Cyfrowe kompetencje społeczeństwa
Nie ulega wątpliwości: jesteśmy świadkami cyfrowej rewolucji. Nadal istnieje jednak spora grupa osób, która nie wie jak korzystać z Internetu lub po prostu boi się spróbować. Chcemy to zmienić. Już dziś Polacy drogą elektroniczną mogą korzystać z kilkuset usług, które oferuje im administracja. A kolejne e-usługi już wkrótce!
Zaangażowani
Instytucja odpowiedzialna:
Kancelaria Prezesa Rady Ministrów (wcześniej Ministerstwo Cyfryzacji)
Partner:
Państwowy Instytut Badawczy NASK
Centrum Nauki Kopernik
Cele projektu
Głównym celem projektu jest zachęcanie Polaków do korzystania z technologii cyfrowych, zarówno w sprawach prywatnych, jaki urzędowych.
Przekonujemy ich, że korzystanie z Internetu ma wiele zalet. Ułatwia życie, załatwienie wielu spraw czyni prostszym i mniej czasochłonnym. Podpowiadamy jak bezpiecznie surfować po sieci i chronić swoje dane. Udowadniamy rodzicom, że programowanie jest prostsze, niż mogłoby się wydawać i że warto zainteresować tym tematem dzieci.
Realizujemy 5 ogólnopolskich kampanii o dużym zasięgu. Wyodrębniliśmy obszary, na których skoncentrujemy nasze działania:
- jakość życia,
- e-usługi publiczne,
- bezpieczeństwo w sieci,
- programowanie.
- cyfrowa przyszłość
Kampanie prowadzimy m.in. radio, telewizję, prasę oraz oczywiście Internet. Realizujemy także szereg inny działań, na przykład warsztaty z programowania dla dzieci i rodziców. Stworzymy też mobilną aplikację edukacyjną dla uczniów z zakresu bezpieczeństwa w internecie.
Oczekiwane rezultaty
Nowoczesne technologie - czemu nie?
Zależy nam, aby poprzez kampanie zachęcić Polaków do korzystania z nowoczesnych technologii. Chcemy przekonać nieprzekonanych, że znacząco mogą one poprawić jakość ich życia. Za cel postawiliśmy sobie, aby dzięki naszemu projektowi Polacy jeszcze częściej:
- korzystali z dostępnych prywatnych i publicznych e-usług (w tym m.in.: bankowości internetowej, możliwości płacenia rachunków, robienia zakupów, rezerwacji, umawiania wizyt lekarskich, ułatwień dotyczących korzystania z komunikacji publicznej - plany i rozkłady jazdy, zakup biletów),
- czerpali z dóbr kultury i z rozrywki (książki, filmy, muzyka),
- wykorzystywali dostępne materiały edukacyjne (nauka online, zasoby dydaktyczne online),
- komunikowali się z innymi (korzystali z komunikatorów, mediów społecznościowych, e-maili etc.),
- zdawali sobie sprawę z możliwości płynących z cyfryzacji w przedsiębiorstwach.
E-usługa zamiast kolejki
Dzięki kampaniom przekonamy Polaków, że zamiast stać w kolejce w urzędzie, wiele spraw mogą załatwić bez wychodzenia z domu. Zależy nam, aby:
- byli świadomi istnienia e-usług oferowanych centralnie i przez samorządy,
- umieli znaleźć pomocne informacje na temat korzystania z nich,
- mieli zaufanie i dobrą opinię o usługach e-administracji.
Chcemy ich przekonać, że to nie tylko oszczędność czasu i wygoda, ale i w pełni bezpieczny sposób załatwienia spraw urzędowych. W skrócie - same korzyści.
Bezpieczni w sieci
Za cel postawiliśmy sobie również wzrost świadomości Polaków w zakresie bezpiecznego korzystania z Internetu. Chcielibyśmy, aby nie tylko zdawali sobie sprawę z możliwych zagrożeń, ale - w razie konieczności - potrafili sobie z nim radzić. Planowany przekaz naszych kampanii to:
- korzystanie z Internetu może wiązać się z zagrożeniami, istnieją jednak sposoby, by ich uniknąć,
- nie bój się działać w sieci,
- chroń swoje dane osobowe,
- rodzicu, chroń swoje dzieci - to na nich czyha najwięcej zagrożeń (cyberprzemoc, sexting, szkodliwe treści)
Programowanie? To łatwiejsze niż myślisz.
