W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Nowe narzędzie do weryfikacji uprawnień kierowców

31.01.2025

Ministerstwo Cyfryzacji wprowadziło w styczniu 2025 roku usługę informatyczną, która umożliwia szybkie i zautomatyzowane sprawdzanie uprawnień kierowców. Zainteresowanie integracją zgłosiło już ponad 130 firm. Wszystkim zainteresowanym przedsiębiorstwom przekazano pełną dokumentację analityczną oraz techniczną, niezbędną do podłączenia ich systemów do Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK).

Zautomatyzowany dostęp do informacji o uprawnieniu do kierowania pojazdami

– Zgodnie z moimi zapowiedziami z początku roku, Centralny Ośrodek Informatyki udostępnił usługę API, dzięki której firmy transportowe zyskują szybki dostęp do wiarygodnych danych. To rozwiązanie pozwoli przedsiębiorcom zadbać o bezpieczeństwo kierowców i pasażerów, a tym samym o wszystkich użytkowników polskich dróg – powiedział wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski.

W ramach kolejnych etapów współpracy z firmami planowane jest:

  • przekazanie szczegółowych instrukcji uzyskania certyfikatów dostępu do API,
  • organizację dodatkowych szkoleń i konsultacji.

W tym tygodniu odbyło się pierwsze webinarium, podczas którego przedsiębiorcy mieli okazję zapoznać się z funkcjami nowego rozwiązania. Wyjaśnione zostały zasady korzystania z dokumentacji technicznej oraz szczegóły procesu uzyskiwania dostępu.

Możliwości nowego API dla przewoźników

Nowa usługa została stworzona z myślą o potrzebach branży transportowej, aby zwiększyć bezpieczeństwo na drogach. Firmy mogą teraz masowo i automatycznie wysyłać zapytania do systemu CEPiK, podając dane kierowcy (imię, nazwisko oraz numer blankietu wydanego w kraju prawa jazdy lub pozwolenia na kierowanie tramwajem). Otrzymają one w odpowiedzi kluczowe informacje, takie jak:

  • rodzaj oraz zakres uprawnień kierowcy,
  • data ważności uprawnień,
  • data ważności dokumentu,
  • seria i numer blankietu;
  • informacje o zatrzymaniu dokumentu, jeżeli dokument pozostaje zatrzymany.

Aby uzyskać dostęp do usługi należy kierować zgłoszenia na adres biurocepik2.0@cyfra.gov.pl.

Dodatkowe narzędzia online

Od 2020 roku funkcjonuje już publiczna e-usługa „Sprawdź uprawnienia kierowcy” dostępna na portalu Gov.pl (www.gov.pl/web/gov/sprawdz-uprawnienia-kierowcy). Umożliwia ona ręczne sprawdzenie uprawnień kierowców, a także automatyzację działań po stronie przewoźników.

Ministerstwo Cyfryzacji będzie kontynuować działania wspierające rozwój i wdrażanie nowoczesnych rozwiązań technologicznych w sektorze transportowym. Projekt ma zapewnić przedsiębiorcom wygodny dostęp do wiarygodnych danych, co pozwoli zwiększyć efektywność kontroli uprawnień kierowców i tym samym bezpieczeństwo ruchu drogowego.

 

{"register":{"columns":[]}}