Czym jeżdżą Polacy, czyli początek roku w CEPIK-u
11.02.2021
Najbardziej wyczekiwany tej zimy przez kierowców pojazd? Pług lub odśnieżarka. A czym najchętniej jeżdżą? Volkswagen, Toyota i Ford – to najpopularniejsze marki osobówek zarejestrowanych w styczniu w Centralnej Ewidencji Pojazdów.
W styczniu w Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEP) przybyło dokładnie 122 902 pojazdów. Najwięcej zarejestrowano samochodów osobowych – 91 494. Wśród najpopularniejszych marek znalazły się Volkswagen, Toyota i Ford. Najpopularniejsze modele Volkswagenów to: Golf – 2193, Passat – 1532 i T-Roc - 1019.
Nie wszędzie tak samo
Oto, co jeszcze znaleźliśmy w naszej bazie.
Top 10 najpopularniejszych marek samochodów osobowych zarejestrowanych w styczniu w Polsce:
- VOLKSWAGEN - 9567
- TOYOTA - 7982
- FORD – 7194
- OPEL – 6734
- AUDI - 6571
- SKODA - 5704
- BMW – 5552
- RENAULT – 3929
- MERCEDES – BENZ – 3772
- PEUGEOT- 3604
W całej Polsce - nie tylko w styczniu, ale w ogóle - zarejestrowanych jest 2 727 004 samochodów osobowych marki Volkswagen, 1 496 675 Fordów i 1 116 265 Toyot.
Choć w skali kraju najpopularniejsza marka to Volkswagen - są województwa, w których w styczniu na podium znalazły się samochody osobowe innych firm.
W lubelskim, świętokrzyskim i podlaskim na pierwszym miejscu jest Audi, w mazowieckim Toyota, w łódzkim i w podkarpackim Opel. Co ciekawe, w województwie świętokrzyskim Volkswagen znalazł się na czwartym miejscu, a do pierwszej trójki weszło BMW.
Jesteście ciekawi jak to w styczniu wyglądało w poszczególnych województwach? Oto szczegóły:
Województwo dolnośląskie:
- Volkswagen – 893
- Toyota – 693
- Ford – 604
Województwo kujawsko-pomorskie:
- Volkswagen – 547
- Opel – 522
- Ford – 364
Województwo lubelskie:
- Audi – 443
- Opel – 324
- Volkswagen – 337
Województwo lubuskie:
- Volkswagen – 410
- Ford – 234
- Opel – 187
Województwo łódzkie:
- Opel – 474
- Volkswagen – 469
- Ford – 373
Województwo małopolskie:
- Volkswagen – 803
- Ford – 795
- Toyota – 653
Województwo mazowieckie:
- Toyota – 2463
- Volkswagen – 1329
- Skoda – 1315
Województwo opolskie:
- Volkswagen – 309
- Ford – 193
- Audi – 177
Województwo podkarpackie:
- Opel – 377
- Volkswagen – 349
- Audi – 364
Województwo podlaskie:
- Audi – 206
- Volkswagen – 185
- Toyota – 192
Województwo pomorskie:
- Volkswagen – 852
- Ford – 477
- Toyota – 419
Województwo śląskie:
- Volkswagen – 876
- Ford – 857
- Toyota – 850
Województwo świętokrzyskie:
- Audi – 269
- Opel – 236
- BMW – 239
- VOLKSWAGEN – 237
Województwo warmińsko-mazurskie:
- Volkswagen – 236
- Audi – 221
- Opel – 194
Województwo wielkopolskie:
- Volkswagen – 1269
- Ford – 970
- Opel – 952
Województwo zachodniopomorskie:
- Volkswagen – 458
- Ford – 259
- Toyota – 238
Na koniec jeszcze jedna ciekawostka: prawdziwym oldtimerami i najstarszymi autami zarejestrowanymi w bazie CEPiK w styczniu tego roku okazały się Ford A Coupe z 1930 roku i Nash (sedan) z 1934 roku. Inne to m.in.: Ford Sedan z 1939 roku i Cadillac Fletwood z 1941.
Dla kogo jest CEPiK?
Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców (CEPiK) to prawdziwa kopalnia informacji o tym, co i kto jeździ po polskich drogach. Dzięki niej powstało też wiele przydatnych e-usług, takich jak Historia Pojazdu czy Bezpieczny autobus. A to nie wszystkie.
– Od ponad dwóch lat polscy kierowcy nie muszą mieć przy sobie dowodu rejestracyjnego samochodu oraz dokumentu potwierdzającego jego ubezpieczenie. Od 5 grudnia 2020 r. nie muszą wozić ze sobą prawa jazdy. To możliwe m.in. dzięki CEPiK – mówi minister Marek Zagórski, sekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. – Dane z tych dokumentów, czyli mPojazd i mPrawo Jazdy, znajdą w naszej aplikacji mObywatel. Każdy kierowca powinien ją mieć – dodaje.
Więcej informacji o aplikacji mObywatel na gov.pl/mobywatel
Szerokiej drogi!
Uwaga! Informacje zaprezentowane w opracowaniu dotyczące rejestracji pojazdów pochodzą z Centralnej Ewidencji Pojazdów. Dane te zostały wprowadzone do ewidencji przez urzędy i zostały poddane subiektywnym metodom doboru statystycznego. Oznacza to, że mogą nie uwzględniać wszystkich poprawek naniesionych przez urzędników po publikacji.