W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Listy elementów

29.09.2022

Tworzenie list elementów to kolejne działanie, które sprawia, że dokument jest bardziej dostępny cyfrowo. Listy elementów wspierają czytelność lepiej niż wymienianie elementów po przecinku. Stosuj listy, jeśli tylko treść dokumentu to umożliwia.

Listy elementów

Listy – tak jak nagłówki – są dla osób, które korzystają z czytników ekranu (np. niewidomych) ważnym elementem nawigacyjnym i informacyjnym. Dzięki skrótom klawiaturowym czytnika ekranu osoby te mogą poruszać się łatwo pomiędzy listami. Czytnik podaje im też automatycznie informacje np. o liczbie elementów listy.

Przydatne dla każdego

Listy porządkują informację zarówno logicznie, jak i wizualnie. Listę elementów łatwiej odnajdziesz w dłuższym dokumencie. Jednocześnie łatwiej zapamiętasz jej elementy, niż gdy byłyby wymienione po przecinku w jednym zdaniu.

Jak tworzyć listy elementów:

  • Stosuj przeznaczone do tego funkcje, które oferuje program np. MS Word. Nie twórz list za pomocą wpisywanych z klawiatury znaków (cyfr, liter i symboli), spacji czy tabulatora.
  • Twórz listy punktowane - dla treści, które nie wyczerpują wyliczenia (np. podajesz tylko niektóre przykłady) lub dla których nie jest ważna kolejność podania elementów.
  • Twórz listy numerowane – dla treści, w których jest ważna kolejność podania elementów lub ich liczba jest znana (zamknięta, tyle i nie więcej).
  • Zadbaj o jednorodny styl list w całym dokumencie.
  • Sprawdzaj, czy zachowujesz logiczny ciąg numeracji w liście. Pamiętaj, że jeśli nadasz w liście, swoją decyzją, inną wartość początkową, program potraktuje tę listę jako osobną.

Listy elementów w MS WORD:

To prostsze niż myślisz:

  1. Otwórz w pasku narzędzi programu MS Word okno NARZĘDZIA GŁÓWNE, wybierz ikonę:
  • Punktory (trzy kropki w pionie) – jeśli chcesz utworzyć listę punktowaną (nieuporządkowaną).
  • Numerowanie (cyfry 1, 2, 3 w pionie) – jeśli chcesz utworzyć listę numerowaną (uporządkowaną).
  • Lista wielopoziomowa (znaki: 1, a, i usytuowane w pionie) – jeśli chcesz uporządkować grupę wielu elementów, które występują  na różnych poziomach listy lub utworzyć konspekt.
  1. Jeśli chcesz zmienić styl (wygląd) punktorów, numeracji lub listy – rozwiń strzałkę przy wybranej ikonie.
{"register":{"columns":[]}}