Chcemy, aby po realizacji naszego projektu większość Polaków tak właśnie myślało. Dlatego w trakcie kampanii będziemy:
- udowadniać rodzicom, że programowanie to - z punktu widzenia kluczowych kompetencji, czy szans na rynku pracy - dobry pomysł na hobby ich dzieci,
- "odczarowywać" słowo "programowanie",
- zachęcać rodziców do motywowania i wsparcia dzieci w nauce programowania,
- organizować punkty warsztatowe dla dzieci i rodziców w 16 miastach w Polsce,
- motywować rodziców do uczenia dzieci programowania w domu (przy pomocy bezpłatnych narzędzi dostępnych w Internecie),
- zagrzewać do organizacji inicjatyw w ramach CodeWeek.
Cyfrowa przyszłość tuż za rogiem
Chcemy pokazać uczniom oraz ich nauczycielom „technologie przyszłości”, które już są tworzone i niedługo staną się częścią naszego życia. Zrobimy to we współpracy z Centrum Nauki Kopernik, które przygotuje dedykowaną wystawę. Znajdą się w niej eksponaty wykorzystujące technologie cyfrowe niedawno opracowane lub będące w trakcie intensywnego rozwoju. Takie jak blockchain, sieć 5G, autonomiczne urządzenia, sztuczna inteligencja, i wiele innych. Z wystawą będzie powiązany program edukacyjnych nt. nowych technologii.
W kampanii chcemy:
- budować świadomość kierunków rozwoju cyfryzacji i nauki,
- pokazać wpływ technologii cyfrowych na nasze życie i na naszą przyszłość,
- zaprosić do dyskursu i refleksji na temat związku społeczeństwa i cyfryzacji,
- wywołać aktywną postawę młodych ludzi, ale i osób dojrzałych w odniesieniu do przyszłości, w kontekście nowoczesnej technologii.
Czas realizacji projektu
czerwiec 2017 – listopad 2023
Finanse
Źródła finansowania:
- Środki Unii Europejskiej: Program Operacyjny Cyfrowa Polska na lata 2014-2020. III oś priorytetowa - Cyfrowe kompetencje społeczeństwa. Działanie 3.4. Kampanie edukacyjno-informacyjne na rzecz upowszechnienia korzyści z wykorzystywania technologii cyfrowych.
- Budżet państwa
Wartość projektu:
67 463 362,80 zł
Środki Unii Europejskiej:
57 094 243,94 zł
Współfinansowanie z budżetu państwa:
10 369 118,86 zł
Materiały
W pierwszej fazie projektu (tj. do końca 2020) przeprowadziliśmy szereg kampanii i akcji informacyjnych, takich jak:
- kampania parasolowa „e-Polak potrafi!”,
- kampania tematyczna „Nie zagub dziecka w sieci”,
- kampania tematyczna „Bądź z innej bajki”
- promocja i koordynacja akcji „CodeWeek”
- warsztaty z programowania w Klubach Młodego Programisty
- rozwój strony www.koduj.gov.pl
- konkurs „e-Senior potrafi!”
- kampania tematyczna „Seniorze spotkajmy się w sieci”
Metodyka zarządzania i realizacji projektu
Zasady zarządzania projektami w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów zostały określone w Zarządzeniu Nr 5 Ministra Cyfryzacji z dnia 27 lutego 2019 r. w sprawie zatwierdzania do realizacji oraz zarządzania projektami, programami i portfelem projektów w resorcie cyfryzacji.
Podstawa prawna
- Strategia Sprawne Państwo 2020, Warszawa, 12.02.2013 r. (MP 2013 poz. 136 )
- Program Zintegrowanej Informatyzacji Państwa, Warszawa, 27.09. 2016 r. (MP 2016 poz. 1106 )
- Plan Działań Ministra Cyfryzacji — załącznik do Programu Zintegrowanej Informatyzacji Państwa, Warszawa, 27.09.2016 r. (MP 2016 poz. 1106) (MP 2016 poz. 1106 )
Kontakt
Biuro Pełnomocnika Rządu ds. Cyberbezpieczeństwa
ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa
telefon: 22 245 54 42
e-mail: Sekretariat.bpc@mc.gov.pl
- Ostatnia modyfikacja:
- 02.01.2023 09:12 Monika Dębkowska
- Pierwsza publikacja:
- 08.08.2018 09:23 Tadeusz Płaczkiewicz