W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Odniesienie do uwag Konfederacji Lewiatan

12.06.2023

Rząd Rzeczypospolitej Polskiej opracował i realizuje długofalową strategię cyfryzacji edukacji. Jej podstawowym celem jest podniesienie kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli. Wśród narzędzi wybranych do jego realizacji znalazły się m.in.: regularne wyposażanie uczniów klas IV oraz nauczycieli w sprzęt komputerowy oraz zwiększenie środków na szkolenia. W Programie Rozwoju Kompetencji Cyfrowych tylko na szkolenia dla uczniów i nauczycieli zaplanowano ponad 600 mln zł.

Odniesienie do uwag konfederacji Lewiatan

W odniesieniu do zarzutów przedstawionych przez Państwa na stronie lewiatan.org,  (https://lewiatan.org/pospiech-w-cyfryzacji-edukacji-nie-sluzy-nauczycielom-i-uczniom-mp3/) pragniemy zaznaczyć, że 9 maja 2023 r. do Ministra Cyfryzacji wpłynęły Państwa uwagi (znak pisma: KL/173/69/AM/2023). Zostały one wzięte pod uwagę w trakcie prac nad kolejnymi wersjami projektu ustawy.

Poniżej pozwoliliśmy sobie odnieść się do wspomnianych uwag.

  • Lewiatan: konieczność objęcia wsparciem także nauczycieli szkół niepublicznych – to powinno zostać przesądzone w zapisach. Nie widzimy uzasadnienia dla braku wsparcia tej grupy nauczycieli, zwłaszcza, że w przypadku uczniów laptopy mają być przekazane zarówno do uczniów szkół publicznych, jak i niepublicznych.

Stanowisko Ministerstwa Cyfryzacji (MC): Bon na zakup laptopów będą mogli otrzymać zarówno nauczyciele szkół publicznych, jak i niepublicznych. Takie rozwiązanie zostało zapisane w projekcie ustawy, przyjętym 26 maja 2023 r. na posiedzeniu Sejmu.

  • Lewiatan: doprecyzowanie kwestii związanych z własnością i dysponowaniem sprzętem przekazywanym uczniom – w ustawie jest mowa o rodzicach, co może rodzić wątpliwości i konsekwencje prawne w przypadku, gdy opiekę nad dzieckiem nie sprawują oboje rodzice. Co więcej nie ma informacji, kto będzie odpowiedzialny za eksploatację, zabezpieczenie sprzętu (odpowiedzialność gwarancyjna i serwisowa), ale także prawidłowe wykorzystanie go w edukacji. Ustawa z jednej strony wprowadza w tej kwestii ograniczenia, np. w zakresie zbywania sprzętu, ale z drugiej nie przesądza o sankcjach i podmiocie, który będzie odpowiedzialny za ich egzekwowanie.

Stanowisko MC: W projekcie ustawy doprecyzowano, że przekazanie laptopa następuje na podstawie umowy pomiędzy organem prowadzącym szkołę a rodzicem lub opiekunem prawnym. Ministerstwo Cyfryzacji nie przewiduje szczególnych rozwiązań prawnych w zakresie wskazywania, który z rodziców powinien umowę podpisać. Rozstrzygnięcie kwestii prawa do opieki nad dzieckiem nie jest przedmiotem projektowanej ustawy.

Regulacje dotyczące sankcji w zakresie ograniczeń odsprzedaży uregulowane będą, na podstawie obowiązujących przepisów prawa, w umowie przekazania własności rodzicom,. Wzór umowy zostanie opublikowany w Rozporządzeniu Ministra Cyfryzacji bezzwłocznie po wejściu w życie ustawy. Ponadto, na podstawie zapisów ustawy Minister Cyfryzacji ma możliwość kontroli zgodności weryfikacji przestrzegania przepisów ustawy.

Zakupiony dla uczniów sprzęt jest zgodny z minimalnymi standardami wyposażenia opublikowanymi w rozporządzeniu Ministra Edukacji i Nauki z 28 grudnia 2022 r., a tym samym podlega 36-miesięcznej gwarancji producenta. Dodatkowo stałą pomoc informacyjno-techniczną, wraz z infolinią oraz stroną internetową, zapewniać będzie NASK.

