W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Kampanie edukacyjno-informacyjne na rzecz upowszechniania korzyści z wykorzystywania technologii cyfrowych

Ministerstwo Cyfryzacji uzyskało dofinansowanie na kontynuację kampanii nt. technologii cyfrowych w latach 2024-2027. Nowy projekt jest realizowany w partnerstwie z Państwowym Instytutem Badawczym NASK i finansowany z programu Fundusze Europejskie na Rozwój Cyfrowy (FERC).

Cel projektu

Celem projektu jest zwiększanie świadomości obywateli w zakresie korzystania z nowoczesnych technologii. Skoncentrowaliśmy się na 2 głównych obszarach tematycznych, w których będziemy prowadzić kampanie edukacyjno-informacyjne:

  • obszar e-usługi publiczne, w którym celem kampanii będzie budowanie świadomości nt. e-usług  oraz zachęcenie obywateli do korzystania z nich);
  • obszar cyberbezpieczeństwo, w którym celem kampanii będzie informowanie i edukowanie nt. cyberzagrożeń;

Uzupełniająco planujemy także prowadzić działania związane z promocją rozwoju kompetencji cyfrowych.

Planowane efekty projektu

Efektem projektu będą kompleksowe, zasięgowe kampanie w 2 głównych obszarach tematycznych:

  • kampania w obszarze e-usługi publiczne przełoży się na wzrost świadomości nt. e-usług oraz większe korzystanie z nich;
  • kampania w obszarze cyberbezpieczeństwo przełoży się na wzrost świadomości nt. głównych rodzajów cyberzagrożeń oraz wzrost umiejętności radzenia sobie z nimi. W tym obszarze ważnym wątkiem będzie kampania edukacyjna związana z ochroną dzieci i młodzieży przez cyberzagrożeniami;

Kampanie będą składały się z zasięgowych kampanii w mediach, mniejszych akcji informacyjnych i taktycznych oraz z prowadzonych na bieżąco działań PR (bezpłatnych i niskokosztowych). W projekcie planujemy minimum 4 odsłony kampanii telewizyjnych, radiowych i internetowych.

Projekt jest skierowany do ogółu społeczeństwa i do głównych segmentów tej grupy. Zatem z realizacji kampanii skorzysta całe polskie społeczeństwo.

Zadania w projekcie

Kampania w obszarze e-usługi publiczne

Kampania będzie prowadzona przez Ministerstwo Cyfryzacji przy wsparciu merytorycznym specjalistów Centralnego Ośrodka Informatyki, którzy odpowiadają za wdrażanie e-usług publicznych, ich badanie oraz dostępność cyfrową.

W kampanii skoncentrujemy się na promocji aplikacji mObywatel i zachęcaniu do korzystania z niej. Od lipca 2023 jest dostępna nowe wersja tej aplikacji (mObywatel 2.0), w której dostępne nowe cyfrowe dokumenty m.in. mDowód, ale także szereg nowych przydatnych funkcji m.in. zastrzeganie numeru PESEL, czy baza wiedzy pomagająca w bezpiecznym poruszaniu się w sieci. Aplikacja stała się asystentem w załatwianiu spraw urzędowych i jest ciągle rozwijana. Praktycznie każdego miesiąca pojawiają się w niej nowe funkcje, które będziemy promować w kampanii.

Ponadto w kampanii będziemy zachęcać do korzystania z mObywatela w przeglądarce, a także innych e-usług publicznych, dostępnych za pomocą profilu zaufanego.

Kampania w obszarze cyberbezpieczeństwo

Kampania będzie prowadzona przez NASK-PIB. Działania edukacyjne i informacyjne będą skoncentrowane wokół dwóch głównych obszarów i problemów społecznych związanych z bezpieczeństwem w sieci. Skala tych zagrożeń jest niepokojąca, dlatego tak istotne jest prowadzenie wysokozasięgowych akcji komunikacyjnych.

Pierwszy obszar stanowią zagrożenia i oszustwa w Internecie. Przestępcy wykorzystują różne formy manipulacji, aby nakłonić potencjalne ofiary do popełnienia błędów lub przekazania wrażliwych czy tajnych informacji. Bazują na tym samym mechanizmie. Celem jest wykorzystanie ludzkiego błędu lub nieprzemyślanego zachowania i uzyskanie dostępu do informacji lub usług. Najczęściej występujące rodzaje oszustw to: phishing, oszustwa na fałszywe sklepy, kradzieże tożsamości/ podszywanie się, wycieki danych, kradzieże pieniędzy, złośliwe oprogramowanie, fałszywe inwestycje, deepfake.

Drugim problemem są zagrożenia i uzależnienia od Internetu i mediów społecznościowych wśród dzieci i młodzieży. Wyniki badań pokazują, że rodzice nie mają świadomości, ile czasu ich dzieci przebywają w świecie cyfrowym. Dlatego tak ważne i potrzebne są kampanie społeczne budujące świadomość celem jest wsparcie rodziców w dbaniu o bezpieczeństwo swoich dzieci w sieci.

Kampania edukacyjna w mediach  ma przyczynić się do zmiany postaw i zachowań obywateli w kierunku bardziej bezpiecznego korzystania z Internetu. Ponadto dostarczy również informacji o tym jak wspierać dzieci i młodzież, aby potrafiły świadomie poruszać się w sieci.  

Ewaluacja kampanii

Obydwie główne kampanie w projekcie będziemy monitorować za pomocą badań świadomości. Badania będą podstawą do oceny efektywności kampanii oraz raportowania osiągniętych wskaźników.

Etapy projektu (kampanii):

Emisja kampanii płatnych zostanie podzielona na 2 etapy:

  • etap 1 w okresie 2024-2025;
  • etap 2 w okresie 2026-2027;

Z kolei działania PR, ewaluacja i monitoring będą prowadzone w sposób ciągły przez cały projekt.

Finansowanie projektu

Projekt realizujemy w ramach programu Fundusze Europejskie na Rozwój Cyfrowy 2021-2027:

  • wartość projektu — 60 000 000,00 zł
  • wkładu z Funduszy Europejskich: — 47 826 000,00 zł.

 

#FunduszeEuropejskie

{"register":{"columns":[]}}