2022 rok w Cyfryzacja KPRM: Priorytetem cyberbezpieczeństwo i rozwój kompetencji cyfrowych
30.12.2022
„Cyberzagrożenia to obecnie jeden z największych problemów społecznych. Na przestrzeni dekady na budowę infrastruktury cyber zamierzamy przeznaczyć 8-9 mld. Kolejny priorytet to rozwój kompetencji cyfrowych oraz wyrównywanie szans, dlatego w tym roku podjęliśmy szereg działań w tym obszarze, wspierając samorządy i przeznaczając znaczne kwoty nie tylko na sprzęt i oprogramowanie, ale też edukację” – podkreśla Janusz Cieszyński, Pełnomocnik Rządu ds. Cyberbezpieczeństwa.
Uruchomiliśmy bezpłatną bazę danych SIDUSIS, zawierającą informacje o dostępności stacjonarnych usług szerokopasmowych w każdej polskiej gminie. Do tej pory obywatele nie mieli dostępu do informacji o tym, czy mogą skorzystać z wybudowanych sieci szerokopasmowych. „Nie było informacji o tym, jakiego rodzaju usługi są świadczone, jaka jest oferta dostępu do szybkiego internetu, ile to kosztuje oraz z kim należy się skontaktować w celu zawarcia umowy. Dzięki zmianom obywatele będą wiedzieć także kto realizuje inwestycję w ich okolicy i kiedy będą dostępne interesujące ich usługi” – podkreśla Paweł Lewandowski, podsekretarz stanu w KPRM.
Ważnym projektem, który zrealizowaliśmy, jest program wsparcia w rozwoju cyfrowym dzieci i wnuków byłych pracowników PPGR. Jego celem jest wyeliminowanie ograniczeń w dostępności cyfrowej dla uczniów z terenów popegeerowskich. „Dzieci z ponad 1,6 tys. gmin, gdzie dziś mieszkają pracownicy byłych PGR-ów, dostały możliwości otrzymania na własność komputera, laptopa czy tableta z dostępem do internetu. Dziś, kilkadziesiąt lat po likwidacji PGRów , wiele obszarów na których funkcjonowały, wciąż rozwija się wolniej niż reszta kraju. To program, który ma wyrównywać szanse” – zaznacza minister Janusz Cieszyński.
W związku ze zmianą systemu nadawania naziemnej telewizji cyfrowej, uruchomiliśmy program wsparcia gospodarstw domowych. W przypadku korzystania ze sprzętu starego typu, zmiana standardu może wiązać się z koniecznością zakupu lub wymiany dekoderów albo telewizorów. W ramach programu można było otrzymać dofinansowanie do zakupu odpowiednich dekoderów (100 zł) lub telewizorów (250 zł). Całkowity koszt programu, z którego skorzystało ponad pół miliona gospodarstw domowych wyniósł 87,5 mln zł. Do programu przystąpiło 1186 przedsiębiorców, a świadczenie można było zrealizować w 3873 punktach sprzedaży. Na skutek naszych działań znacznie zmniejszyła się liczba gospodarstw domowych nieprzystosowanych do odbioru NTC w standardzie DVB-T2/HEVC.
Rozwój kompetencji cyfrowych seniorów to ważny aspekt aktywizacji osób 65+. „Cyfrowe kluby seniora to inicjatywa, która powstała w toku rozmów z uczestnikami zajęć w klubach seniorów i na uniwersytetach trzeciego wieku” – dodał minister Cieszyński. Właśnie dlatego przeznaczyliśmy 12 mln zł na wsparcie Cyfrowych Klubów Seniora. W ramach dotacji, około 600 podmiotów działających na rzecz animacji i wsparcia osób starszych kupiło nowoczesny sprzęt, czyli laptopy i tablety. Zależało nam na tym, żeby doposażyć placówki typu „Senior +”, w tym Dzienne Domy „Senior +” i Kluby „Senior +”.
Wspierając lokalne inicjatywy, przygotowaliśmy projekt „Cyfrowe Koła Gospodyń Wiejskich”, w ramach którego nie tylko wyposażyliśmy te organizacje w sprzęt komputerowy przekazywany na własność, ale też przeprowadziliśmy szereg warsztatów i szkoleń z zakresu rozwoju kompetencji cyfrowych oraz cyberbezpieczeństwa. „Działalność Kół Gospodyń Wiejskich od lat cieszy się dużą popularnością. Organizacje te angażują lokalną społeczność w kultywowanie pamięci o miejscowych tradycjach i folklorze. Członkinie i członkowie Kół słyną także z wytwarzania rożnego rodzaju rękodzielnictwa nawiązującego do kultury ich regionu. Projekt ma zachęcić do zaprezentowania swoich wyrobów internetowym odbiorcom” – zaznacza minister Cieszyński.
Tegoroczne działania Cyfryzacji KPRM skupiły się także na rozwoju aplikacji mObywatel, która przestanie być jedynie cyfrowym portfelem na dokumenty i pozwoli użytkownikom na załatwianie spraw urzędowych przez Internet. Aplikacja zostanie rozbudowana o narzędzia pozwalające na tworzenie upoważnień i pełnomocnictw. Dodana zostanie również platforma, za pomocą której będzie można płacić za usługi publiczne. Nowe funkcje wprowadzone w tym roku to np. możliwość składania oświadczeń dotyczących zwiększenia limitu na energię elektryczną, usługa zgłaszania naruszeń środowiskowych czy DIIA.pl – elektroniczny dokument wydawany obywatelom Ukrainy.