowego. Aplikacja umożliwia, w sytuacji zagrożenia życia, zdrowia, mienia, środowiska, bezpieczeństwa i porządku publicznego, przekazanie zgłoszenia alarmowego przez osoby, które nie mogą wykonać połączenia głosowego.

Co zgłaszać na numer alarmowy 112?

Na numer alarmowy 112 zgłaszaj tylko nagłe, wymagające interwencji służb ratowniczych sytuacje. Na przykład:

  • wypadki drogowe;
  • omdlenia i utrata świadomości;
  • pożary;
  • rozboje i inne przypadki użycia przemocy;
  • sytuacje nagłego zagrożenia życia, zdrowia, środowiska, mienia, bezpieczeństwa lub porządku publicznego.

Jakie informacje należy przekazać?

  • Gdzie ma miejsce zdarzenie?
  • Co się stało?
  • Jakie są okoliczności zdarzenia?
  • Ile osób jest poszkodowanych?
  • Imię i nazwisko osoby zgłaszającej.

Odpowiadaj na pytania zadane przez operatora. Operator powie jak zachować się na miejscu zdarzenia.
 

Więcej informacji o numerze alarmowym 112

Wideo

{"register":{"columns":[]}}