Portal GOV.PL
Projekt Portal RP jest kontynuacją prac podjętych przez Ministerstwo Cyfryzacji na rzecz budowy spójnego systemu informacyjnego (gov.pl) dla całej administracji - cyfrowej bramy, udostępniającej każdego typu informacje i e-usługi oferowane przez administrację publiczną. W ramach prowadzonych prac w projekcie - przewidzianych na okres 3 lat - migrowane będą strony urzędów centralnych, wojewódzkich i samorządowych. Rozbudowywany zostanie system do zarządzania treścią, który pozwoli redaktorom z urzędów centralnych, wojewódzkich i samorządowych na coraz wygodniejsze zarządzanie i aktualizowanie treści poszczególnych podmiotów.
Założenia projektu
Ponadto w ramach kompleksowego podejścia do potrzeb odbiorców (obywateli, przedsiębiorców, urzędników) powstaje całościowa koncepcja wizualizacji informacji i usług administracji w Internecie. Dzięki temu zostanie zachowana spójność prezentowanych treści, co umożliwi odbiorcom łatwiejsze ich odnajdywanie bez względu na to, który podmiot administracji publicznej będzie je udostępniał i w jakiej części serwisu zostaną one opublikowane. Jednoznaczna i spójna identyfikacja treści publikowanych przez administrację publiczną ułatwi odbiorcom rozpoznanie treści lub usług wiarygodnych, pochodzących bezpośrednio ze źródła, jakim są podmioty administracji. W szczególności jest to istotne dla osób, które rzadziej korzystają z Internetu i mogą mieć trudności w rozróżnieniu, np. darmowej usługi świadczonej przez państwo od podobnej, płatnej usługi oferowanej przez podmioty komercyjne. Rozwój bramy informacyjnej pozwoli w przyszłości na nowe formy komunikacji z obywatelami, w tym multimedialne i wykorzystujące media społecznościowe. System projektowany jest z uwzględnieniem osób z niepełnosprawnościami. Elementem projektu są również szkolenia (w tym w zakresie prostego języka), które podnoszą świadomość redaktorów podczas przygotowywania treści.
Cele projektu
- Ustandaryzowanie i ułatwienie prowadzenia strony www kolejnym jednostkom administracji i podmiotom wykonującym zadania publiczne w ramach rozbudowy Portalu RP,
- Prezentacja w ujednolicony sposób kart usług świadczonych publicznie.
Oczekiwane rezultaty
- Jednolity i uporządkowany sposób prezentacji informacji o jednostkach administracji publicznej i innych podmiotach wykonujących zadania publiczne;
- Wzrost bezpieczeństwa zasobów administracji publicznej oraz ujednolicenie metod identyfikacji elektronicznej i uwierzytelniania podczas korzystania z portalu;
- Wprowadzenie standardów wizualizacji kart usług publicznych i poprawa poziomu satysfakcji obywateli z jakości wyświetlanych informacji o e-usługach.
Produkty projektu
Podstawowymi produktami projektu będą zmodernizowane funkcjonalności istniejącego systemu, które rozszerzają obecne możliwości Portalu RP. W ramach projektu zostaną wypracowane:
- Moduł migracyjny - dedykowany dla instytucji rządowych i urzędów centralnych;
- Moduł migracyjny – dedykowany dla urzędów samorządowych;
- Multimedialne archiwum;
- Moduł centralnej wyszukiwarki;
- Moduł do prezentacji kart usług państwowych;
- Moduł integracji skrzynki doręczeń (e-doręczenia);
- Moduł logowania do Konta obywatela;
- Moduł integracyjny z KAP;
Status projektu
W realizacji.
Okres realizacji projektu 01.05.2019 – 30.04.2022
Zaangażowani
Kancelaria Prezesa Rady Ministrów
Projekt a dokumenty strategiczne
Projekt Portal RP i jego cele są spójne z kierunkowym działaniem państwa i Unii Europejskiej w szczególności z celami zdefiniowanymi w następujących dokumentach strategicznych:
- Program Zintegrowanej Informatyzacji Państwa
- Strategia Sprawne Państwo 2020
Haromonogram realizacji projektu
- 2019 – realizacja Etapu I, II, III projektu:
- uruchomienie części transakcyjnej tj. prezentacja kart usług na www.gov.pl,
- nowe funkcjonalności Portalu Redaktora, moduł migracyjny, wdrożenie minimum 30 instytucji,
- udostepnienie multimedialnego archiwum;
- 2020 – realizacja Etapu IV, V projektu:
- dedykowane funkcjonalności dla migrowanych jednostek - wdrożenie minimum 40 instytucji;
- 2021 – realizacja Etapu VI,VII,VIII,IX:
- uruchomienie pobierania danych z systemów centralnych do systemów lokalnych;
- udostepnienie centralnej wyszukiwarki
- dodanie komponentów umożliwiających jednostkom samodzielne zarządzanie wyglądem strony głównej
- wdrożenie minimum 48 instytucji;
- udostepnienie kompleksowego rozwiązania dla samorządów – oprogramowania zintegrowanego z www.gov.pl
Wartość projektu
Całkowita wartość projektu: 46 728 843,00 PLN
Kwota wydatków kwalifikowalnych: 41 494 250,00 PLN
Źródła finansowania
Projekt uzyskał dofinansowanie i realizowany jest w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa, Oś priorytetowa II E-administracja i otwarty rząd, Działanie 2.2 Cyfryzacja Procesów Back-Office w administracji rządowej. Projekt finansowany jest w 84,63% z budżetu środków europejskich, a w 15,37% z budżetu państwa.
Metodyka zarządzania i realizacji projektu
Zasady zarządzania projektami w Ministerstwie Cyfryzacji zostały określone w Zarządzeniu Nr 5 Ministra Cyfryzacji z dnia 27 lutego 2019 r. w sprawie zatwierdzania do realizacji oraz zarządzania projektami, programami i portfelem projektów w resorcie cyfryzacji.
Strona internetowa projektu
- Ostatnia modyfikacja:
- 20.11.2020 08:55 Jakub Karpowicz
- Pierwsza publikacja:
- 19.03.2019 19:55 administrator gov.pl