  • Lewiatan: wartość bonu przeznaczonego na zakup sprzętu przez nauczycieli powinna odzwierciedlać koszty rynkowe zakupu laptopa bez konieczności ponoszenia dodatkowych wydatków przez nauczyciela w przypadku decyzji o zakupie podstawowej wersji sprzętu, spełniającej minimalne wymagania.

Stanowisko MC: Specyfikacja laptopa lub laptopa przeglądarkowego dla  nauczycieli musi być zgodna z minimalnymi standardami określonymi w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z 28 grudnia 2022 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie podstawowych warunków niezbędnych do realizacji przez szkoły i nauczycieli zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz programów nauczania.

Podstawową wersję sprzętu, a więc spełniającą minimalne standardy można kupić za  kwotę o wartości bonu, bez konieczności ponoszenia dodatkowych nakładów przez nauczyciela. Jednocześnie została wprowadzona możliwość dopłaty do komputera. Jest to odpowiedź na indywidualne potrzeby nauczycieli – to oni, w zależności od przedmiotu, jakiego uczą oraz narzędzi, z których korzystają – są w stanie najlepiej określić rodzaj sprzętu i oprogramowania.

  • Lewiatan: system do rejestracji podmiotów, które będą mogły realizować bony oraz obowiązki dla sprzedawców są obudowane nadmiernymi wymaganiami. Co więcej nie ma informacji wprost, że możliwy będzie zakup także z wykorzystaniem kanałów zdalnych. Takie rozwiązanie nie tylko ułatwiłoby dostępność sprzętu komputerowego, ale pozwoliłoby także nauczycielom na zakup wysokiej jakości sprzętu komputerowego, w wielu przypadkach taniej aniżeli w sklepach stacjonarnych. Co więcej, zwiększeniu ulegnie zasięg sprzedaży umożliwiający łatwą realizację bonu przez nauczycieli zamieszkujących w mniejszych miejscowościach, czy na wsiach.

Stanowisko MC: Projekt ustawy, przyjęty na posiedzeniu Sejmu 26 maja 2023 r., nie wyklucza możliwości sprzedaży internetowej. Zarówno przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż stacjonarną, jak i internetową mogą zarejestrować się na liście sprzedających laptopy lub laptopy przeglądarkowe. Mają oni takie  same obowiązki sprawozdawcze względem Ministra Cyfryzacji, jak sprzedawcy stacjonarni.

W odniesieniu do nadmiernych wymagań w stosunku do przedsiębiorców, proponowany w ustawie mechanizm jest analogiczny, jak w przypadku zakupu dekodera dla gospodarstw domowych. Mechanizm ten jest znany przedsiębiorcom i sprawdzony przez Ministerstwo Cyfryzacji, administratora systemu teleinformatycznego do obsługi bonów i przedsiębiorców.

  • Lewiatan: laptopy przekazywane uczniom powinny być wyposażone w oprogramowanie edukacyjne – jako integralne oraz uniwersalne dla każdego użytkownika sprzętu edukacyjnego będącego częścią oprogramowania służącego pracy i nauce. Definicja oprogramowania wykorzystywanego w edukacji powinna zostać rozszerzona na oprogramowanie edukacyjne służące uczniom i  nauczycielom oraz  traktowane na równi z oprogramowaniem operacyjnym sprzętu, czyli powinno stanowić bazowe wyposażenie laptopów.

Stanowisko MC: Laptopy przekazywane uczniom będą wykorzystywane do celów edukacyjnych. Każda szkoła może dowolnie wybierać rozwiązania  edukacyjne i oprogramowanie dodatkowe, z których korzysta do realizacji zapisów podstawy programowej. Ministerstwo nie narzuca konkretnych rozwiązań.

Dodatkowo dostępna jest bogata oferta bezpłatnego oprogramowania otwartego oraz różnorodnych materiałów edukacyjnych, powiązanych z obecnie obowiązującą podstawą programową, m.in. na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej www.zpe.gov.pl oraz w środowisku Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej: www.it-szkola.edu.pl.

Zakupione laptopy będą dostarczone przez dystrybutora w oryginalnych opakowaniach od producenta, bez żadnej ingerencji ze strony Ministerstwa Cyfryzacji.

{"register":{"columns":[]}}